نگرانی زنجانی ها از وضعیت قیمت مسکن

نگرانی زنجانی ها از وضعیت قیمت مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۴۹ | ۱۳۹۸/۰۴/۱۸

قیمت مسکن تحت تاثیر عرضه و تقاضا در حال نوسان است و با افزایش قیمت آن در سال‌های اخیر بسیاری با مشکل تامین سرپناه مواجه شدند.
به گزارش اخبار ساختمان، بیش از یک سال است که قیمت خرید و فروش و همچنین ساخت و ساز مسکن در کشور و به تبع آن در استان زنجان به شدت افزایش یافته و شهروندان به‌ویژه جوانان را نگران کرده است.

به همین منظور، جلسه مطالبه‌گری تشکل‌های دانشجویی با موضوع وضعیت نابسامان مسکن روز دوشنبه در دانشگاه زنجان برگزار شد.

دوره اول دولت تدبیر و امید، صَرف تکمیل مسکن مهر شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان با بیان اینکه سیاست‌گذاری اصلی مسکن در وزارت راه و شهرسازی اتفاق می‌افتد، گفت: دوره اول دولت تدبیر و امید، صَرف تکمیل مسکن مهر شد و تمام همّ و غمّ دولت به اتمام رساندن این طرح بزرگ و سایر طرح‌های جاری در کشور و به ثمر رساندن آن‌ها شد.

مهرداد سلطانی با بیان اینکه مسکن مهر، طرح وسیعی بود، اظهار داشت: زنجان، نسبت به سایر استان‌ها در این زمینه پیشگام بود و مشکلات کمی نسبت به سایر استان‌ها داشت.

وی خاطرنشان کرد: بخش دوم عملکرد دولت تدبیر و امید در مسکن که از سال گذشته کلید خورده، به دنبال طرح دیگری بود تا نیاز جامعه به مسکن را برطرف کند که در قالب طرح ملی بازآفرینی شهری پایدار آغاز شد.

سلطانی افزود: هدفگذاری دولت در طرح جدید، ایجاد مجتمع‌های شهرکی نبود بلکه نگاه به بافت‌های ناکارآمد و فرسوده در شهرها بود که باید نوسازی شود.

معاون استاندار زنجان گفت: به دلیل جاری بودن زندگی در بافت فرسوده، وجود ترافیک و محدودیت در محله‌ها، طرح بازآفرینی در بافت فرسوده سخت است و این کار با کندی پیش می‌رود و به نظر می‌رسد فرسایشی است اما در صورتی که پا بگیرد شاهد برکات و خیرات آن خواهیم بود.

یک‌سوم واحدهای مسکونی بعد از انقلاب با تسهیلات بانک مسکن ساخته شده است

مدیر شعب بانک مسکن استان زنجان نیز با بیان اینکه این بانک، توسعه‌ای و تخصصی است، گفت: عمده فعالیت این بانک به بخش مسکن و زیرشاخه‌های آن مربوط شده و یک‌سوم واحدهای مسکونی بعد از انقلاب از محل تسهیلات بانک مسکن ساخته شده و بزرگ‌ترین پرتفوی تسهیلات مسکن به این بانک اختصاص دارد.

سلمان داشاد با بیان اینکه هر یک از بانک‌ها طبق قانون می‌توانند ۸۰ درصد منابع خود را استفاده کنند، اظهار داشت: این در حالی است که بانک مسکن در راستای سیاست‌های دولت، ۲ برابر منابع خود را در راستای تسهیلات هزینه کرده و بیشتر تسهیلات در بخش تعهدی و تکلیفی است.

وی خاطرنشان کرد: تسهیلات مسکن مهر مقرر بود که توسط ۹ بانک پرداخت شود اما تنها بر عهده بانک مسکن سپرده شد.

داشاد افزود: حدود ۸۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای ساخت ۴۰ هزار واحد مسکن مهر طی سال‌های اخیر توسط این بانک پرداخت شده است.

مدیر شعب بانک مسکن استان زنجان ادامه داد: این بانک در پرداخت تسهیلات مسکن روستایی نیز عملکرد مطلوبی داشته است.

وی با بیان اینکه بانک مسکن علاوه بر تسهیلات مسکن، عملکرد بسیار خوبی در تسهیلات ازدواج به‌خصوص nv سه ماه اول سال جاری داشته است، تصریح کرد: در سه ماه اول سال جاری ۲۴۹ مورد وام ازدواج به مبلغ ۷۸۰ میلیارد ریال پرداخت شده در حالی که این میزان در کل سال گذشته، ۳۹۸ مورد با ۶۳۰ میلیارد ریال بود.

دانشجویان، راهکار عملی برای همفکری ارائه دهند

معاون اداری و مالی دانشگاه زنجان نیز گفت: نباید منتظر بمانیم تا افراد و دستگاه‌ها نسبت به عملکرد خود گزارش دهند بلکه دانشجویان باید راهکارهای عملی برای همفکری مسئولان ارائه دهند.

بهرام ملکی افزود: دانشگاه از چنین برنامه‌هایی استقبال می‌کند و دانشجویان به عنوان یکی از گروههایی هستند که می‌توان با آن‌ها همفکری کرد.

وی خاطرنشان کرد: خروجی چنین جلساتی باید چند راهکار عملی باشد تا بتوان با همفکری در راستای آن برنامه‌ریزی کرد.

۵۲ درصد مسکن‌های روستایی مقاوم‌سازی شده‌اند

نماینده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان نیز گفت: وظیفه ذاتی این بنیاد طبق قانون، تأمین مسکن در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت است.

ابراهیمی، سهمیه سالانه طرح ملی مسکن را ۲۰۰ هزار واحد خواند و اظهار داشت: در این بخش سالانه سهمیه‌ای به استان زنجان اختصاص می‌یابد و و تا کنون به طور متوسط بیش از ۵۲ درصد مسکن‌های روستایی از محل تسهیلات، مقاوم‌سازی شده است.

وی افزود: برای سال جاری نیز سهمیه خوبی لحاظ شده و تسهیلات فردی از ۲۵۰ به ۴۰۰ میلیون ریال افزایش یافته که در روستاها با ۵ درصد کارمزد و بازپرداخت ۱۵ ساله است.

ابراهیمی با اشاره به عملکرد این بنیاد در مسکن شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت، خاطرنشان کرد: احیای بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری به بنیاد مسکن محول شده و زنجان در سال ۹۸ جز شهرهای پایلوت کشور در اجرای این طرح است.

وی افزود: پروژه ۳۸۴ واحدی گلشهر نیز فروردین جاری گلنگ‌زنی شده و طراحی آن به اتمام رسیده و در مرحله اخذ پروانه ساخت قرار دارد که می‌تواند در ساماندهی بحث مسکن، مؤثر و مفید باشد.

ابراهیمی با اشاره به تثبیت مالکیت در مسکن‌های روستایی، گفت: تاکنون بیش از ۵۰ درصد مسکن‌های روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر با همکاری ثبت اسناد استان سند مالکیت دریافت کرده اند.

رویکرد وزارت راه و شهرسازی، بازآفرینی شهری است

نماینده اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان نیز با بیان اینکه رویکرد وزارت متبوع در حوزه مسکن، بازآفرینی شهری است، گفت: در این راستا چارت سازمانی ادارات کل نیز تغییر یافته و معاونت بازآفرینی شهری ایجاد شده است.

عباسی افزود: در این راستا ۱۰۰ هزار واحد مسکونی نیز به استان زنجان سهمیه داده شده است.

وی با اشاره به تشکیل ستاد بازآفرینی شهری در استان، گفت: یکی از اقدامات این ستاد، تهیه و تدوین اقدام مشترک با سایر دستگاه‌ها است و هر دستگاهی که هر اقدامی بخواهد در بافت فرسوده انجام دهد باید برنامه خود را در قالب اقدام مشترک با اداره کل راه و شهرسازی در ستاد بازآفرینی شهری مطرح کند.

وی تصریح کرد: بخشی از اعتبارات انجام شده در این راستا در بخش زیربنایی و روبنایی توسط راه و شهرسازی پرداخت می‌شود.

دبیر جلسه مطالبه‌گری نیز گفت: با توجه به اینکه بازار خرید و فروش و ساخت و ساز مسکن طی ۱.۵ الی ۲ سال گذشته با نابسامانی مواجه شده، این جلسه را تشکیل دادیم تا مسئولان استان از اقدامات خود برای کنترل این شرایط توضیح دهند.

محمدحسین فروزنده اظهار داشت: وضعیت اقتصادی کشور طی این مدت دچار التهاب شده و نابسامانی مسکن، یکی از بخش‌هایی است که تحت تأثیر این شرایط قرار گرفته و ۱۲۰ هزار شغل که به صورت مستقیم و غیرمستقیم به حوزه مسکن ارتباط داشت نیز با مشکل مواجه شده است.

در ادامه برنامه نوبت به سوالات دانشجویان رسید و مهدی رفیعی، نماینده بسیج دانشجویی با بیان اینکه کشورهای اروپایی برای کنترل قیمت مسکن، سه اقدام انجام داده‌اند، گفت: این اقدامات شامل تعیین اجاره‌بها و قیمت مسکن در مناطق مختلف، تعیین دفعات اجاره و فروش و حداکثر میزان فروش و اجاره و همچنین تعیین شرط فسخ و تمدید قرارداد است.

وی با بیان اینکه شهرداری و شورای شهر باید به افزایش قیمت‌ها نظارت داشته باشد، اظهار داشت: قانون مشخصی برای تعیین حداقل و حداکثر قیمت‌ها نداریم.

رفیعی خاطرنشان کرد: اگر مسکن مهر، طرح اشتباهی بود چرا امروز زمزمه‌هایی مبنی بر ادامه آن است و اگر درست بود چرا دولت می‌گوید اشتباه بود؟

مسکن مهر نیز مانند سایر طرح‌ها نقاط ضعف و قوت دارد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان گفت: مسکن مهر، طرح بزرگ و ملی بود و مانند هر طرح دیگری نقاط قوت و ضعف خود را دارد، اینکه بخش اعظمی از جوانان و مستأجران، صاحبخانه شدند خوب است اما نهادها درست تعریف نشده و در برخی شهرها محل‌های مناسبی برای ساخت آن انتخاب نشده بود.

مهرداد سلطانی با بیان اینکه این طرح هم قابل ستایش و هم قابل نقد است، اظهار داشت: البته خطای این طرح در استان زنجان، کمتر از سایر استان‌ها بود و در زمان مناسبی هم به اتمام رسید و اگر دولت، تعهدی می‌دهد دولت بعدی باید آن را ادامه دهد.

وی با بیان اینکه ۲ عامل عرضه و تقاضا بر قیمت تمام کالاها در جامعه تأثیر دارد، خاطرنشان کرد: اگر عرضه، سبقت بگیرد قیمت‌ها کاهش یافته و اگر تقاضا نسبت به عرضه سبقت بگیرد قیمت‌ها افزایش می‌یابد و هیچکس نمی‌تواند این جریان را سرکوب کند و فقط می‌توان مدیریت و کنترل کرد.

سلطانی با بیان اینکه مسکن، کالای سرمایه‌ای است، گفت: تا ۲۰ سال پیش، آپارتمان به رسمیت شناخته نمی‌شد و در واقع اتصال به زمین و محوریت زمین‌داری، موضوعی با پیشینه بسیار بالا و کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود.

معاون استاندار زنجان افزود: برخی کالاهای سرمایه‌ای مانند طلا و ارز را می‌توان جابه‌جا کرد اما زمین و مسکن را نه می‌توان وارد کرد و نه قابل انتقال است بنابراین امکان ایجاد دلالی در آن وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: بخش اعظمی از زمین‌های دولتی به عنوان یارانه برای ساخت مسکن واگذار شده تا بتوان قیمت زمین را کنترل کرد اما ابزاری برای کنترل قیمت مصالح و سایر ملزومات وجود ندارد.

معاون استاندار زنجان گفت: یکی از مصوبات شورای مسکن استان این است که سازمان صنعت، معدن و تجارت تمام پروانه‌های مشاوران املاک را کنترل کرده و از ادامه فعالیت مشاوران فاقد پروانه جلوگیری کرده و بقیه را نیز موظف به دریافت کد رهگیری کند تا بتوان معاملات را رصد کرد.

زیربنای هر تصمیم وجود اطلاعات دقیق است

نماینده اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان نیز با بیان اینکه زیربنای هر تصمیم، وجود اطلاعات دقیق است، گفت: در گذشته کد رهگیری برای معاملات مسکن دریافت می‌شد اما به هر دلیلی امروز این امر حذف شده و معاملات ثبت نمی‌شوند تا آمار دقیقی از تعداد خرید، فروش، پیش‌خرید و اجاره وجود داشته باشد.

عباسی خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی، اقدام خوبی انجام داده و آن این است که با توجه به مشکلات پیش آمده در پیش‌فروش آپارتمان‌ها قانونی را تصویب و ابلاغ کرده که هرگونه پیش‌فروش باید با اخذ مجوز از این وزارت خانه صورت پذیرد که البته عملیاتی نشده که در صورت عملیاتی شدن نقش مهمی در کنترل قیمت‌ها خواهد داشت.

تعدد قوانین، مشکل‌ساز است

معاون استاندار زنجان در پاسخ به سوال نماینده انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه زنجان مبنی بر اینکه چه کسی یا نهادی باید بر اجرای قانون نظارت داشته باشد، گفت: با اینکه بگوییم فلان کار را انجام ندهید به جایی نمی‌رسیم بلکه باید کاری کنیم و نظارتی داشته باشیم تا آن کار انجام نشود.

مهرداد سلطانی با بیان اینکه عرضه و تقاضا را با قانون نمی‌توان بست، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما تعدد قوانین بوده و متوسط تعداد قانون برای هر موضوع در ایران ۲ برابر کشورهای توسعه‌یافته است.

وی اظهار داشت: چندین نهاد بر اجرای قانون نظارت می‌کنند که این هم خودش یک مشکل به شمار می‌رود.

دبیر قرارگاه مطالبه‌گری شهید احمدی روشن نیز در این جلسه گفت: از شهردار زنجان نیز به این جلسه دعوت شده بود اما متأسفانه دفتر ایشان، نامه بسیج دانشجویی را به رسمیت نشناخت و گفت شهردار فقط با دستور استاندار در این جلسه حضور می‌یابد.

مهدی حاتمی اظهار داشت: بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب، دوره انتظار برای خرید مسکن در کشور به ۵۶ سال رسیده در حالی که در کشورهای فاقد ساختار نیز این مدت طول نمی‌کشد.

مدیر شعب بانک مسکن استان زنجان در خصوص تأمین نقدینگی تسهیلات بانکی گفت: نقدینگی بانک‌ها از ۲ محل خط اعتباری دولت و پس‌انداز مردم تأمین می‌شود.

سلمان داشاد اظهار داشت: بانک‌ها با وجود محدودیت در منابع، تسهیلات فراوانی پرداخت کرده‌اند و بانک مسکن ۲ برابر منابع خود اقدام به پرداخت تسهیلات کرده است.

وی خاطرنشان کرد: سقف تسهیلات بالا است و در صورتی که بالاتر برود میزان اقساط افزایش یافته و مردم توان پرداخت را نخواهند داشت.

داشاد تصریح کرد: این بانک در راستای سیاست‌های دولت قدم برمی‌دارد.

ایرنا

برچسب ها:

قیمت ،مسکن ،مهر ،تسهیلات 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman