افزایش تب شهرنشینی در شهر شیراز

افزایش تب شهرنشینی در شهر شیراز
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۵۶ | ۱۳۹۹/۱۰/۱۷

با افزایش جمعیت و بالا رفتن تب شهرنشینی، میزان ساخت و ساز واحدهای مسکونی و تجاری نیز به صورت تصاعدی رشد یافته و هر روز شاهد توسعه و گسترش محدوده شهرها با اتکا به همین ساخت و سازها هستیم.
به گزارش اخبار ساختمان، در شیراز نیز به عنوان یکی از کلانشهرهای کشور شاهد انجام ساخت و سازهای مختلفی در اقصی نقاط شهر هستیم که به منظور بررسی این اتفاق، در سلسله گزارش هایی به ابعاد مختلف ساختمان سازی در شیراز خواهیم پرداخت.

به منظور شروع ساخت و ساز باید زمین مورد نظر را با توجه به شرایط مالی و منطقه ای خریداری کرد که پیشنهاد می شود در همان ابتدا و پیش از خرید، استعلامی از شهرداری آن منطقه گرفته تا زمین آماده ساخت باشد.

در این مرحله وارد سیکل گاها خسته کننده اداری شده که باید به دنبال گرفتن مجوزهای مختلف برای ساخت و ساز خود بود. قابل ذکر است که برای انجام هرگونه ساخت و سازی باید مجوزهای لازم را از مراجع ذی صلاح گرفته و در غیر این صورت انجام هرگونه عملیات ساخت و ساز بدون صدور پروانه ساختمان غیرقانونی بوده و توسط مراجع نظارت بر ساختمان متوقف خواهد شد.

از اهداف اخذ مجوز ساخت، اطمینان از ساخت و سازی قانونی مطابق با مشخصات فنی و رعایت اصول شهرسازی مطابق با آیین‌نامه‌ها و ضوابط طرح جامع شهری، اطمینان از ایمنی صاحبان فعلی یا بعدی ساختمان، بهره مند شدن از تسهیلات بانکی، بیمه شدن کلیه عوامل دخیل در ساخت و ساز، بهره مندی از انشعابات آب، برق، گاز و تلفن، جلوگیری از بروز حوادث ساختمانی برای ساختمان های مجاور به دلیل حضور ناظرین ساختمانی و ارائه راهکار جهت صرفه جویی در هزینه های ساخت و ساز در هنگام طراحی و نظارت می باشد.

غالب مجوزها را باید شهرداری صادر کند به همین منظور با در دست داشتن مدارکی همچون کپی و اصل سند، کپی و اصل شناسنامه و کارت ملی مالک یا مالکین و برگه تصویه حساب عوارض نوسازی ملک در سال‌های گذشته به شهرداری منطقه خود مراجعه کرده و تشکیل پرونده را صورت باید داد.

در ادامه مامورین شهرداری از زمین خریداری شده بازدید می کنند و اطلاعاتی نظیر ابعاد ملک، عرض گذر، بنای موجود و موقعیت مجاورین در صورت داشتن مواردی از قبیل پخ در بنا را به دست آورده و در همین حین امکان ساخت و ساز در چند طبقه را به فرد اعلام خواهند کرد.

بعد از انجام مراحل بازدید، قسمت بر و کف، مورد کارشناسی و اظهارنظر قرار می‌گیرد و دستور تهیه نقشه به مالک صادر می‌شود. در دستور نقشه اطلاعاتی از قبیل ابعاد باقی‌مانده ملک پس از اصلاحات موردنظر شهرداری، مساحت زمین بعد از اصلاحات، تعداد طبقات و مساحت هر طبقه ذکر می‌شود و اطلاعاتی از قبیل متراژ سند و عرض‌گذر تعیین می‌شود که در مرحله بعد این اطلاعات برای تهیه و طراحی نقشه به مهندس معمار ارجاع می شود تا گروه معماری، بر اساس دستور نقشه صادرشده، ضوابط شهرداری و پس از هماهنگی با مهندس سازه، نقشه معماری بهینه ای طراحی نمایند که این طرح باید به لحاظ زیبایی، متراژ و حداکثر پارکینگ در بهترین حالت ممکن ارائه شود.

در نهایت نقشه طراحی شده برای بررسی باید به شهرداری یا دفاتر خدمات شهری ارسال شود. چنانچه نقشه نیاز به اصلاح داشت، دفتر مهندسی ملزم به اصلاح نقشه بوده و پس از اصلاح مجدداً نقشه برای بررسی و تاًیید به دفاتر خدمات مهندسی ارجاع داده می‌شود.

بعد از رفع ایرادات نظارتی و نهایی شدن نقشه مالک باید دست به جیب شده و عوارض ساخت و ساز را پرداخت نماید. همچنین درصورتی که نیاز باشد، هزینه تراکم را نیز فرد باید بپردازد که کوتاهی در پرداخت هرکدام از موارد گفته شده، صدور مجور ساخت و ساز را به تعویق خواهد انداخت و چه بسا به دلیل مشکلات مالی بسیاری کارشان در همین مرحله به پایان رسیده است.

در ادامه مالک باید به دفاتر خدمات شهری مراجعه کند و فرم درخواست تعیین ناظر را ارائه نماید. مدارک پیش ‌نویسی که باید توسط مالک تهیه و ارائه شود شامل برگه سبز مهره شده چهار رشته شامل سازه، معماری، برق و مکانیک، برگه سبز یا سهمیه ناظر به همراه قرارداد مالک و ناظر، برگ تعهد رعایت اصلاحیه و تأییدیه نما، فایل ‌های نقشه سازه، برق و نقشه مکانیک، چک لیست ‌های مبحث ۱۹ و ۶ بارگذاری و زلزله، برگه تعهد مشاوره ژئوتکنیک و تأییدیه خاک می باشد.

در نهایت برای معرفی ناظر از سوی دفتر خدماتی مذکور با مالک تماس گرفته می شود. بعد از تعیین ناظر، بین مالک و ناظر قراردادی بسته می‌شود.

تمامی ‌برگه ‌های مهندسی دوباره مورد بررسی قرار می ‌گیرند تا محاسبه ‌های پایانی هم انجام شوند. در این مرحله تذکرهایی نیز از سوی مسئولان شهری درخصوص رعایت مسائل مرتبط با بهینه ‌سازی مصرف انرژی یا رعایت اصول اسکلت ‌بندی ساختمان به فرد داده می‌شود و کم‌کم باید خود را برای شروع عملیات ساخت‌ و ساز آماده کرد.

اگر مراحل گفته شده به ‌طور مرتب طی شود، مشکلی در گرفتن مجوز ساخت ‌و ساز نخواهد بود و در این مرحله می‌توان مجوز ساخت ‌و ساز را از شهرداری‌ تحویل گرفت که تازه مراحل اصلی ساخت و ساز آغاز می گردد.

قابل ذکر است که بسیاری از تاییدیه ها برای صدور پروانه ساختمان به صورت سیستمی و اینترنتی قابل انجام است.

این نکته نیز قابل توجه است که تمام پروژه ‌های ساخت و ساز نیازی به گرفتن مجوز ساخت ندارد مانند اغلب موارد تعمیرات، نوسازی و جایگزینی ‌های ساده که می‌تواند توسط پیمانکاران یا مالکین و بدون درخواست مجوز ساخت انجام شود اما مسلماَ برای پروژه‌ هایی که شامل اضافه کردن بنا یا تغییرات عمده در ساختار ساختمان باشد نیاز به گرفتن مجوز ساخت می باشد.

از آنجایی که مجوزها برای هر منطقه به‌ صورت جداگانه با توجه به آن منطقه تدوین می ‌شود بنابراین برای اطمینان از موارد مجوز باید به شهرداری منطقه خود مراجعه کرده و با آنها در ارتباط بود.

هزینه اخذ پروانه ساختمان در شیراز از جمله مواردی است که برای بسیاری جای سوال دارد، پس از آن که نقشه های معماری شما آماده شد و تاییدیه های لازمه را از دفتر خدمات الکترونیک دریافت کرد، طبق متراژ های نهایی و تایید شده می بایست محاسبه هزینه اخذ جواز ساختمان را به حساب شهرداری واریز کنید که محاسبه هزینه اخذ جواز ساختمان در شیراز متناسب با کاربری ملک متفاوت است و عواملی در تغییر قیمت نهایی آن تاثیر گذارند که از برخی از این عوامل شامل متراژ زمین، مساحت ناخالص، تعداد طبقات ساختمان، تعداد پارکینگ و قیمت منطقه ای ساختمان می باشد که محاسبه هزینه تمام شده را دچار نوسان خواهند کرد.

همچنین باید دانست که مجوز ساخت و ساز تا دو سال اعتبار خواهد داشت که تا دو سال دیگر هم تمدید خواهد شد.

فارس

برچسب ها:

شیراز ،ساخت و ساز 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman