نگاهی به وضعیت بازار مسکن در اراک

نگاهی به وضعیت بازار مسکن در اراک
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۱۲ | ۱۳۹۹/۰۹/۲۹

افزایش بهای زمین و مسکن در کشور و به تبع آن در اراک حباب بزرگی ایجاد کرد و اگرچه در ماه‌های اخیر از شدت قیمت‌ها کاسته شده اما هنوز برای اقشار کم درآمد با نگرانی‌هایی همراه است و به گفته کارشناسان کمبود عرضه مسکن و جولان دلالان به نابسامانی این بازار دامن می‌زند.
به گزارش اخبار ساختمان، وقتی که از نوسانات شاخص‌ها در بازارهای دارایی سخن به میان می‌آید، نمی‌توان یکی را از بقیه جدا کرد و به عنوان مثال طلا، ارز، بورس، مسکن و خودرو، پنج بازاری هستند که با هم ارتباط معنادار اقتصادی دارند و نمی‌توان انتظار داشت که به طور مثال بازار ارز با افزایش قیمت همراه باشد اما حوزه مسکن با نوسانات همراه نباشد چرا که این بازارها از هم تاثیر می‌گیرند.

نبود تراکم مورد نیازِ ساخت و ساز در حریم شهری، افزایش بهای مصالح ساختمانی، جولان دلالان و در نهایت افزایش بهای قیمت تمام شده از جمله دلایل افزایش بهای مسکن در اقصی نقاط کشور و کلانشهر اراک است.

براساس آمار اعلامی وزارت راه و شهرسازی در خصوص بهای مسکن در شهرهای مختلف ایران، میزان میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در اراک با حدود ۱۰ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان به بهای مسکن در کلانشهرهایی همچون شیراز و اصفهان بسیار نزدیک است.

به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک اراک، کاهش معاملات به ویژه در ماه‌های اخیر، رکود در بازار مشاوران را رقم زده اما فعالان حوزه مسکن از این وضع ناراضی نیستند چرا که امیدوارند در آینده نزدیک با کاهش قیمت‌ها معاملات واقعی در بازار رقم بخورد و به نظر می‌رسد از بهمن‌ماه جاری مصرف کنندگان به بازار اعتماد کنند.

جبران معضل کسری واحدهای مسکونی در کلانشهر اراک با ساخت ۱۱ هزار واحد

استاندار مرکزی گفت: معضل کسری واحدهای مسکونی در کلانشهر اراک که سال‌های اخیر مغفول مانده بود، با ساخت ۱۱ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی جبران می‌شود.

سید«علی آقازاده» افزود: افزایش قیمت مسکن در ماه‌های گذشته اراک از میانگین کشوری هم بیشتر بوده است که این رویه منطقی نیست و به‌زودی با سیاست‌های مذکور اصلاحات لازم در عرصه ساخت و ساز و خرید و فروش ملک در این کلانشهر صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: کلانشهر اراک یکی از مناطقی است که با نوسانات زیادی در حوزه قیمت مسکن مواجه است و با راهبرد طرح اقدام ملی در این شهر به زودی قیمت کاذب بازار شکسته شده و این بخش مدیریت موثری می‌شود.

استاندار مرکزی گفت: هفت هزار واحد مسکونی در ۳۰ هکتار زمین اوقافی و چهار هزار واحد مسکونی نیز در ۲۴ اراضی هکتاری هپکو اراک برای طرح اقدام ملی مسکن این شهر پیش‌بینی شده است.

وی اظهار داشت: ساخت هفت هزار واحد مسکونی برای سازمان‌های پرجمعیت مثل بنیاد شهید، نیروی انتظامی، ارتش و بهزیستی در نظر گرفته شده است.

استاندار مرکزی گفت: در اراضی ۲۴ هکتاری اختصاص یافته در اراک، ساخت چهار هزار واحد برای مجموعه ناجا، سپاه و شهرداری پیش‌بینی شده است و یک‌هزار و ۵۰۰ واحد آن نیز در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

21 هزار و ۸۰۰ متقاضی قطعی برای طرح اقدام مسکن در استان مرکزی


مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: ۲۱ هزار و ۸۰۰ نفر در طرح اقدام ملی مسکن در استان ثبت نام کردند که سهمیه ابلاغی برای ساماندهی۱۲ هزار واحد در امیرکبیر و مهاجران و هشت هزار و ۸۹۰ واحد در اراک و سایر شهرهای استان تامین زمین شده است.

«احمد مرزبان» افزود: ۲ و نیم هکتار زمین در ساوه برای ساخت ۳۸۴ واحد توسط ستاد اجرایی امام قرار داد منعقد شده است.

وی اظهار داشت: در مرحله نخست در شهرستان ساوه ۸۰۰ نفر ثبت نام کردند که پیمانکار و کارگزار آن مشخص شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: ۶ و نیم هکتار زمین در خمین برای ساخت ۶۰۰ تا ۷۰۰ واحد مسکونی و آماده سازی ۲۴ هکتار انتهای منطقه هپکو اراک برای ساخت ۳ هزار و ۴۰ واحد در حال انجام است.

استان مرکزی در رده پنجم گرانی مسکن است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: طبق گزارش اخیر وزارت اقتصاد و دارایی، استان مرکزی از نظر بهای مسکن در رده پنجم گرانترین استان‌های کشور قرار دارد که عمده این افزایش قیمت در کلانشهر اراک است.

«سعید فرخی» افزود: افزایش قیمت مسکن و اجاره بهای آن باعث شده تا مردم برای در تامین مسکن با مشکلاتی مواجه شوند.

وی اظهار داشت: علت‌یابی افزایش قیمت مسکن در اراک و واکاوی این مهم می‌تواند برای راهکار رفع مشکل کارساز باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: تولید مسکن با افزایش قیمت مصالح تورمی شده است و با گران شدن قیمت هر مترمربع زمین در اراک در نتیجه قیمت تمام شده سازه‌های مسکونی نیز بالا است.

فرخی افزود: بحث افزایش اجاره بهای مسکن از دیگر دغدغه‌های مهم در استان مرکزی به‌ ویژه شهر اراک است و تاکنون این موضوع در ستاد تنظیم بررسی نشده اما به‌دلیل اهمیت موضوع در دستور کار به صورت جدی قرار دارد.

گرانی مسکن برازنده کلانشهر اراک نیست

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: شاخص گرانی مسکن در اراک برازنده این خطه نیست و بخشی از تاثیرات افزایش قیمت در این شهر ملی و بخشی منطقه‌ای است.

«محمود نعمتی» افزود: مسکن نه تنها در استان مرکزی بلکه در کشور به‌جای کالای مصرفی، سرمایه‌ای شده که این امر در افزایش قیمت آن نقش موثری داشته است.

وی بیان کرد: افزایش قیمت مصالح ساختمانی یکی دیگر از علل افزایش قیمت و اجاره بهای مسکن در استان مرکزی است و قیمت مصالح ساختمانی در این استان بیشتر از سایر استان‌ها است که نیاز است نظارت‌های جدی در این خصوص به کار گرفته شود.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی ادامه داد: قیمت‌گذاری برخی کانال‌ها و فضای مجازی در خصوص مسکن نیز به افزایش قیمت این بخش دامن زده و نیاز است اصناف و پلیس فتا نیز در این راستا با جدیت وارد شوند.

قیمت‌های کنونی در کلانشهر اراک واقعی نیست

رئیس اتحادیه مشاورین املاک اراک گفت: قیمت‌های کنونی در کلانشهر اراک واقعی نیست و افسار گسیختگی آن به عرضه کنندگان و خریداران آسیب وارد می‌کند.

«بهروز عسگری» افزود: مردم برای خرید خانه و زمین در کلانشهر اراک صبر کنند زیرا قیمت‌ها در بازار خرید و فروش حبابی است و شکسته خواهد شد.

وی اظهار داشت: افزایش قیمت مصالح ساختمانی به سبب صعودی شدن قیمت ارز به وجود آمده است اما این مهم نمی‌تواند مبنا و دلیلی برای افزایش نامتعارف قیمت ملک باشد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک اراک گفت: رکود در بازار مسکن اراک وجود دارد و حدود پنج درصد قیمت ها کاهش یافته است اما باید در انتظار کاهش قیمت بیشتر در این بخش بود.

عسگری افزود: زمانی که ریزش قیمت‌ها اتفاق افتد خریدار واقعی وارد بازار شده و خرید و فروش از حالت تورمی خارج می شود و مصرف کننده واقعی پا در بازار گذارد.

وی اظهار داشت: این رکود ۲ تا سه ماه آینده هم ادامه دارد تا قیمت‌ها به واقعیت نزدیک و واسطه ها از میدان خارج شوند و مصرف کننده واقعی به بازار اعتماد کند.

عسگری افزود: اتحادیه مشاورین املاک مخالف قیمت‌های توافقی برخی مشاوران املاک با خریدار و فروشنده است و به جد با خاطیان برخورد می‌کند.

وی اظهار داشت: قیمت ملک تجاری و مسکونی در کلانشهر اراک یکسان است و می‌طلبد سیاستگذاران با ادامه برنامه مسکن مهر عرضه را افزایش دهند تا از صعودی شدن قیمت مسکن جلوگیری شود.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک اراک گفت: اداره راه و شهرسازی و شهرداری اراک با اجرای سیاست‌های مدون و برنامه‌ریزی شده می‌توانند نقش موثری در کاهش قیمت‌ها داشته باشند.

عسگری افزود: بلاتکلیفی طرح ۵۵ متری اراک و اختصاص زمین‌های زیاد در اطراف کلانشهر اراک به فضای سبز، دست انبوه سازان در ایجاد عرضه مسکن را بسته است.

لزوم ورود نهادهای نظارتی بر قیمت مسکن در اراک

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک اراک گفت: یکی از راهکارهای اثرگذار در کنترل قیمت مسکن و زمین ورود پرقدرت نهادهای نظارتی بر فعالیت مشاوران املاک است.

«مهدی احمدلو »افزود: برخی از مشاوران املاک با کم لطفی زمینه فساد و دلال بازی را ایجاد می‌کنند که باید دستگاه‌های نظارت در این مهم ورود کنند.

وی اظهار داشت: مسکن کالا نیست اما در کشور ما به ‌عنوان کالای سرمایه‌ای دیده شده تا جایی که ممکن است در بورس عرضه شود.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک اراک گفت: زمین‌های اطراف شهر اراک می‌بایست در اختیار انبوه سازان قرار گیرد که این اقدام باعث خواهد شد حداقل ۳۰ درصد قیمت مسکن در اراک کاهش خواهد یافت.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک اراک گفت: مردم از بازار آشفته مسکن نگران هستند و ضروری است دولت در این بخش خدمات موثری از جمله تقویت حوزه مسکن ملی را ارایه کند.

کلانشهر اراک میزبانی ۶۵۰ هزار نفر از جمعیت یک میلیون و ۴۴۱ هزار نفری استان مرکزی را دارد.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman