یک مقام قضائی تشریح کرد:

عامل افزایش التهاب در قیمت ملک چیست؟

عامل افزایش التهاب در قیمت ملک چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۱۰ | ۱۳۹۹/۰۷/۰۱

دادستان عمومی و انقلاب ابرکوه گفت: ضعف نظارت دستگاه‌های ذی‌ربط بر نحوه فعالیت بنگاه‌های مشاور املاک عامل افزایش التهاب و مشکلات ایجاد شده در قیمت ملک و بنای ساختمان است.
به گزارش اخبار ساختمان، «میثم رنجبر» در جلسه‌ی شورای مسکن شهرستان ابرکوه که با محوریت برسی و ساماندهی چگونگی نظارت و قیمت‌گذاری خریدوفروش زمین و ملک در محل فرمانداری شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: این مشکل در حوزه نحوه مدیریت، چگونگی اجرای قانون و چگونگی انعقاد قراردادها در بنگاه‌های املاک و همچنین ضعف نظارت دستگاه‌های ذی‌ربط بر نحوه فعالیت بنگاه‌های املاک قابل‌ مشاهده است.

وی خاطرنشان کرد: مشکلات بسیاری در اثر نداشتن اطلاعات کافی بعضی از مشاورین املاک در مورد مسائل حقوقی و قانونی در زمینه قیمت املاک به وجود می‌آید و از سوی دیگر ضعف نظارت بر فعالیت بنگاه‌ها نیز التهاب و مشکلات ایجاد شده در قیمت ملک و بنای ساختمان را افزایش می‌دهد.

در ادامه این جلسه و پس از بحث و تبادل‌نظر مقرر شد با توجه به مشکلاتی که در زمان تنظیم قرارداد در بنگاه‌های املاک وجود دارد، ضمن این که آموزش‌های حقوقی لازم توسط اتحادیه املاک برای کارکنان بنگاه‌های ارائه شود، کمیته‌ای از دستگاه‌های ذی‌ربط جهت تهیه و تنظیم یک قرار داد جامع و کامل که همه مسائل و موارد مورد نیاز دو طرف قرارداد در آن دیده شده باشد، تشکیل شود.

تشکیل کمیته داوری در اتحادیه املاک از دیگر مصوبات این جلسه بود که باید با حضور نمایندگان راه و شهرسازی، نظام‌مهندسی، کارشناسان دادگستری و دیگر دستگاه‌های مرتبط، تشکیل و شروع به فعالیت کند و علاوه بر آن نیز سامانه معاملاتی که تمام قراردادها به صورت کامل و شفاف در آن ثبت، قابل بررسی و کنترل باشد نیز راه‌اندازی شود.

همچنین مقرر شد جهت نظارت بر قیمت و نرخ املاک و جلوگیری از هرگونه قیمت‌گذاری‌های نامتعارف و غیرمعمول، قیمت مبنای زمین در مناطق مختلف شهر ابرکوه توسط کارشناسان رسمی دادگستری تعیین شود. دستگاه‌های نظارتی نیز موظف شدند پس از نرخ‌گذاری مشخص و ابلاغ شده نسبت به نظارت‌های لازم مبنی بر جلوگیری از هرگونه گران‌فروشی اقدام لازم را مبذول کنند.

با توجه به الزام حضور کارشناس حقوقی در زمان عقد قراردادهای انجام شده در بنگاه‌های املاک، مصوب شد تمام قرارداد آژانس‌های املاک حتماً به تأیید و امضا کارشناس حقوقی بنگاه برسد و در غیر این صورت اتحادیه املاک موظف به پیگیری موضوع و رسیدگی به این تخلف خواهد بود.

همچنین مصوب شد تا جهت احقاق حق خریداران ملک و ساختمان، بنگاه‌های املاک اطلاعات کامل و لازم را از دستگاه‌های ذی‌ربط مانند ثبت‌ اسناد، شهرداری‌ها، دارایی، نظام‌مهندسی ساختمان و سایر ارگان‌ها استعلام کنند و در زمان ارائه موردی برای فروش به مشتری، تمام اطلاعات لازم زمین و ساختمان را به مشتری جهت یک خرید آگاهانه ارائه دهند.

ایسنا

برچسب ها:

قیمت ملک ،ابرکوه 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman