ماجرا چیست؟

چادرنشینی در سوز سرمای زمستان!

چادرنشینی در سوز سرمای زمستان!
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۴۶ | ۱۳۹۹/۱۰/۱۸

در روزهای اخیر برخی تصاویر از چادرنشینی برخی خانواده‌های زلزله‌زده رامیانی در میان برف زمستانی منتشر شد اما واقعیت ماجرا چیست؟
به گزارش اخبار ساختمان، 17 شهریورماه امسال زلزله 5.1 ریشتری ارتفاعات رامیان در شرق استان گلستان را لرزاند که در اثر آن حدود 200 واحد مسکونی در روستاهای این شهرستان تخریبی اعلام شد. مسئولان قول دادند در صورت مشارکت روستاییان، اعتبارات لازم را برای ساخت و سازهای جدید فراهم کنند تا پیش از فرارسیدن زمستان، بسیاری از این خانواده‌ها بتوانند در خانه‌های جدید اسکان پیدا کنند.

به گفته مسئولان با گذشت حدود چهار ماه از زلزله هنوز دولت اعتباری را برای بازسازی این واحدهای خسارت دیده مصوب نکرده است با اینحال کار بازسازی از منابع داخلی بنیاد مسکن در کمتر از 48 ساعت آغاز شد.

در برخی روستاها از جمله قورچای که مردم مشارکت گسترده‌ای در امر ساخت و ساز دارند، روند احداث خانه‌های جدید مطلوب است و این روستا به کارگاه سازندگی تبدیل شده است اما در برخی روستاها از جمله ویرو کار با کندی انجام می‌شود.

اما در روزهای اخیر تصاویری از چادرنشینی برخی از خانواده‌های زلزله‌زده این شهرستان در میان برف و باران منتشر شد، این در حالی است که همه خانواده‌هایی که تشکیل پرونده داده‌اند از 10 میلیون تومان بلاعوض ودیعه مسکن برخوردار شدند.

مرتضی احمدی، مدیر بنیادمسکن شهرستان‌های آزادشهر و رامیان در این باره گفت: در زمان بروز حوادث طبیعی دو نوع اسکان اضطراری و موقت مطرح است که هلال احمر شرایط اسکان اضطراری را در چادرها برای حداکثر تا 45 روز فراهم می‌کند و پس از آن بحث اسکان موقت مطرح است. تا چند سال قبل روش‌های مختلفی از جمله تهیه کانکس برای اسکان موقت پیش بینی شده بود که مشکلات خاص به خود را داشت اما در دستورالعمل بازسازی مناطق حادثه دیده برای اسکان موقت، مبالغ بلاعوض ودیعه مسکن پیش بینی شده تا افراد هرگونه که تمایل دارند شرایط را مدیریت کنند.

وی با بیان اینکه هیچ خانواده‌ای در روستاهای زلزله‌زده رامیان در چادر زندگی نمی‌کنند، افزود: اگر هم کسی در برخی چادرها سکونت دارند به صورت خانوادگی نیست بلکه این افراد یا نگهبان وسایل و لوازم منزل خود هستند یا می‌خواهند از دام‌های خود مراقبت کنند.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان‌های آزادشهر و رامیان بیان داشت: 211 واحد در زلزله رامیان خسارت دید که برای 188 واحدی که مالکان آنها برای ساخت و ساز جدید اقدام کردند پرونده تشکیل دادیم و به بانک معرفی کردیم. همه این واحدها آواربرداری و پی کنی شده، 175 واحد فونداسیون اجرا شده، 133 واحد در مرحله ستون، 83 واحد سقف اجرا شده و 30 واحد هم در مرحله نصب در و پنجره قرار دارد.

وی گفت: به همه متقاضیان 50 میلیون تسهیلات قرض الحسنه، 10 میلیون تومان بلاعوض اجاره مسکن، 10 میلیون بلاعوض ساخت و پنج میلیون تومان بلاعوض معیشتی داده شده است که متناسب با پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکونی قابل برداشت خواهد بود.

جواد صادقلو، فرماندار رامیان هم در گفت‌وگو با خبرگار تسنیم تأکید کرد: هیچ زن و بچه‌ای در چادر سکونت ندارند اما برخی مردان این خانواده‌ها به دلیل اینکه در آن محل گاو و گوسفند دارند یا مصالح ساختمانی آنها به سرقت نرود در این چادرها ساعتی از شبانه روز را سپری می‌کنند. علاوه براین برخی کارگران از شهرستان‌های دیگر به این روستا آمده‌اند و شب را در همان چادرها می‌مانند و گرنه تأکید می‌کنم هیچ خانواده‌ای در این چادرها زندگی نمی‌کند.

وی گفت: با مخابرات هماهنگی کردیم تا از ساختمان آنها برای اسکان برخی از خانواده‌های زلزله‌زده استفاده کنیم و شیشه هم گذاشتیم اما حاضر نشدند برخی از خانواده‌ها در آنجا که 300 متر با روستا فاصله دارد زندگی کنند اما ترجیح دادند انباری که در حیاط داشتند را تعمیر کنند و در آنجا این چندماه را سپری کنند.

فرماندار رامیان افزود: تا الان 20 خانه در روستاهای زلزله زده ساخته شده و تا دهه فجر این تعداد به 40 واحد می‌رسد. ضمن اینکه علاوه بر تسهیلات و کمک‌های بلاعوض با رایزنی که با برخی بانک‌ها داشتیم توانستیم 100 مورد وام قرض الحسنه 20 میلیون تومانی، 70 وام قرض الحسنه 10 میلیون تومانی و 30 فقره تسهیلات قرض الحسنه دیگر برای این خانواده‌ها بگیریم. همچنین 160 پاکت سیمان رایگان نیز برای ساخت هر خانه جدید اختصاص داده شد.

وی ادامه داد: علاوه براین 26 خانواده خسارت دیده تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و قرار شد مبالغی به صورت بلاعوض به آنان پرداخت شود. همچنین بیمه نیز به خانه‌های آجری تا 20 میلیون تومان و کاهگلی تا 10 میلیون تومان غرامت پرداخت کرده است.

صادقلو درباره تأمین سوخت موردنیاز این خانواده‌ها گفت: 20 هزار لیتر سوخت در این مدت توزیع شده و 12 هزار لیتر سهمیه جدید نیز اختصاص پیدا کرده که توسط دهیاری و شورای این روستاها توزیع می‌شود. حتی ما سهمیه آرد نانوایی روستای قورچای که در اثر زلزله دچار مشکل و تعطیل شده را به خانواده‌ها می‌دهیم و سهمیه نانوایی روستای همجوار را هم افزایش داده‌ایم تا مشکلی در تأمین نان وجود نداشته باشد.

تسنیم

برچسب ها:

رامیان ،زلزله 
نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman