بررسی تبعات قطع گاز کارخانه‌های سیمان و افزایش قیمت مازوت؛

تصمیمات یک شبه آفت صنعت سیمان شده است

تصمیمات یک شبه آفت صنعت سیمان شده است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۸:۲۵ | ۱۳۹۸/۱۰/۰۳

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با انتقاد از ناهماهنگی در برنامه ریزی‌های وزارت نفت درباره تامین سوخت کارخانه‌های سیمان گفت: شاید در نظر داشته باشند که زور و قدرت دولت زیاد است اما نباید نادیده بگیرند که در همین قد و اندازه صنعت سیمان کشور هم دارای قدرت است و این موضوع را هیچگاه دست کم نگیرند.
به گزارش اخبار ساختمان، تولیدکنندگان سیمان با ارسال نامه ای به معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت ضمن اعتراض به قطعی گاز کارخانجات و عرضه سوخت جایگزین (مازوت) با قیمت بالا از احتمال تعطیلی کارخانجات سیمان طی روزهای آینده خبر دادند. این در حالی است که معاون پایش و نظارت اداره‌کل محیط زیست تهران، استفاده از سوخت مازوت بخاطر ایجاد آلودگی در کلیه واحدهای صنعتی را ممنوع اعلام کرده است.

هنوز از سرمای شدید زمستان و افزایش مصرف گاز خانگی خبری نیست، اما بر اساس نامه جدید شرکت گاز به کارخانجات تولید سیمان به دلیل محدودیت مصرف گاز این بخش به مدت سه ماه محدود شده و تولیدکنندگان باید در روند تولید از مازوت استفاده کنند.

تولیدکنندگان سیمان در واکنش به این تصمیم مدعی هستند، این امر به معنی تعطیلی واحدها است چراکه استفاده از سوخت مازوت هزینه زیادی را به واحدها تحمیل می کند. در حال حاضر قیمت هر متر مکعب گاز ۱۳۰ تومان و قیمت هر لیتر مازوت ۳۲۰ تومان است که با محاسبه قیمت بالای کرایه مازوت، استفاده از این سوخت برای تولیدکنندگان به صرفه نیست و قیمت تمام شده تولید را تا حد قابل توجهی افزایش خواهد داد.

این در حالی است که بر اساس مصوبه اردیبهشت ماه دولت قیمت هر لیتر نفت کوره مصرفی کارخانه‌های سیمان که به شبکه سراسری گاز اتصال ندارند و همچنین آن دسته از کارخانه‌های سیمان که به دلیل کمبود گاز در ماه‌های سرد سال مجبور به استفاده از نفت کوره می‌شوند، معادل قیمت گاز مصرفی بخش صنعت و معدن تعیین می شود.

ممنوعیت ها در تولید سیمان

از سوی دیگر محمد رستگاری، معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست تهران، ممنوعیت استفاده از سوخت مازوت را یکی از راهکارهای کنترل آلودگی هوای تهران می داند و در همین رابطه گفته است: به تازگی با دو کارخانه سیمان تهران و شمال که از سوخت مازوت استفاده می کردند برخورد و از روند فعالیت آنها جلوگیری شده است. کارشناسان این اداره کل بر روند فعالیت این کارخانه و سایر واحدهای صنعتی نظارت دارند و در صورت مشاهده تخلف، برخورد قانونی می شود.

بهانه تراشی برای تولید کنندگان

این پاسکاری ها و بهانه تراشی ها صنعتگران صنعت سیمان را در بلاتکلیفی و سردرگمی قرارداده است تا جایی که تولیدکنندگان سیمان با ارسال نامه ای به معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت ضمن اعتراض به قطعی گاز کارخانجات و عرضه سوخت جایگزین (مازوت) با قیمت بالا درخواست پیگیری این موضوع را اعلام داشتند.

آنها در این نامه یادآور شدند که پیرو قطع گاز کارخانجات سیمان از چند روز گذشته و با توجه به مصوبه هیئت وزیران مبنی بر ارائه سوخت مازوت جایگزین سوخت گاز براساس قیمت گاز مصرفی کارخانجات سیمان شرکت‌های سیمانی اقدام به خرید مازوت از پخش فرآورده‌های نفتی کرده اند، اما متأسفانه علی رغم واریز وجه پس از چند روز بلاتکلیفی شنبه مورخ ۲۳ آذرماه ۹۸ اعلام داشته اند که طی نامه‌ای محرمانه از وزارت نفت، قیمت هر لیتر مازوت ۳۲۰ تومان است و نمی‌توانند بر اساس مصوبه اقدام کنند. از اینرو توقف کارخانجات سیمان طی روزهای آینده حتمی خواهد بود.

بی برنامگی وزارت نفت در تامین سوخت تولید سیمان

در همین رابطه عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در رابطه با مشکلات تامین سوخت کارخانه های سیمان گفت: طبق سنوات گذشته هرسال با رسیدن موج سرما و افزایش مصرف گاز خانگی، گاز مورد نیاز واحدهای تولید سیمان قطع و یا سهمیه بندی می شود اما متاسفانه امسال با توجه به اینکه هنوز موج سرما وارد کشور نشده و بدون در نظر گرفتن شرایط تولید سیمان، وزارت نفت تصمیم به قطع گاز مصرفی واحدهای تولید سیمان گرفته است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با انتقاد از ناهماهنگی ها در برخی وزارتخانه ها گفت: وزارت نفت بدون در نظر گرفتن شرایط تامین سوخت مورد نیاز کارخانه های سیمان، بدون فرصت اقدام به قطع گاز این واحدها کرده است در حالی که طبق سنوات گذشته زمانی که این موج وارد کشور می شد برای تامین گاز خانگی، به شرکت های پرمصرف هشدار داده می شد و تقاضای قطع گاز برای جبران کسری مصرف خانگی را داشتند اما امسال قبل از ورود موج سرما به کشور، این اقدام کلید خورد.

دلیل قطع گاز مشخص نیست

به گفته شیخان، دلیل قطع گاز برای صنعت سیمان مشخص نیست، در حالی که تولید گاز در شرایط بهتری نسبت به سال های گذشته قرار دارد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: موضوع دیگری که باید به آن اشاره داشت این است که سال های گذشته توافق ضمنی و عملیاتی انجام شده که طبق پیش بینی ها برای افزایش مصرف خانگی و در مقابل، قطع گاز شرکت های پر مصرف واحدهای سیمانی با اعلام زمان از پیش تعیین شده و همچنین فرصت دادن جهت ذخیره سوخت جایگزین، مشکلی برای واحدهای تولید سیمانی کشور به وجود نیاید اما متاسفانه به تعهدات خود پایبند نبوده اند.

شیخان یادآور شد: قرار بود در تابستان زمان قطع گاز شرکت های پرمصرف به ویژه واحدهای تولید سیمان برنامه ریزی شود تا مازوت مورد نیاز تامین شود. این در حالی که تمام واحدهای تولیدی شرایط ذخیره مازوت را فراهم کرده اند و آمادگی ذخیره این سوخت را برای زمان قطع و یا سهمیه بندی گاز دارند اما متاسفانه هیچ یک از این تعهدات اجرایی نشده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ادامه داد: علی رغم اینکه همه فکر می کنند وزارت نفت یک وزارتخانه تخصصی است به نظر می رسد این وزارت دچار بروکراسی عجیب شده است چراکه با تعدد مراکز تصمیم گیری مواجه است و در نهایت تصمیم گیری ها دچار ضعف و یا بی تدبیری شده است.

بنا به گفته شیخان، اگر قرار است گاز مصرفی واحدی تولیدی قطع شود باید فرصتی داده شود تا سوخت مصرفی جایگزین را ذخیره کنند. این تصمیمات یکشبه لطمه زیادی به صنایع کشور وارد می سازد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تاکید کرد: استفاده از سوخت جایگزین (مازوت) در واحدهای تولیدی سیمان، باید پس از گذراندن پروسه تولید و تغییر مشعل ها آن هم با برنامه ریزی قبلی باشدتا باعث تعطیلی کارخانه های سیمان نشود. از سوی دیگر محیط زیست درباره مازوت نظر داده است که این سوخت ناپاک است. تولید با برنامه های یک بام و دو هوا نمی تواند ادامه فعالیت بدهد.

شیخان با تاکید بر اینکه به جای پاسکاری در تامین سوخت مورد نیاز کارخانه های تولید سیمان بین وزارت نفت، محیط زیست و سایر ارگان ها و سازمان ها، با برنامه ریزی در زمان مناسب هیچ گلایه و مشکلی برای صنایع به وجود نمی آید؛ این نوع تصمیمات عجولانه و بدون تدبیر به اقتصاد کشور لطمه وارد می کند.

حفظ خط قرمز آلایندگی ها در تولید سیمان

شیخان همچنین یادآور شد که کارخانجات سیمان از لحاظ فیلتر و آلایندگی در حد استاندارد بوده و استانداردهای سلامت و هوای پاک را رعایت می کنند که این موضوع را همه بخش ها و ارگان های نظارتی با توجه به بازرسی ها و کنترل بخش های مختلف اعلام کرده اند. این بحث ها سردرگمی به وجود آورده است و هنوز تکلیف تولید مشخص نیست. امسال شاید با توجه به تمام مصائب پیش روی بتوانیم سختی ها را پشت سر بگذاریم اما از حالا برای سال دیگر باید برنامه ریزی شود.

به گفته شیخان، این آمادگی در صنعت سیمان وجود دارد که طی توافقی با وزارت نفت برای تغییر سوخت کوره ها تصمیم گیری شود، اما هزینه صرفه جویی باید به حساب کارخانه ها پرداخت شود؛ این کاری است که وزارت نیرو در مورد تشویق کارخانه ها و واحدهای تولیدی جهت صرفه جویی برق انجام می دهد.

هزینه های سربار را به تولید کنندگان سیمان بپردازند

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در پاسخ به این سوال که تکلیف واحدهای تولید سیمان در سال جاری با توجه به این تصمیمات چیست؟ گفت: امسال تقریبا مسائل تا حدودی حل و فصل شده و طبق درخواست سیمانی ها قرار است مازوت مورد نیاز کارخانه ها تامین شود و برخی مراکز تولید سیمان حتی در حد راه اندازی یک کوره گازی مشغول به تولید هستند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر با توجه به گران شدن مازوت و تغییر در نحوه استفاده سوخت کورها، قرار است مازوت را به صورت اعتباری در اختیار واحدهای تولید سیمان قرار دهند، چراکه دولت موظف است گاز مورد نیاز این صنعت را فراهم کند در غیر این صورت باید قیمت حمل مازوت را در نظر بگیرند و به نوعی حمایت از این صنعت داشته باشند. برای رسیدن گاز به بخش های مختلف کارخانه های سیمان هزینه های زیادی پرداخته شده است.

شیخان در پایان با انتقاد از ناهماهنگی در برنامه ریزی های وزارت نفت که باعث افزایش مشکل کارخانه های سیمان شده است گفت: هنوز وزارت نفت با پرداخت هزینه حمل مازوت به کارخانه های سیمان موافقت نکرده است. شاید در نظر داشته باشند که زور و قدرت دولت زیاد است اما نباید نادیده بگیرند که در همین قد و اندازه، صنعت سیمان کشور هم دارای قدرت است و این موضوع را هیچ گاه دست کم نگیرند

اقتصاد24

برچسب ها:

قیمت ،صنعت ،سیمان ،سوخت ،مازوت 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman