صاحبخانه شدن تبدیل به رویا شده است؛

گرانی مسکن در بندرعباس بیداد می کند

گرانی مسکن در بندرعباس بیداد می کند
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۱۷ | ۱۳۹۹/۰۶/۲۶

قیمت متوسط هر مترمربع واحد مسکونی در منطقه رسالت بندرعباس معادل 10 تا 12 میلیون تومان و در محدوده‌ داماهی و خیابان دانشگاه نیز بین 12 تا 16 میلیون تومان است اما باید دید واقعا ارزش شهرنشینی و کیفیت ارائه خدمات شهری در این مناطق به اندازه نرخی که برای واحدهای مسکونی قرار داده می‌شود، ارتقا داده شده است؟
به گزارش اخبار ساختمان، استان هرمزگان به دلیل موقعیت اقتصادی و شرایط خاص جغرافیایی آن، در حوزه مسکن دارای معادلات خاصی است به طوری که به دلیل فقدان ساخت و ساز حمایتی در طول چند ساله اخیر در شهرهای مختلف آن بخصوص در بندرعباس که معادل 40 درصد از جمعیت این استان را در خود جای داده است، عملا قیمت خانه به طرز سرسام‌آوری بالا رفته و گرانی مصالح نیز به این گرانی دامن زده است.

قیمت واحد مسکونی در بندرعباس از ابتدای امسال به رشد خیره‌کننده‌ای رسیده به طوری که تا 300 درصد رشد قیمت در برخی از محلات نیز به ثبت رسیده است و از طرفی دیگر قیمت بسیاری از واحدهای تعاونی‌ساز نیز که عملا زمین رایگان از دولت دریافت داشته‌اند نیز فاصله چندانی با قیمت دیگر واحدهای خصوصی‌ساز در شهر ندارد.

معاملات مسکن دچار رکورد شده است

علی شوکت‌زاده از مدیران یک واحد معاملات املاک در بندرعباس می‌گوید: در منطقه گلشهر و داماهی و رسالت قیمت هر واحد مسکونی نوساز با کیفیت مناسب تا 15 میلیون تومان به ازای هر مترمربع نیز معامله می‌شود و قیمت واحدهای مسکونی تعاونی‌ساز خوش‌ساخت نیز تا متری 9 میلیون تومان نیز قیمت خورده است.

وی افزود: توان برای خرید واحدهای مسکونی در بندرعباس به شدت کاهش یافته و در عین حال ساخت و ساز در دو سه سال اخیر نیز کاهش چشم‌گیری یافته و همین امر موجب شده تا بسیاری از مردم عملا دنبال واحد اجاره‌ای باشند.

شوکت‌زاده همچنین اضافه می‌کند که هیچ قاعده‌ای در نرخ‌گذاری واحدهای تجاری و مسکونی در بندرعباس وجود ندارد و فردی که سال گذشته ساخت واحدهای مسکونی‌اش به پایان رسیده و عملا هر متر مربع واحد مسکونی‌اش 3.5 تا 4.5 میلیون تومان برایش تمام شده، اکنون بی‌مهابا قیمت هر متر واحد مسکونی‌اش را تا 12 میلیون تومان نیز قرار داده است و هیچ معیار و ملاکی در این زمینه وجود ندارد.

نرخ رهن نسبت به سال گذشته بیش از 2 برابر شده است

مجتبی راستی یکی دیگر از صاحبان معاملات ملکی در بندرعباس می‌گوید: نرخ رهن تعیین شده از سوی دولت برای دوران کرونا به هیچ وجه در بندرعباس رعایت نمی‌شود و صاحبان املاک مسکونی عمدتا با بهانه‌های مختلف به دنبال جابجایی مستأجران قبلی هستند تا بتوانند مستأجران جدید را با نرخی معادل 2 تا 3 برابر سال قبل جایگزین آنها کنند.

وی افزود: اجاره یک واحد مسکونی 90 متری دو خوابه در فلکه شاه‌حسینی که سال قبل 60 میلیون تومان رهن و 500 هزار تومان اجاره بود اکنون به 150 میلیون تومان رهن کامل رسیده است. رهن یک واحد 120 متری در بلوار مصطفی خمینی در بندرعباس تا 210 میلیون تومان هم رسیده است. رهن یک واحد نوساز با پارکینگ در خیابان دانشگاه در بندرعباس با متراژ 110 متر نیز 230 میلیون تومان رسیده است.

گرانی کمرشکن نرخ رهن و اجاره مردم را به محلات حاشیه‌ای سوق داده است

محمد ماندگاری یکی دیگر از صاحبان معاملات ملکی در بندرعباس گفت: بالارفتن بی‌مهابای قیمت رهن و اجاره در بازار مسکن موجب شده تا بسیاری از صاحب‌خانه‌ها، نرخ رهن واحد مسکونی را دو برابر کنند و مثلا یک واحد 80 متری در خیابان داماهی بندرعباس که سال پیش 80 میلیون تومان رهن کامل بود، اکنون به 150 تا 180 میلیون تومان رهن کامل رسیده است.

یک واحد مسکونی 108 متری در مجتمع فرهنگیان در بالادست ایستگاه خاوران که سال پیش 75 میلیون تومان رهن کامل داده شده بود، امسال به 135 میلیون تومان رهن کامل رسیده است.

وی عنوان کرد: بسیاری از مستأجران مجبور شده‌اند که در بافت‌های حاشیه‌ای یا مسکن مهر بندرعباس دنبال واحد رهنی بگردند و قیمت‌ها در آن منطقه نیز به طرز بی‌سابقه‌ای بالا رفته است. مثلا یک واحد 80 متری دوخواب در شهرک پیامبر اعظم بندرعباس 80 میلیون رهن کامل قرار داده شده است که همین واحد سال گذشته 38 میلیون رهن کامل بوده است.

برخی صنایع با ارقام نجومی برای رهن در شهر، قیمت‌ها را بی‌حساب بالا می‌برند

یکی دیگر از فعالان حوزه مسکن در بندرعباس می‌گوید: صنایع جدیدی در بندرعباس با بهره‌گیری از منابع ملی و یا منابع عظیم بخش خصوصی و تسهیلات بالای بانکی ایجاد می‌شوند که برای برخی از نیروهای غیربومی خود، در شهر به دنبال واحدهای مسکونی مناسب می‌گردند.

وی افزود: این بنگاه‌های اقتصادی به ناگاه برای 50 مهندس و مدیر کلان خود 50 واحد مسکونی دو خواب و سه خواب خوش‌نقشه به املاکی‌ها سفارش می‌دهند و برای این که بتوانند قراردادهای دو ساله و سه ساله و چهارساله با صاحبان ملک‌ها بنویسند، نرخ‌های رهن بالا پیشنهاد می‌دهند و چون از طریق منابع دولتی و یا بانکی تأمین مالی می‌شوند، لذا شوک قیمتی در بازار ایجاد می‌کنند.

این فعال حوزه مسکن می‌گوید: رهن واحدی که تا سال گذشته 100 میلیون تومان بوده است، به ناگاه توسط موجر که نام یک واحد صنعتی بزرگ را به عنوان مستأجر شنیده تا 250 میلیون تومان بالا کشانده می‌شود و در عمل می‌بینیم که فورا نیز قرارداد رهن منعقد می‌گردد. حال یک خانواده که توان بالابردن رهن تا این میزان را ندارد، باید آواره و گرفتار شود.

از سوی دیگر ضروری است تا واحدهای بزرگ صنعتی استان از طریق اخذ قرارداد با هتل‌های شهر، ضمن رونق‌دادن به اقتصاد رو به ورشکستگی آنها موجب کاهش فشار بر بدنه بازار مسکن در شهر شوند.

صنایع باید برای خودشان واحدهای مسکونی بسازند

علی عامری یک فعال اقتصادی و صاحب‌نظر در حوزه مسکن می‌گوید: صنایع باید به کمک توسعه شهر بیایند و برای نیروهای فراوان شاغل در خودشان، اقدام به تهیه مسکن آنهم در قالب تعاونی کنند. این کار دو حسن بزرگ دارد. اول این که فشار بر بازار کوچک مسکن در بندرعباس وارد نمی‌شود و از سوی دیگر نرخ مسکن در شهر نیز کاهش می‌یاید چرا که ساخت انبوه واحدهای مسکونی تعاونی‌ساز بشدت بر بازار مسکن موثر است.

وی عنوان کرد: به عنوان مثال شرکت نفت ستاره خلیج فارس و یا شرکت فولاد هرمزگان و یا شرکت‌های جدید فولادی در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس و یا واحدهای جدید نیروگاهی و آبشیرین‌کن و ... با درآمد عظیمی که در سال دارند، به راحتی می‌تواند پایه‌گذار تعاونی مسکن مناسبی برای کارکنان خود باشند که هم آنها را صاحب خانه کنند و هم فشار سنگین وارد آمده بر بازار مسکن در شهر بندرعباس را مهار کنند.

این صاحب‌نظر حوزه مسکن همچنین عدم ساخت واحدهای تعاونی‌ساز در سال‌های اخیر در بندرعباس را نیز از دیگر دلایل گران‌‌شدن قیمت مسکن در این شهر عنوان کرد و گفت: در دیگر شهرهای استان نیز وضعیت مشابهی مانند بندرعباس حاکم است و نرخ مسکن بشدت بالا رفته است.

جوانان در صف ازدواج چه کنند؟

اکنون سقف وام مسکنی که در بندرعباس برای تهیه منزل مسکونی به یک زوج داده می‌شود، حدود 160 میلیون تومان است که آنهم شرایط و ضوابط خاص و پیچیده‌ای دارد که اگر یک زوج جوان برای آغاز زندگی مشترک خود بتوانند از هفت خوان آن عبور کنند، باید 300 تا 400 میلیون تومان دیگر روی آن بگذارند تا بلکه در یکی از مناطق حاشیه‌ای شهر بندرعباس بتوانند یک خانه 80 متری بیابند.

کیفیت شهرنشینی در بندرعباس به اندازه رشد قیمت‌ها نیست

عامری همچنین عنوان کرد: قیمت متوسط هر مترمربع واحد مسکونی در منطقه رسالت بندرعباس معادل 10 تا 12 میلیون تومان و در محدوده‌ داماهی و خیابان دانشگاه نیز بین 12 تا 16 میلیون تومان است اما باید دید واقعا ارزش شهرنشینی و کیفیت ارائه خدمات شهری در این مناطق به اندازه نرخی که برای واحدهای مسکونی قرار داده می‌شود، ارتقا داده شده است؟

وی افزود: در بهترین نقطه منطقه رسالت جنوبی که بسیاری از مدیران ارشد شهر و متمولین در آن زندگی می‌کنند، وضعیت دکوراسیون شهری، جمع‌آوری روزانه زباله، وضعیت پارک‌های محله‌ای و فضای سبز و جدول و آسفالت و چاله‌چوله‌های معابر چه وضعیتی دارد که باید نرخ هر متر مربع واحد مسکونی در این منطقه بین 12 تا 15 میلیون تومان باشد؟

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: رشد قیمت مسکن در بندرعباس و به طور کلی در کشور بی‌ضابطه و بی حساب و کتاب رشد کرده و عملا مردمی که تاکنون صاحب خانه نشده‌اند و جمعیت بزرگی را در کشورمان تشکیل می‌دهند و به تعبیری بیش از 40 درصد خانوارهای ایرانی هستند، دیگر توان خانه‌دار شدن با شیوه‌های معمول را نخواهند یافت.

هرمزگان گران‌ترین استان ایران اما خدمات هیچ...

هرمزگان در میان همه استان‌های ایران بالاترین نرخ تورم را بر اساس آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران تجربه می‌کند و از تهرانی که پایتخت کشور بشمار می‌رود، بیش از 2.5 درصد تورم بالاتری دارد و نمونه آن را می‌توان در موضوع مسکن و وضعیت بی‌حساب و کتاب آن و فقدان وجود متولی مشخصی در این زمینه نیز مشاهده کرد.

عموم مردم این استان در حوزه خدمات عمومی، کیفیت خاصی را تجربه نمی‌کنند اما پرداخت هزینه‌های زندگی بیش از مردم سایر نقاط ایران است و به همین دلیل بر نوع نگرش افراد ساکن در مناطق شهری آن نیز اثر گذاشته است.

نرخ میوه، نرخ مسکن، نرخ خدمات عمومی، نرخ کرایه تاکسی دربستی، نرخ خدمات تعمیراتی و صافکاری خودرو و کیفیت آن و دیگر موارد مشابه متناسب با قیمت آن در دیگر استان‌ها نیست و هرمزگان از یک لجام‌گسیختگی در این عرصه رنج می‌برد و همه مردم نیز در تجربیات روزانه خود نیز موارد مختلفی را از گرانی بی‌حد و مرز در بندرعباس به نسبت شهرهای مرکزی استان‌های مجاور مشاهده می‌کنند.

در یک کلام باید گفت: حال و روز اقتصاد مردم در پایتخت اقتصادی کشور خوش نیست...

فارس

برچسب ها:

بازار مسکن ،بندرعباس 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman