دلالان؛ عامل گرانی مسکن در بوشهر هستند

دلالان؛ عامل گرانی مسکن در بوشهر هستند
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۴۹ | ۱۳۹۹/۰۹/۲۳

بی تردید سرپناه بعد از هوا، آب و غذا از مهمترین دغدغه‌های آدمی است و مسکن علاوه بر از حفظ و حراست انسان از سرما و گرما و مکانی برای آسایش و فراغت، می‌تواند در اعتلای فکری و روحی و پیشرفت او نیز موثر واقع شود.
به گزارش اخبار ساختمان، هرچند مسکن یکی از نیازهای اساسی به شمار می‌رود اما دسترسی به آن نسبت به دیگر نیازهای انسان در همه نقاط دنیا مشکل تر و محدودتر است، بویژه در کشور ما که در سال‌های اخیر تحت تاثیر تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی ظالمانه استکبار و جهان سرمایه‌داری قرار گرفته‌است، این مشکلات و تنگناها در زمینه تامین خانه و سرپناه برای قشرهای متوسط و ضعیف جامعه دوچندان است.

افزایش قیمت‌ زمین، مصالح، تجهیزات و ساخت و ساز مسکن تحت تاثیر تحریم‌ها و و نوسان نرخ ارز در سال‌های اخیر باعث شد تا قیمت خانه بصورت سرسام‌آوری در کشور و تبع آن استان بوشهر افزایش یابد و نسبت به اوایل سال ۹۷ صعود پنج برابری داشته باشد.

علاوه بر این عوامل دیگری نیز در بوشهر در افزایش قیمت مسکن در این مدت تاثیر داشته‌است و آن نیز انتشار هر از چندگاهی اخبار مربوط به تایید منطقه آزاد بوشهر است که تاکنون رنگ واقعیت به خود نگرفته اما به کرار باعث بالا رفتن قیمت زمین و مسکن شده‌است.

این درحالی است که پس از خاموش شدن هیاهوی منطقه آزاد و مشخص شدن غیرواقعی بودن اخبار مربوط به تایید آن و انتظار مردم برای نزولی شدن قیمت مسکن در بوشهر اما قیمت کاذب همچنان ثبیت می‌شود و کاهشی در این زمینه رخ نمی‌دهد.

همچنین کمبود زمین در شبه جزیره بوشهر که بخش عمده اراضی آن در محدوده پایگاه‌های نظامی قرار دارد، عامل همیشگی گرانی زمین و مسکن در این شهر ساحلی و بندری بوده ‌است.

در شرایطی که در کل کشور قیمت مسکن در چند هفته گذشته در سایه کاهشی شدن نرخ دلار روند نزولی به خود گرفته ‌است اما سوداگری دلالان این بازار در بوشهر همچنان نرخ‌ها را بالا نگه داشته و در برابر ریزش‌ها مقاومت می‌کند.

هرچند برای هر شخصی پس از اینکه به درآمد پایدار برای امرار معاش دست یابد، اولین آرزو یافتن سرپناهی همیشگی برای خود و خانواده‌اش است، اما در بوشهر با وضعیت موجود دست یافتن به این مهم برای نیازمندان واقعی به مسکن و سرپناه به مراتب دشوارتر از سایر نقاط کشور به نظر می‌رسد.

با افزایش قیمت مسکن در حالی که انتظار می‌رفت خرید و فروش در بازار روند کاهشی بگیرد اما در ‌شرایط‌ تورمی تبدیل وجوه نقد به ارز، طلا، سکه و سرمایه‌ای ‌نظیر ملک برای ممانعت از تهدید آب شدن ارزش پول نقد از سوی هر فردی محتمل به‌ نظر می‌رسد به همین دلیل با خرید هیجانی و ترس از افزایش قیمت مجدد عده زیادی که سرمایه نقد در دست داشتند، مبادرت به خرید مسکن کردند.

خریدهای هیجانی مسکن در حالی رقم می‌خورد که وزیر راه و شهرسازی شهریورماه امسال برای سومین بار متوالی مردم را توصیه به خرید نکردن مسکن کرد و منطق وی نیز ملتهب بودن بازار بود.

توصیه وی چندان هم غیرمنطقی نبود زیرا در سایه کاهش دلار چند هفته اخیر به گفته اتحادیه املاک پایتخت قیمت‌ها با کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی همراه شده و این روند تا چند ماه آینده نیز ادامه دارد.

با این حال روند بازار مسکن در بوشهر متفاوت شده و با وجود امکان فروش اینترنتی برخی از دلالان برای افزایش کاذب قیمت مسکن در بوشهر دست به کار شدند.

این وضعیت باعث شده در بازار مسکن بوشهر تا قیمت ۲ واحد مسکونی با وجود آیتم‌های مشابه از حیث سال ساخت، مصالح ساختمانی بکارگیری شده و محل احداث آن با تفاوت قیمت‌های چند ده و حتی ۱۰۰ میلیون تومانی به فروش برسد.

بنگاه‌های املاک و آگهی‌های اینترنتی مانع کاهش قیمت مسکن در بوشهر

یک شهروند بوشهری گفت: باتوجه به تورم و افزایش قیمت مسکن در سراسر کشور قیمت مسکن در استان بوشهر نیز تحت تأثیر قرار گرفت اما در هفته‌های اخیر که کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت‌های مسکن در بیشتر استان‌های کشور رخ داده اما این استان از این امر مستثنی است.

مهدی احمدزاده افزود: استان بوشهر در برابر ریزش قیمت‌ مسکن مقاومت می‌کند که نقش تعدادی از بنگاه‌های املاک در این امر به عنوان واسطه بسیار پررنگ است طوریکه بطور ساعتی حتی در همین روزهای قرنطینه کرونا که هیچ گونه فعالیت ملکی نبود ولی بدون دلیل و منطق شاهد افزایش محسوسی در قیمت‌های مسکن به واسطه درج اگهی از طریق سایت‌های فروش اینترنتی توسط تعدادی از بنگاه‌های املاک بودیم.

وی ادامه داد: تاکنون هیچ گونه اقدام موثری در استان بوشهر برای کاهش یا نظارت بر قیمت مسکن یا نظارت و ‌سایت‌های اینترنتی در این بخش انجام نشده‌است و هر بنگاه املاکی بر اساس نظر شخصی خود قیمت‌ها را بدون کارشناسی در این سایت‌ها درج می‌کنند که همین امر موجب نارضایتی خریداران و شهروندان بوشهری نیازمند خرید مسکن شده‌است.

یک کارشناس بازار مسکن گفت: قیمت مسکن در بوشهر همگام با افزایش نرخ دلار که در مقطعی به ۳۲ هزار تومان نیز رسید پیش رفت ولی اکنون با وجود ریزش ۲۵ درصدی قیمت دلار بازار مسکن بوشهر روند نزولی پیدا نکرده است.

خودداری از خرید هیجانی باعث کاهش قیمت مسکن خواهد شد

مهران حسن زاده اظهار کرد: دلار این روزها در محدوده ۲۵ هزار تومان معامله می‌شود و به گواه بیشتر کارشناسان به محدوده ۲۰ هزار تومان نیز خواهد رسید.

این کارشناس ادامه داد: در چنین شرایطی که قیمت دلار با کاهش ۳۵ درصد مواجه می‌شود باید حداقل در بازه زمانی نه چندان دور بازار مسکن نیز حداقل ۲۵ درصد کاهش قیمت را پذیرد، این درحالی است که بازار مسکن در بوشهر نسبت به زمانی که دلار تا ۳۲ هزار تومان بود نیز هیچ فرقی نکرده‌است.

وی گفت: در این بین فارغ از دید کارشناسی عده‌ای که وجه نقد زیادی در دست دارند برای جلوگیری از کاهش ارزش پولشان یا ترس از گران‌تر شدن قیمت مسکن رو به خرید هیجانی می‌آورند.

این کارشناس عنوان کرد: در چنین شرایطی که مسکن به عنوان کالایی شخصی تعیین قیمت آن خارج از دسترس مسئولان است در دست نگه داشتن مردم از خرید است که می‌توان یخ قیمت‌های نجومی را آب کند.

بازار مسکن بازدهی سابق را ندارد

یک کارشناس بازار مالی گفت: با وجود اینکه قیمت مسکن با افزایش سرسام آور ناگهانی رشد کرده و از سودآوری برای خرید و فروش خارج شده است اما همچنان عده‌ای هستند که فارغ از نیاز خود اقدام به خرید مسکن برای سودآوری می‌کنند.

مهران اسدی افزود: در پنج سال گذشته بازدهی مسکن بعد از ارز دیجیتال، بورس، سکه و دلار در رده پنجم قرار گرفت ولی هنوز بر اساس یک دیدگاه سنتی سرمایه‎گذاری روی بازار مسکن بالا است.

وی ادامه داد: برای نمونه یک واحد آپارتمانی ۱۰ تا ۱۵ سال ساخت قیمت آن در بوشهر به مرز یک میلیارد تومان رسیده‌است ولی خریداران باید توجه داشته باشند که این خرید به دید کوتاه مدت و حتی بلندمدت دیگر سودآوری مناسب ندارد.

مهرورز اظهارداشت: خریداران باید توجه کنند که این روزها با نزولی شدن دلار، مسکن قدرت افزایش قیمت واقعی در کوتاه مدت نداشته و شرایط موجود تنها یک افزایش قیمت کاذب است.

وی ادامه داد: از حیث سرمایه‎گذاری بلند مدت نیز یک واحد آپارتمانی ۱۵ سال ساخت، پنج سال دیگر به مرز عمر مفید نزدیک شده و دیگر میل و رغبتی برای خرید آن وجود ندارد.

مهرورز عنوان کرد: با همه این شرایط باید در کنار طرح‌های مسکن مهر و اقدام ملی مسکن برای تعادل سازی بازار نظارت بر افزایش قیمت مسکن در بوشهر افزایش یابد زیرا مردم در شرایط خاص اقتصادی دیگر تاب خرید کالاهای گران قیمت را ندارند.

افزایش قیمت مسکن جذابیت رهن را نسبت به خرید افزایش داد

یک شهروند بوشهری گفت: با افزایش سرسام آور قیمت مسکن در بوشهر، بیشتر افراد به دنبال رهن خانه هستند و دیگر دلیلی ندارد واحدی که با ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان قابلیت رهن دارد یک میلیارد تومان برای خرید آن هزینه کنند.

علی زینالی افزود: با این حال باید ابزار نظارتی نیز بر بازار مسکن تقویت شود زیرا شایسته نیست فردی در وجود گرانی‌های کاذب، دار و ندار زندگی ۲۰ سال خود را صرف یک واحد آپارتمانی کند و تا آخر عمر بدهکار خرید مسکن باشد.

خریداران قیمت مسکن را استعلام کنند

رئیس اتحادیه املاک و نمایشگاه داران اتومبیل بوشهر گفت: بخش قابل توجهی از فروشندگان مسکن در فضای مجازی و سایت‌های فروش اینترنتی دلالانی هستند که با هزینه‌ای ۲۵ هزار تومانی اقدام به فروش مسکن می‌کنند.

آستانه افزود: با توجه به محدودیت‌های کرونایی به طور طبیعی امکان تبلیغات و خرید و فروش حضوری مسکن وجود ندارد و فعالیت‌های این حوزه به فضای مجازی کشیده شده‌است.

وی اظهار داشت: با این حال نظارت بر بنگاه‌های املاک در بوشهر به صورت قاطع در حال انجام است طوریکه در شهریور ماه امسال ۱۰۹ بنگاه املاک متخلف شهر بوشهر شناسایی و پلمب شدند.

آستانه ادامه داد: با این حال به شهروندان توصیه می‌شود برای خرید و فروش مسکن خود از اتحادیه املاک و نمایشگاه‎داران اتومبیل استعلام بگیرند تا متحمل ضرر و زیان در خرید و فروش‎ مسکن نشوند.

وی افزود: شهروندان برای خرید مسکن در هر کدام از محله‌های شهر بوشهر می‌توانند پس از تعیین نرخ از سوی مالک آن را با کارشناسان اتحادیه در میان بگذارند.

آستانه اظهار کرد: در این ارتباط شهروندان با حضور در اتحادیه و ارائه درخواست کتبی همراه با اطلاعاتی مانند سال ساخت، متراژ و شناسه می‌توانند از اطلاعات مشاوره‌ای بنگاه املاک معتمد مستقر در محل برای خرید و فروش کمک بگیرند.

شمار بنگاه‌های املاک بوشهر سه برابر نیاز واقعی

وی گفت: در زمان حاضر شمار بنگاه‌های املاک بوشهر به ۵۲۰ واحد رسیده این در حالی است که در شهر با حدود ۲۵۰ هزار نفر یک سوم این شمار بنگاه‌ کفایت می‌کند.

آستانه بیان کرد: صدور مجوز بنگاه‌های املاک تسهیل شده‌است و همین موضوع باعث شده افرادی بدون تجربه و دانش کافی وارد عرصه شده و ضرر و زیان‌هایی را بر مردم تحمیل کنند.

وی یادآورشد: امروزه هزینه راه‎اندازی یک بنگاه املاک از خرید تاکسی هم کمتر است و همین باعث شده تا جوانان با هدف اشتغال زایی تنها با ۵۰ میلیون تومان اقدام به راه‌اندازی بنگاه املاک کنند.

آستانه گفت: تمامی محدودیت‌های موردنیاز صدور پروانه کسب مانند عدم سوءپیشینه و عدم اعتیاد برداشته شده و این موضوع نیز به حضور این افراد در برخی از بنگاه‌های املاک دامن می‌زند.

بازنگری قانون نظام صنفی ضروری است

وی افزود: شخصی که سابقه دارد یا دارای آسیب اجتماعی است و بدون شک ارتکاب جرم و رفتن به زندان نیز برایش آسان‌تر می‌شود و به همین دلیل نیاز است برای افراد داوطلب راه‌اندازی بنگاه آزمایش‌های عدم اعتیاد و گواهی عدم سوء پیشینه مورد توجه جدی قرار گیرد.

آستانه یادآورشد: شیوع بیماری کووید ۱۹ و تعطیلی بسیاری از صنف‌ها باعث شد تا حتی برخی از کارواش‌ها نیز به شغل بنگاه املاک روی بیاورند.

وی گفت: قانون نظام صنفی باید بازنگری شود چرا که کسی که در بنگاه املاک شاغل می‌شود حداقل دانش حقوقی و مدرک دیپلم را داشته باشد ولی اکنون برای این مهم تنها به سواد خواندن و نوشتن کفایت می‌شود.

آستانه اظهارکرد: معلم بازنشسته‌ای که دار و ندار زندگی خود را صرف خرید یک خانه می‌کند بدون شک با وجود افرادی کاردان و متخصص در بنگاه املاک متحمل ضرر و زیان نخواهد شد.

وی افزود: باتوجه به حساسیت و ظرافت کار بنگاه‌های املاک فعالان آنها باید حداقل ۶ تا یکسال آموزش‌های تخصصی فرا بگیرند.

رویای پیمودن یکشبه ره صد ساله، عامل اختلال در بازار مسکن

آستانه عنوان کرد: در این حوزه بخشی از جوانان هستند که از روی بیکاری در بنگاه‌های املاک شاغل شده و قصد دارند در بازه زمانی کوتاه مدت به سود برسند که این رویکرد بازار خرید و فروش مسکن را با اختلال مواجه می‌کند.

وی افزود: با این حال شهروندان در صورت مشاهده تخلف از سوی بنگاه‌های املاک و گرفتن مشاوره برای خرید می‌توانند ۳۳۳۳۰۸۷۴ اتحادیه املاک و نمایشگاه‌‎داران تماس حاصل و از کارشناسان اتحادیه مشاوره لازم را دریافت کنند.

آستانه گفت: صنعت ساختمان باید مصرفی باشد ولی با این وجود در چند سال اخیر به صنعتی با قابلیت سرمایه‎‌گذاری تبدیل شده‌است.

وی یادآور شد: کاهش محسوس قیمت مسکن در بوشهر نیز با توجه به مقاومتی که گفته شد همچنان محقق نشده و با تداوم کاهش نرخ دلار و افت قیمت اقلامی مانند مصالح ساختمانی، آهن و سیمان پس از گذشت سه تا چهار ماه این کاهش قیمت محقق خواهد شد.

کاهش ۷۰ درصدی خرید و فروش مسکن در بوشهر

آستانه ادامه داد: همین کاهش انتظار نرخ دلار و محدودیت‌های کرونایی باعث شد خرید مسکن در پاییز امسال (از ابتدای مهرماه تا آذرماه) نسبت به سال گذشته کاهش ۷۰ درصدی تجربه کند.

تامین زمین نیاز اصلی توسعه خانه‌سازی در بوشهر

وی اظهار کرد: در شهر بوشهر ظرفیت‌های بسیار زیادی برای گردشگری وجود دارد که در این راستا تأمین زمین و ایجاد فضاهای جدید می‌تواند به این مهم کمک چشمگیری کند.

رئیس اتحادیه املاک و نمایشگاه داران اتومبیل بوشهر افزود: در این ارتباط ایجاد فضای جدید برای احداث مسکن در ورودی بوشهر و آزاد سازی اراضی پایگاه‌های نظامی از جمله پیشنهادهایی است که در دیدار با نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی نیز در میان گذاشته شده و جزئیات آن مورد بررسی قرار گرفته است.

زمین سه هزار و ۱۱۷ واحد مسکونی طرح اقدام ملی در استان بوشهر تامین شد

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: در راستای کمک به تعادل در بازار مسکن تاکنون زمین مورد نیاز برای ساخت سه هزار و ۱۱۷ واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی به بنیاد مسکن و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در این استان تحویل شده است.

سید محمود دستغیبی افزود: این میزان زمین برای احداث واحد مسکونی در شهرهای چغادک، آبپخش، خورموج، دیلم، کنگان، دیر، کاکی، اهرم، بنک و آبدان به بنیاد مسکن تحویل شده‌است.

وی ادامه داد: همچنین شرکت عمران شهر جدید عالی‌شهر در قالب طرح اقدام ملی مسکن ساخت ۲ هزار و ۸۶۹ واحد را در دستور کار دارد.

دستغیبی گفت: در استان بوشهر به غیر از شهرهای نایبند و عالی شهر سه هزار و ۲۲۹ نفر در مرحله اولیه بررسی واجد شرایط تشخیص شدند و اکنون در مرحله دوم بررسی قرار دارند که ممکن است این آمار ریزش داشته باشد.

دستغیبی بیان کرد: در مرحله اول افراد تایید شده باید ۴۰ میلیون تومان واریز کنند اما قیمت نهایی مسکن‌ با اتمام ساخت و قیمت تمام شده تعیین می‌شود که از این میزان ۱۰۰ میلیون تومان وام به فرد تعلق می‌گیرد و باقی مانده را درطول زمان ساخت و در چند مرحله پرداخت می‌کند.

سواستفاده فرصت طلبان از افزایش قیمت مصالح ساختمانی

وی ادامه داد: با این وجود افزایش قیمت مسکن ناشی از افزایش عوامل ساخت و ساز مانند آهن و مصالح ساختمانی است که در جریان گرانی‎ها به صورت مستمر گران شدند.

دستغیبی اظهارداشت: با این حال در بحران گرانی‌‏ها نیز همواره افرادی هستند با سواستفاده قصد گرفتن ماهی از آب گل آلود می‎کنند.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman