بررسی بازار مسکن در مناطق پرتقاضا

بررسی بازار مسکن در مناطق پرتقاضا
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۴۰ | ۱۳۹۹/۱۱/۱۳

مناطق ۴، ۵، ۷ تا ۱۴ محدوده سکونتی اقشار متوسط در شهر تهران محسوب می شود؛ در بین این مناطق کمترین قیمت به منطقه ۱۴ با میانگین ۱۹ میلیون و ۶۰۷ هزار تومان در هر متر مربع و بالاترین قیمت به منطقه ۵ با متوسط هر متر مربع ۳۳ میلیون و ۹۵۲ هزار تومان تعلق دارد.
به گزارش اخبار ساختمان، مناطق میانی شهر تهران جزو محدوده پرتقاضا محسوب می شوند که همواره از نظر تعداد معاملات در رتبه های بالا قرار دارند. در این بین منطقه ۵ معمولا بیشترین تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن را به خود اختصاص می دهد که البته به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن در دی ماه فقط ۳۹۷ فقره معامله مسکن در منطقه ۵ انجام شد.

با این حال منطقه ۵ کماکان رتبه یک را از نظر تعداد معاملات دی ماه ۱۳۹۹ داشت. متوسط قیمت خانه در منطقه ۵ که محله هایی همچون پونک، جنت آباد، باغ فیض، حصارک، پرواز، آپادانا، اکباتان، شهران، شهرزیبا، شاهین و بلوار فردوس را در بر گرفته بالغ بر ۳۳ میلیون و ۹۵۲ هزار تومان در هر متر مربع است که رتبه ششم قیمتی را در مناطق شهر تهران به خود اختصاص می دهد.

منطقه ۴ نیز که جزو مناطق پرتقاضا محسوب می شود در دی ماه امسال دومین رتبه را از نظر تعداد معاملات مسکن در شهر تهران به خود اختصاص داد. در منطقه ۴ که وسعت زیادی دارد محله هایی همچون پاسداران، کاظم آباد، مجیدیه، شمس آباد، شمیران نو، ضرابخانه، شیان، تهرانپارس، حکیمیه، خاک سفید، قنات کوثر و نارمک شمالی قرار گرفته که دی ماه امسال ۳۱۳ فقره قرارداد خرید و فروش مسکن در این منطقه به امضا رسید. متوسط قیمت مسکن در منطقه ۴ بر اساس معاملات دی ماه ۱۳۹۹ بالغ بر ۲۸ میلیون و ۵۸۸ هزار تومان بوده که رشد ۹۲ درصد را نسبت به دی ماه پارسال نشان می دهد.

یکی دیگر از محدوده های مورد نظر اقشار متوسط و پایین شهر تهران منطقه ۱۰ است که دی ماه ۱۳۹۹ با ۲۶۰ فقره معامله مسکن رتبه چهارم را از نظر تعداد معاملات شهر تهران داشت. قیمت هر متر خانه در منطقه ۱۰ به طور متوسط ۱۹ میلیون و ۱۲۹ هزار تومان است که رشد ۹۹ درصد را نسبت به دی ماه سال گذشته تجربه کرد.

ساختار و بافت شهری متراکم، تراکم جمعیت بالا و البته فقدان فضای سبز مناسب از ویژگی های منطقه ۱۰ محسوب می شود. این منطقه از شمال به خیابان آزادی، از غرب به خیابان شهیدان، از جنوب به خیابان قزوین و از شرق به بزرگراه نواب صفوی منتهی می شود.

منطقه ۱۴ از مناطق محبوب قشر متوسط و پایین به حساب می آید. میانگین قیمت مسکن در منطقه ۱۴ هم اکنون ۱۹ میلیون و ۶۰ هزار تومان در هر متر مربع است. این منطقه در دی ماه امسال رتبه پنجم را از نظر تعداد معاملات در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به خود اختصاص داد که ۲۳۵ فقره قرارداد خرید و فروش مسکن در آن به ثبت رسید و البته نسبت به دی ماه سال گذشته ۸۹ درصد رشد یافت. از محله های گران قیمت منطقه ۱۴ می توان به پرستار، ابوذر، نبی اکرم و شهدای گمنام اشاره کرد و البته در محله های دولاب و دلگشا قیمت مسکن مناسب تر است.

از جمله دیگر محله های مورد نظر اقشار متوسط می توان به منطقه ۷ شهر تهران اشاره کرد که رتبه ششم را از نظر تعداد معاملات به خود اختصاص می دهد. دی ماه ۱۳۹۹ تعداد ۱۹۳ معامله مسکن در منطقه ۷ انجام شده که کاهش ۶۶ درصدی را نسبت به دی ماه سال قبل نشان می دهد. در حال حاضر متوسط قیمت مسکن در منطقه ۷ که محله هایی همچون عباس آباد، نظام آباد، بهار، سهروردی، حشمتیه، قصر، کاج و امجدیه را در بر گرفته ۲۵ میلیون و ۸۴۹ هزار تومان است که از افزایش ۱۰۳ درصد در مقایسه با دی ماه سال گذشته حکایت دارد.

تقاضا برای خرید مسکن در منطقه ۸ تهران هم نسبتا بالا است. در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران منطقه ۸ هشتمین منطقه از نظر تعداد معاملات مسکن در دی ماه امسال بوده که ۱۸۹ فقره قرارداد خرید و فروش خانه در این منطقه به ثبت رسیده است؛ هرچند نسبت به ۶۵۰ معامله دی ماه سال گذشته کاهش ۷۱ درصد را نشان می دهد. میانگین قیمت هر متر خانه در منطقه ۸ طبق معاملات دی ماه ۱۳۹۹ بالغ بر ۲۵ میلیون و ۲۹ هزار تومان بوده که در مقایسه با دی ماه پارسال ۹۶ درصد افزایش یافته است.

قیمت مسکن در تهران متری ۲۷.۴ میلیون تومان

بنابراین گزارش، دی امسال متوسط قیمت هر متر مسکن در شهر تهران ۲۷ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۸ و ۹۸.۳ درصد افزایش دارد. طبق اعلام بانک مرکزی همچنین تعداد معاملات انجام شده در دی ماه سال ۱۳۹۹ معادل ۳.۵ هزار فقره بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۷.۱ درصد کاهش و در مقایسه با ماه قبل ۳۷.۶ افزایش را نشان می‌دهد.

ایسنا

برچسب ها:

بازار مسکن ،تهران 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman