آیا عوارض ساخت‌وساز افزایش می یابد؟

آیا عوارض ساخت‌وساز افزایش می یابد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۳۲ | ۱۳۹۹/۱۱/۱۸

برآوردها از سند دخل و خرج پایتخت در سال آینده نشان می‌دهد، مدیران شهری کسب درآمد ۲۰ هزار میلیارد تومانی را از بخش عوارض ساخت و ساز پیش‌بینی کرده‌اند، رقمی که نسبت به بودجه مصوب امسال چیزی در حدود ۷۰ درصد رشد دارد.
به گزارش اخبار ساختمان، شهرداری تهران در لایحه پیشنهادی خود برای بودجه ۱۴۰۰، نگاه ویژه‌ای به درآمدهای حاصل از عوارض یا همان شارژ شهری کرده است. برآوردها از سند دخل و خرج پایتخت در سال آینده نشان می‌دهد، مدیران شهری کسب درآمد ۲۰ هزار میلیارد تومانی را از بخش عوارض ساخت و ساز پیش‌بینی کرده‌اند، رقمی که نسبت به بودجه مصوب امسال چیزی در حدود ۷۰ درصد رشد دارد. درواقع شهرداری برای عوارض ساختمانی ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان، تراکم ۱۱ هزار میلیارد تومان و تغییر کاربری بهینه معادل ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته‌ است.

این در شرایطی است که بسیاری از ناظران شهری بر این باورند که مدیران شهری نگاه خوشبینانه‌ای نسبت به روند ساخت و ساز در تهران دارند و بر همین اساس این اعداد و ارقام را در بودجه گنجانده‌اند؛ چرا که به عقیده آنان پروانه‌های صادر شده در سال ۱۳۹۸ به تعداد ۹۴۰۰، کاهش ۱۵ درصدی نسبت به پروانه‌های ساختمانی سال ۱۳۹۷دارد.

از طرف دیگر تعداد پروانه‌های صادر شده در ۱۰ ماه سال ۱۳۹۹، پنج هزار و ۵۰۰ بوده که آن‌هم نسبت به ۹ هزار و ۴۰۰ پروانه سال ۱۳۹۸ کاهش ۳۰ درصدی داشته است. آنان پیش‌بینی کرده‌اند که برآورد پروانه‌های صادر شده در سال ۱۴۰۰ با توجه به روند گذشته، رکود ساخت‌ و ساز و سال انتخابات، در خوش‌بینانه‌ترین حالت همان عدد ۶ هزار و ۵۰۰ خواهد بود.

با این حال اما؛ مدیران شهری شرایط خوبی را برای بخش مسکن متصور هستند، پیشترعبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران از تحقق ۷۰ درصدی درآمدهای حوزه شهرسازی باتوجه به شرایط کرونا خبر داده بود. اما تفاوت عمده و البته آن چیزی که بیش از همه مدیران شهری از آن درباره بودجه ۱۴۰۰ صحبت می‌کنند، دریافت عوارض از کسانی است که درآمد بیشتری از بخش ساخت و ساز دارند و با افزایش قیمت مسکن، سود زیادی نصیبشان می‌شود.

آنطور که گلپایگانی هم گفته است «عدد عوارض در نقاط مختلف تهران عادلانه نیست، در تهران برای جایی که قیمت آپارتمان متری بیش از ۱۰۰ میلیون تومان است، باید رقم بالاتری عوارض دریافت شود؛ در حالی که اکنون شهرداری در جای گران قیمت اگر عوارض را خیلی بالا بگیرد، متری ۳ تا ۴ میلیون تومان است که عادلانه نیست.»

اما در بخش عوارض نوسازی، شهرداری تهران درآمد یک هزار میلیارد تومانی را پیش بینی کرده که نسبت به بودجه مصوب امسال چیزی در حدود ۳۰ درصد رشد را نشان می‌دهد، همچنین در سال آینده و در صورت موافقت اعضای شورای شهر تهران قرار است از فروش ملک، ۲ هزار و ۲۲۳ میلیارد تومان درآمد کسب شود که این میزان نسبت به بودجه ۱۳۹۹، ۳۲ درصد رشد دارد.

به تازگی و در ۱۱ بهمن امسال هم اعضای شورای شهر تهران، به افزایش ۵۰ درصدی میانگین نرخ عوارض ساختمانی در سال آینده رای مثبت دادند. در واقع قرار است نحوه محاسبه و دریافت عوارض ساختمانی مبتنی بر تعیین ارزش املاک در شهر تهران با تاکید بر موقعیت مکانی و اصلاح مصوبات نحوه محاسبه و دریافت عواض صدور پروانه ساختمانی، نظارت فنی و عوارض استفاده موقت در شهر تهران انجام شود.

روز یکشنبه ۵ بهمن امسال، شهرداری تهران لایحه بودجه ۱۴۰۰ این نهاد را به شورای شهر ارایه کرد، بودجه‌ای که در دو سطح و با سقف ۴۹ هزار و ۹۶۱ میلیارد تومان تدوین شده است.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman