مسکن مهر همدان گرفتار بی مهری است

مسکن مهر همدان گرفتار بی مهری است
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۲۸ | ۱۳۹۹/۰۶/۱۲

بیش از ۳۵ هزار واحد مسکونی در قالب طرح مسکن مهر در استان همدان احداث شده‌ است که ساکنان مجتمع‌های ساخته‌شده همدان خواستار برخورداری از حداقل امکانات مدیریت شهری در این مناطق هستند.
به گزارش اخبار ساختمان، بر اساس طرح مسکن مهر، بیش از ۳۵ هزار واحد مسکونی در قالب این طرح در سطح استان همدان ساخته شده است که شهر همدان بیشترین سهم را دارد.

در حال حاضر نیز خانه های مسکن مهر شهر همدان جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر را در خود جای داده است که با گذشت سال‌ها از اجرای طرح خانه دار شدن اقشار کم درآمد جامعه، همچنان فقر امکانات در این مناطق مشاهده می‌شود.

نبود امکانات رفاهی و تفریحی از یکسو و برخوردار نبودن اهالی این مناطق مسکونی از حداقل‌های خدمات شهری از سوی دیگر منجر به بروز مشکلات عدیده شده است.

مساکن مهر اغلب در نوار حاشیه‌ای شهر همدان و در شهرک‌های بهشتی، تپه امام گل، شهرک مدنی، شهرک گلستان، باباطاهر، خضر و پل هوایی ایجاد شده است و این مناطق از کمبود امکانات رنج می برند.

اگرچه شهرداری همدان برخی خدمات شهری از جمله رفت و روب، جمع‌آوری زباله و اختصاص خط اتوبوس واحد را به اجرا گذاشته اما مشکلات این مناطق فراتر از این موارد است.

برخی از این مناطق حتی به لحاظ آسفالت، فضای سبز، واحدهای عرضه مایحتاج ضروری زندگی، روشنایی معابر، تجهیزات بازی برای کودکان و سایر نیازهایی که در مناطق مختلف شهر موجود است، محروم هستند.

اغلب کودکان ساکن در این مناطق به دلیل محدودیت فضای آپارتمان نشینی و دسترسی نداشتن به فضای پارک و تفریح کودکانه، در معابر و خیابان‌ها به بازی می‌پردازند و این در حالی است که تردد خودروها بستری خطرآفرین را برای آن‌ها ایجاد ساخته است.

بسیاری از این واحدهای مسکن مهر نیز فاقد پارکینگ خودرویی هستند و همین مساله باعث شده تا با محدودیت در پارک مواجه شوند و فضاهایی که این امکان را می‌تواند مهیا سازد نیز فاقد زیرسازی لازم است.

کارشناسان اعلام می دارند که حتی برخی از این مجتمع های مسکنونی هنوز پایان کار خود را دریافت نکرده‌اند و به لحاظ ایمنی در ساختمان نیز فاقد تاییده سازمان آتش نشانی هستند.

وجود خیابان‌های پردست نداز و مملو از چاله نیز نصیب رانندگان نگون بخت در این مناطق می‌شود و بسیاری از خودروهای عمومی و آژانس‌های اینترنتی نیز تمایلی به خدمات دهی به مناطق مسکن مهر ندارند.

برخوردار نبودن از واحدهای عرضه مواد غذایی و سایر ملزومات زندگی در مجتمع‌های مسکن مهر نیز باعث شده است تا اغلب مردم به ناچار برای تامین نیازهای خود رهسپار بازار مرکزی شهر همدان شوند و این شرایط سختی را در اوج شیوع کرونا ایجاد کرده است.

محروم بودن از هرگونه مبلمان و زیباسازی شهری در محوطه‌های مسکن مهر نیز این مناطق را پیشتر به منازل بی روح تبدیل کرده و چهره مخدوش را نمایان ساخته است.

شرایط موجود افزون بر اینکه ساکنان مسکن مهر را با انتقادهای گسترده مواجه ساخته است بلکه نمایندگان پارلمان شهری نیز به این نوع وضعیت نامطلوب گلایه مندند.

تاکید شورای شهر همدان به رفع بلاتکلیفی

عضو شورای اسلامی شهر همدان در این باره گفت: باید تکلیف ارایه خدمات شهری به واحدهای مسکن مهر ساخته شده در سطح این شهر مشخص شود.

ابراهیم مولوی بیان کرد: واحدهای مسکن مهر دارای پروانه از شهرداری هستند بنابراین باید از خدمات لازم نیز برخوردار شوند.

رییس کمیسیون خدمات شهری شهرداری همدان با تاکید بر لزوم خدمات دهی به مجتمع‌های چند صد واحدی مسکن مهر گفت: این مجتمع‌ها به دلیل دیوارکشی اطراف آن نتوانسته‌اند از خدمات لازم مدیریت شهری برخوردار شوند.

وی بیان کرد: مجتمع‌های امید اکباتان همدان پس از سال‌ها بلاتکلیفی، به تازگی آسفالت شد و نباید نظیر این وضعیت خدمات دهی شهری را برای ساکنان واحدهای مسکن مهر نیز شاهد باشیم.

مولوی خاطرنشان کرد: واحدهای مسکن مهر و سایر واحدهایی که در سطح شهر همچنان از خدمات شهری محروم هستند، باید تعیین تکلیف شده و این مناطق از امکانات لازم برخوردار شوند.

علی فتحی افزود: این در حالی است که اکثر این مجتمع‌های مسکونی عوارض پرداخت می‌کنند و باید از خدمات لازم برخوردار شوند.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود نسبت به تعیین تکلیف وضعیت این مجتمع‌ها تصمیم گیری لازم صورت بگیرد.

تداوم بی‌تفاوتی‌ها

با این حال و با گذشت چند سال از انتقادهای صورت گرفته مبنی بر ارایه خدمات شهری به این مناطق، هنوز اقدام لازم صورت نگرفته است.

گلایه‌های مردمی در این خصوص باعث شده تا بارها به صورت جمعی به شهرداری‌های مناطق مراجعه کنند اما پاسخ مدیران شهری بر این است که مسکن و شهرسازی به عنوان مجری مسکن مهر باید چاره اندیشی کند.

البته ۲ سال قبل طی نشستی که با حضور مدیران شهری و مسکن و شهرسازی در محل فرمانداری به منظور تعیین تکلیف این مناطق برگزار شده بود، در نهایت تصمیم براین شد که در قالب تفاهم نامه‌ای، شهرداری به عنوان پیمانکار یا با تعیین پیمانکار اقدام به اجرای امور محوطه محوطه‌سازی این

واحدها کرده و مسکن و شهرسازی نیز در قبال این خدمت به شهرداری زمین اعطا کند. اما با گذشت این ۲ سال هیچ اقدام عملی صورت نگرفت و بلاتکلیفی ساکنان این مناطق همچنان ادامه دارد.

با این حال اعضای شورای اسلامی شهر همدان همچنان معتقدند براساس قانون این واحدها باید تحویل شهرداری شود تا مدیریت شهری بتواند به این مناطق خدمات ارایه دهد، اما از آنجا که این واحدها به شهرداری همدان تحویل داده نشده است مدیریت شهری برای ارایه خدمات شهری به ساکنین این مناطق منع قانونی دارد.

هم اکنون تمام نگاه‌های ساکنان این مناطق به مسکن و شهرسازی است تا اقدام لازم در واگذاری مساکن مهر به شهرداری‌ها انجام دهد؛ پروسه‌ای که هنوز اجرایی نشده و وعده امروز و فردا گریبانگیر آن شده است.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ همدان با وسعت نزدیک به ۲۰ هزار کیلومتر مربع، حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن جمعیت دارد و تراکم نسبی ۸۸ نفر در هر کیلومتر مربع، استان همدان را در ردیف یکی از پرتراکم‌ترین استان‌های کشور قرار داده‌است.

ایرنا

برچسب ها:

مسکن مهر ،همدان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman