عدم استقبال مردم تهران از طرح مسکن ملی

عدم استقبال مردم تهران از طرح مسکن ملی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۲۹ | ۱۳۹۹/۱۰/۰۸

یک مقام مسئول گفت: از ۲ هزار و ۱۷۰ واحد مسکن ملی که در تهران هدف گذاری شده بود تنها ۷۱۰ نفر آورده خود را تکمیل کرده‌اند.
به گزارش اخبار ساختمان، غلامرضا صالحی رئیس بنیاد مسکن استان تهران در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه در کشور هنوز برای مردم رخداد حوادث طبیعی از جمله زلزله تبدیل به باور عمومی نشده است، گفت: با توجه به اینکه در پنجم دی ماه زلزله عظیمی در شهر بم داشتیم، این رویداد هنوز هم برای برخی از مردم به باور تبدیل نشده است.

او ادامه داد: کشور ما به ویژه استان تهران در معرض حوادث طبیعی قرار گرفته است و ما جزو ۱۰ کشوری هستیم که تمامی بلاهای طبیعی در آن رخ می‌دهد.

صالحی اظهار کرد: یادآوری این موضوع که ایران یک کشور زلزله خیز است به ما کمک می‎کند که اقدامات پیشگیرانه‌ای را انجام دهیم.

رئیس بنیاد مسکن استان تهران توضیح داد: در استان تهران حداقل سه گسل زلزله خیز وجود دارند؛ برنامه ریزی و شناسایی این گسل‌ها برای ما بسیار موثر است.

صالحی توضیح داد: یکی از این راه‌ها ایمن سازی واحدهای مسکونی است که باعث می‌شود در برابر زلزله کمتر دچار آسیب شویم.

این مقام مسئول تاکید کرد: ساخت و سازهای غیر اصولی در روستاها و خارج از حریم شهرها یکی از عوامل اصلی افزایش خسارت شهرهای زلزله‌خیز به شمار می‌رود.

او با بیان اینکه بنیاد مسکن فعالیت‌های محوری بسیاری را در این زمینه دنبال می‌کند، تصریح کرد: ما از سال ۸۴ اهتمام ویژه‌ای را برای مقاوم‌سازی واحدها مسکونی دنبال کردیم و آن‌ها را اجرا می‌کنیم.

۴۶ درصد از واحدهای مسکونی شهرهای تهران نامقاوم هستند


صالحی با بیان اینکه در تهران یک هزار و ۳۴ روستایی داریم که ۵۳۰ روستا بالای ۲۰ خانوار است و طرح‌های هادی روستاها در این بخش ها انجام می‌شود، افزود: ۲۳۶ هزار واحد مسکونی روستایی در استان تهران وجود دارد که از این تعداد ۴۶ درصد از این واحدها نامقاوم است و اگر حادثه‌ای رخ دهد ۱۰۴ هزار واحد مسکونی دچار آسیب و ۱۵ درصد از این واحدها تخریب می‌شوند.

رئیس بنیاد مسکن استان تهران ادامه داد: از ابتدای فعالیت از سال ۱۳۸۴ نوسازی و مقاوم‌سازی این واحدها آغاز شده و از سال ۸۴ تاکنون ۲۱ هزار واحد مسکونی مقاوم سازی شده که معادل ۱۴۰۰ واحد مسکونی در طول سال می‌شود.

او با بیان اینکه آگاه سازی مردم و همکاری آنها نقش موثری در اجرای این پروژه‌ها دارد، افزود: اگر همکاری دهیاری‌ها و شهرداری‌ها در این خصوص نباشد موفق نخواهیم شد.

صالحی ادامه داد: دهیاری‌ها با صدور پروانه ساختمانی در استان این اقدامات را دنبال می‌کنند و همین موضوع باعث حضور ناظر و دقت در ساخت وساز این بخش می‌شود.

صالحی با بیان اینکه در تمامی روستاهای استان تهران کمیته فنی تشکیل شده و ما از ابتدای اجرای این طرح در تمام سال تا حدودی اقدامات موثری را انجام داده‌ایم، افزود: برخی از ساخت و سازهای غیر مجاز مانع اجرای طرح‌های هادی می‌شوند و مسئولیت ساخت‌وسازهای غیرمجاز بر عهده دهیاری ها و جهاد کشاورزی و منابع طبیعی است و باید از ساخت این واحدهای غیرمجاز جلوگیری شود.

او بیان کرد: طبق آمارها بخش عمده‌ای از ساخت و سازهای غیرمجاز در خارج از حریم شهرها و روستاها انجام می‌شود که تهدیدی برای روستاها محسوب می‌شود و ما در حوادث طبیعی به واحدهایی که خارج از محدوده ساخته می‌شوند تسهیلات پرداخت می‌کنیم.

این مقام مسئول گفت: با توجه به آنکه هر ساله در روستاها شاهد افزایش جمعیت هستیم نیاز به افزایش تحریم‌ها داریم که با اجرای این ساخت و سازهای غیرمجاز و اجازه ندادن منابع طبیعی برای افزایش حریم، مشکلات بسیار جدی در این زمینه برای ما ایجاد شده است.

رئیس بنیاد مسکن استان تهران اظهار کرد: هر ۱۰ سال یک بار طرح های هادی نیاز به بازنگری دارد و با توجه به ایجاد این محدودیت نیاز است حریم برخی از این روستاها افزایش یابد.

صالحی با بیان اینکه باید تسهیلاتی برای مقاوم ساز واحدهای مسکونی پرداخت شود، گفت: در این بخش تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی با نرخ چهار درصد و دوره بازگشت ۱۲ ساله و هشت میلیون تومان هم کمک بلاعوض از محل حساب ۱۰۰ امام پرداخت می‌شود.

او با بیان اینکه تسهیلات مکملی هم از محل حساب بانک‌های قرض الحسنه به میزان ۱۵ میلیون تومان با کارمزد چهار درصد پرداخت می‌شود، توضیح داد: در مناطق محروم استان تهران هم به هر واحد ۱۵ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود که در مجموع ۸۸ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.

صالحی اظهار کرد: این تسهیلات به طور قطع جوابگو نیست و با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی و نرخ تورم پاسخگو نیست و باید خود متقاضی هم آورده‎ای داشته باشد.

او تاکید کرد: در استان تهران نقاط محروم زیادی داریم ۵۰ تا ۶۰ خانوار واحدهایی در حال ساخت دارند و تاکنون هم ۳۰ واحد مسکونی تخریب شده و چهار تا پنج واحد از این تعداد به اتمام رسیده است.

این مقام مسئول گفت: متاسفانه در این بخش همکاری بانک‌ها برای ما بسیار ضروری است و باید همکاری‌های لازم را انجام دهند چرا که بسیاری از آنها از دو یا سه ضامن می‌خواهند و همین امر باعث پشیمانی متقاضیان می‌شود.

او بیان کرد: حدود ۱۰۰ هزار جلد سند برای واحدهای مسکونی در روستاها صادر شده و با توجه به اقدامات موثر ثبت احوال همکاری بسیار خوبی صورت گرفته و تاکنون پنج تا شش هزار پرونده در این بخش تشکیل شده است.

او در پاسخ به سوالی درباره طرح اقدام ملی مسکن در استان تهران گفت: در این طرح ۲ هزار و ۱۷۰ واحد مسکن ملی هدف گذاری شده بود که یک هزار و ۲۰۰ واحد برای شهرستان دماوند، ۲۷۰ زمین در پیشوا، ۲۰۰ واحد در فیروزکوه و ۵۰۰ واحد تامین زمین شده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: تا پایان روز جمعه ۵ دی ماه، ۷۱۰ نفر آورده خود را تکمیل کرده بود که ۷۰۰ نفر از آنها در دماوند بودند.

باشگاه خبرنگاران

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman