حرکت بازار مسکن بیرجند به سمت آرامش

حرکت بازار مسکن بیرجند به سمت آرامش
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۵۴ | ۱۳۹۹/۰۹/۱۰

به دنبال کاهش قیمت دلار، بازار مسکن هم آرام شد و در چند روزی است در شهر بیرجند قیمت زمین و ملک کاهش ۱۰ درصدی داشته است.
به گزارش اخبار ساختمان، تامین سرپناه یکی از نیازهای اساسی برای افراد جامعه است و اگر این روزها قصد خرید مسکن دارید و به بنگاه‌های املاک سری زده باشید با شرایط و قیمت‌های نجومی روبرو خواهید شد که بالاجبار مجبور خواهید شد از خرید خانه صرف نظر کنید و تنها به خانه‌های اجاره‌نشینی اکتفا کنید.

مسکن و تأمین سرپناهی برای اجاره بیش از هر چیزی این روزها دغدغه زوج‌های جوان و افرادی است که خانه مستقلی از خود ندارند. افزایش روز افزون رهن، اجاره بها و فروش مسکن قصه پر‌غصه‌ای است که کمتر خانواده‌ای را می‌توانیم پیدا کنیم که درگیر این موضوع نباشد.

در عین اوضاع، اجاره نشین‌ها تنها افرادی هستند که در بازار مسکن کمر خم می‌کنند چراکه موعد پایان قرارداد که می‌رسد یا باید خانه به دوش شوند و یا به ناچار مبلغ اجاره را اضافه کنند.

افزایش رو به رشد جمعیت در کنار تمرکز بر شهرنشینی در سال‌های اخیر مشکلات و چالش‌هایی را در بازار مسکن در کشور و استان خراسان جنوبی به وجود آورده است.

متغیرهایی مانند قیمت زمین، قیمت مصالح ساختمانی، درآمد سرانه، شاخص دستمزد کارگران ساختمانی، رشد حجم پول و تورم، رشد تسهیلات اعطایی بانکها به بخش مسکن، مالیات برمسکن، نرخ سود بلند مدت، نرخ ارز و تولید ناخالص ملی هر یک به نوعی بر قیمت مسکن تاثیرگذار است.

بررسی بازار مسکن در پایان تابستان نشان می‌دهد اگرچه حجم معاملات در یک تعادل نسبی قرار گرفته اما نرخ واحد‌های مسکونی همچنان رو به افزایش است و خبری از متعادل شدن قیمت‌ها نیست. افزایش قیمتی که طبق گزارش‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی، قدرت خرید شهروندان را هر روز کمتر می‌کند و آن‌ها را به حاشیه شهر‌ها می‌راند.

وضعیت بازار مسکن طی دست‌کم دو سال اخیر نشان می‌دهد روند رشد تند نرخ ارز، قیمت سکه و شاخص سهام در مقاطع مختلف، در نقش محرک اصلی انتظارات تورمی در معاملات ملک باعث هیجان خرید‌های سرمایه‌ای و سفته‌بازی شده است.

این روزها که تب کرونا افزایش یافته و بیشتر شهروندان برای رعایت نکات بهداشتی خانه نشین شده‌اند در بازار مسکن هم آرامش حاکم شده است.

نوسانات بازار اجاره مسکن از نظر حجم معاملات به کمترین میزان خود از اردیبهشت ماه تاکنون رسیده و از نظر قیمت با افت 5 تا 10 درصدی نسبت به تابستان مواجه شده است.

امسال بازار اجاره مسکن از یک نظر مشابه رفتار سال‌های گذشته و از سویی دیگر با یک تغییر نسبت به سال قبل همراه شده است هر چند وجه تشابه وضعیت اجاره در پاییز به نسبت تابستان وجود دارد.

افت تقاضا ناشی از کاهش جابه‌جایی است اما از سوی دیگر شیوع ویروس کرونا و تغییر قیمتها باعث شده بخش قابل توجهی از هر دو سوی عرضه و تقاضا نسبت به تمدید قراردادهای اجاره اقدام کنند.

کارشناسان هم معتقدند در نیمه دوم سال با افت شدید شاخص بورس مواجه باشیم و به همین دلیل سرمایه‌ها از بازار سهام به سمت مسکن نخواهد آمد.

یکی از مشاوران املاک در بیرجند معتقد است که مقدار زیادی از حباب قیمت‌ها شکسته شده اما فروشندگان از سود مورد انتظار به راحتی نمی‌گذرند و در تلاش‌اند تا چند ماه نسبت به تغییر قیمت اقدام نکنند و یا ملک خود را فعلا به فروش نرسانند.

وی گفت: تغییر در رفتار مالکان به تحولات و قیمت ارز بستگی دارد اما اکنون خریدار در بازار نسبت به فروشنده کمتر است و شاید همین امر عاملی برای شکست قیمتها باشد.

این مشاور املاک ادامه داد: بازار مسکن در تابستان رونق بیشتری داشت اما تقاضاها موثر نبود و به عبارتی خریداران متقاضیان واقعی مسکن نبودند و با تقاضای سوداگرانه معاملات انجام می‌دادند اما اکنون امیدواری به کاهش قیمتها در بازار مسکن وجود دارد.

وی عنوان کرد: دفاترمشاور املاک هفته گذشته تعطیل بوده و این هفته هم تعطیل است و هیچ معامله‌ای انجام نمی‌شود به همین دلیل انتظار کاهش تعداد معاملات در آذرماه وجود دارد که می‌تواند منجر به رکورد نسبی در معاملات و به طور احتمال زیاد کاهش وثبات قیمت‌ها شود.

رئیس اتحادیه بنگاه‌های معاملات املاک بیرجند گفت: به دنبال کاهش قیمت دلار، بازار مسکن هم آرام شد و در چند روز گذشته با کاهش 10 درصدی قیمت زمین و ملک روبه رو شدیم.

اربابی عنوان کرد: در شرایط فعلی در مقایسه با قبل از این وضعیت که فروشنده نداشتیم هم اکنون فروشنده وجود دارد اما خریدار وجود ندارد.

وی گفت: این موضوع نوید آینده خوبی برای بازار مسکن می‌دهد چرا که هر چه خریدار کمتر باشد با کاهش بیشتر قیمت‌ها روبه رو خواهیم بود.

رئیس اتحادیه بنگاه‌های معاملات املاک بیرجند با اشاره به اینکه در چند وقت اخیر قیمت آهن نیز کاهش داشته است افزود: مسئولان کشوری اعلام کرده‌اند برای کاهش قیمت سیمان نیز اقداماتی صورت گرفته که اگر این امر محقق شود بر نرخ مسکن تاثیرگذار خواهد بود.

اربابی اظهار داشت: نظارتی در بازار مسکن وجود ندارد و بیشتر قیمت‌های فروش و اجاره منازل مسکونی توسط مردم تعیین می‌شود و با شرایط گرانی و تورم در بازار قدرت خرید مردم کاهش یافته که نیازمند نظارت جدی‌تر و دقیق‌تری است.

بازار

برچسب ها:

بازار مسکن ،بیرجند 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman