رئیس اتحادیه مشاوران املاک مطرح کرد:

انتقال اتحادیه املاک به نفع بازار مسکن

انتقال اتحادیه املاک به نفع بازار مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۱۸ | ۱۳۹۹/۱۰/۲۷

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه ترس عجیبی در وزارت راه و شهرسازی از اجرای دستور روحانی برای انتقال اتحادیه املاک به وزارت راه و شهرسازی وجود دارد گفت: انتقال اتحادیه املاک به نفع بازار مسکن است.

به گزارش اخبار ساختمان، افت معاملات مسکن و رکود تورمی نشان می دهد که بازار مسکن در حال تجربه کردن یک شرایط جدید است. برخی فعالان و کارشناسان اقتصادی مسکن معتقد هستند که با توجه به افت معاملات مسکن باید منتظر کاهش قیمت مسکن بود.

برخی از مشاوران املاک در سطح شهر تهران بر این باور هستند که حتی تخفیف های ویژه هم باعث نشده تا متقاضیان خرید مسکن را پای میز معامله و داد و ستد بکشاند. این عدم استقبال متقاضیان مسکن را رییس اتحادیه مشاوران املاک اینگونه تشریح می کند که این کاهش معاملات مسکن نه تغییر فصل بلکه عدم قدرت خرید کافی از سوی متقاضیان مسکن می داند.

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که دلیل افت معاملات مسکن چیست؟ گفت: افت معاملات مسکن در این روزها نه به دلیل تغییر فصل بلکه پایین بودن قدرت خرید مسکن است. رشد بی رویه قیمت مسکن در طی دو سال گذشته این روزها بر بازار مسکن تاثیر گذاشته و خود را در افت شدید معاملات مسکن نشان داده است.

وی با بیان اینکه در برخی از مناطق تهران وضعیت معاملات مسکن به اندازه ای افت داشته است که حتی یک مورد معامله مسکن به ثبت نرسیده است اظهار داشت: این کاهش شدید معاملات مسکن باعث شده تا برخی از مالکان حتی تخفیف ویژه برای جلب مشتری و خریداران مسکن در نظر بگیرند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا این تخفیف های ویژه توانسته است مالکان را پای میز مذاکره و معامله مسکن بکشاند؟ گفت: متقاضیان مسکن بنا به دلایل مختلفی مثل احتمال کاهش قیمت مسکن در آینده از خرید مسکن خودداری می کنند. این کاهش ۱۰ میلیون تومانی هر متر مسکن نکته ای نیست که به ما گزارش شده باشد بلکه به عینه اتفاق اقتاده و به چشم خودمان آنرا تجربه کردیم.

یک از اتفاقاتی که این روزها در بازار مسکن در حال شکل گیری از سوی برخی انبوه سازان و سازندگان مسکن است تا قیمت مسکن را افت معاملات مسکن، کاهش ندهد رشد قیمت نهاده های تولید و مصالح ساختمانی است.

قلی خسروی در خصوص اینکه رشد قیمت مصالح ساختمانی، قیمت مسکن را احتمالا افزایش دهد؟ ادامه داد: متاسفانه برخی از سودجویان و برخی سازندگان و انبوه سازان مسکن حاضر نیستند قیمت مسکن را پایین بیاورند و این باعث شرمندگی است. اما اگر حتی قیمت مصالح ساختمانی افزابش یابد و قیمت تمام شده مسکن هم با این ترفند افزایش یابد خریداری برای مسکن وجود ندارد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه مردم از مسئولان جلوتر هستند و هر اتفاق و رخداد اقتصادی را پیش بینی می کنند اظهار داشت: در دو ماه گذشته برخی از مشاوران املاک حتی یک مورد معامله مسکن را ثبت نکرده اند و این مورد تنها به دلیل پایین بودن قدرت خرید و انتظار برای مشخص شدن وضعیت اقتصادی در آینده است. این انتظار هم شاید تا حدودی طبیعی باشد چرا که این انتظار برای مشخص شدن اوضاع اقتصادی بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و رئیس جمهور ایران می تواند بر قیمت ها تاثیر بگذارد.

قلی خسروی در پاسخ به این سئوال که قرار بود بر اساس دستور رئبس جمهور اتحادیه مشاوران املاک زیر نظر وزارت راه و شهرسازی باشد آیا این دستور به مرحله اجرایی رسید؟ گفت: علیرغم دستور رئیس جمهور مبنی بر رفتن اتحادیه مشاوران املاک زیر نظر وزارت راه و شهرسازی هنوز این موضوع عملیاتی نشده است. بنده معتقد هستم که وزیر راه و شهرسازی مرد این اقدام نیست. باید اتحادیه مشاوران املاک به کانون مشاوران املاک تبدیل شوند تا به نوعی ارتقاء یابند.

وی افزود: به اعتقاد بنده محمد اسلامی و وزارت راه و شهرسازی از اجرای این دستور رئیس جمهور می ترسند و از دست زدن به ترکیب وزارت راه و شهرسازی می ترسند.

خسروی در پاسخ به این پرسش که آیا با اجرایی شدن مالیات بر خانه های خالی از سکنه در تیر ماه می توان به کاهش التهاب بازار مسکن امیدوار بود؟ ادامه داد: بیشتر خانه های خالی از سکنه مربوط به بانک ها و ارگان ها است و اگر این برنامه به خوبی اجرا شود قطعا می تواند بر کاهش التهاب بازار مسکن تاثیر گذار باشد.

وی ادامه داد: افراد عادی که دارای واحد مسکونی باشند حاضر نیستند خانه های خود را خالی نگه دارند. این بانک ها و ارگان ها هستند که خانه های خود را خالی نگه می دارند.

کاهش قدرت خرید مسکن در آذر ماه به خوبی خود را نشان داد. متوسط قیمت مسکن در تهران در آذرماه ۲۶ میلیون و ۹۰۵ هزار تومان بود که نشان دهنده کاهش ۱.۱ درصدی نسبت به متوسط قیمت آبان ماه است. بر اساس این گزارش تعداد معاملات واحد مسکونی در آذرماه ۲۵۵۵ فقره بود که نسبت به ماه قبل که ۴۴۶۶ فقره معامله مسکن به ثبت رسید، کاهش ۴۲.۸ درصدی داشته است.

بازار


برچسب ها:

بازار مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman