پلاسکوهایی که در کمین شهرها هستند

پلاسکوهایی که در کمین شهرها هستند
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۱۴ | ۱۳۹۹/۱۰/۲۵

ساختمان های نظیر پلاسکو فقط متعلق به تهران نیستند درسایر شهر ها نیز ساختمان های مانند پلاسکو و شاید خطرناک تر از آن هم فراوان هستند؛ ساختمان هایی که غالبا در مرکز شهر و محل تردد و رجوع بسیاری از مردم هستند.
به گزارش اخبار ساختمان، در آستانه چهارمین سالگرد فاجعه ساختمان پلاسکو هستیم. آتش سوزی که در ابتدا همه تصور میکردند که خیلی زود مهار خواهد شد؛ اما بعد از گذشت چند ساعت عمق فاجعه به طور کامل درک شد، فاجعه ای که درس عبرت خوبی برای مردم و مسئولان برای پیشگیری از وقوع این نوع حوادث بود.

بعد از وقوع این حادثه بحث و جلسات راجع به سایر ساختمان های ناایمن داغ شد؛ اما مانند سایر موج های ایجاد شده در ایران، خیلی زود این موضوع نیز به فراموشی سپرده شد. ساختمان های نظیر پلاسکو فقط متعلق به تهران نیستند درسایر شهر ها نیز ساختمان های مانند پلاسکو و شاید خطرناک تر از آن هم فراوان هستند؛ ساختمان هایی که غالبا در مرکز شهر و محل تردد و رجوع بسیاری از مردم هستند.

شهر قم هم با توجه به وضعیت خاص جمعیتی و گردشگری دارای مجموعه هایی شبیه به پلاسکو است که سالها است با توجه به تغییرات خاص شغلی و شیفت کاری بسیاری از این مراکز، توجه کمتری به مسایل ایمنی آنها می شود. با کسبه این مراکز که غالبا هم تجاری هستند صحبت کردیم؛ اکثریت مستاجرین پاساژ هستند و خود را مهمان چند سال این ساختمان می دانند که صرف این نوع هزینه ها وظیفه ی شان نیست. آن دسته هم که مالک هستند وقوع این حوادث را محال و بعید و برای دیگران می دانند.

آقای حسینی مالک و کسبه یکی از این پاساژ های ناایمن در مرکز شهر قم بیان کرد: اکثر کسبه حتی کپسول آتش نشانی هم در مغازه ندارند و شرایط فعلی اقتصادی نشات گرفته از ویروس کرونا هم مانع ای جدید برای صرف هزینه بازسازی و ایمن سازی شده است.

در ادامه با محس اروجی، مدیرکل مدیریت بحران قم، به گفت وگو نشستیم، وی در این باره گفت: اماکن تجاری با توجه به شرایط متعدد به سه دسته مشاغل پرخطر، خطرمتوسط و کم خطر تقسیم می‌شوند که با همکاری آتش نشانی بررسی های لازم در رابطه با آنها صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه اماکن عمومی پر خطر شناسایی شده اند و اخطارهای لازم برای تجهیز در مقابل حریق، فراگیری آموزش و تجهیزات ایمنی داده شده است، اظهار کرد: در راستای اخطارهای داده شده اقداماتی نیز صورت گرفته که با توجه به جلسات تشکیل شده با کمیته پیگیری درآینده نزدیک نتایج آن را خواهیم دید.

اروجی با اشاره براینکه شهرداری، کسبه، اتاق اصناف و دادستانی عمومی و انقلاب همکاری های خوبی داشته اند، تصریح کرد: پلاسکو یکی ازمعدود حوادثی بود که در یک مکان تجاری اتفاق افتاد که در اجرای قوانین ایمنی، شناسایی نقاط ضعف موجود در اماکن عمومی و...باید از آن درس گرفت.

وی تاکید کرد: انبارداری ها، تغییرات کاربری، نصب کپسول های اتش نشانی و شیرهای هیدرانت در پاساژها و مراکز تجاری باید با هماهنگی اتش نشانی و شهرداری صورت بگیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم با اشاره براینکه تمهیدات لازم برای حضور نیروهای امدادی در مرکز شهر اندیشیده شده است، بیان کرد: در صورت رعایت نکات فوق حوادث کاهش خواهند یافت و درصورت رخ دادن حوادث نیز خسارات جزئی به همراه دارد.

وی با بیان اینکه تشکیل کمیته ایمنی درپاساژها توسط خود اماکن باید صورت گیرد، افزود: آتش نشانی نیز اعلام آمادگی کرده که این افراد را به صورت رایگان آموزش دهد که پیگیری این موضوع برعهده هیئت امنای مراکز تجاری است.

به خاطر داشته باشیم که فقط تهران پلاسکو ندارد و در گوشه شهرهای خودمان هم پلاسکوهایی وجود دارند که با وقوع هر حادثه ای می توانند فاجعه ای خلق کنند؛ زیرا وقوع حوادثی مانند زلزله، آتش سوزی و... امری اجتناب ناپذیر است؛ اما نکته مهم پیشگیری و کنترل افزایش خسارات ناشی از این وقایع است.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman