معاون عمرانی استانداری قزوین تاکید کرد:

ساختمان پس از بهره برداری بایدنگهداری و کنترل شود

ساختمان پس از بهره برداری بایدنگهداری و کنترل شود
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۵۴ | ۱۳۹۸/۰۹/۰۹

معاون عمرانی استانداری قزوین به نگهداری و بهره برداری از ساختمان ها اشاره کرد و گفت: پس از تحویل ساختمان به بهره بردار، هیچ کنترل کیفتی بر ساختمانها وجود ندارد.
به گزارش اخبار ساختمان، علی فرخزاد بابیان این مطلب افزود: طبق مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان، ساختمان‌های احداثی باید پس از تحویل و بهره برداری توسط مالکان نگهداری و کنترل شوند.

وی عمر متوسط ساختمان ها در ایران را کمتر از ۴۰ سال اعلام کرد و یادآورشد: عمر متوسط ساختمان در کشورهای پیشرفته ۱۰۰ سال است.

به گفته معاون عمرانی استانداری اگر بتوان عمر ساختمان ها را یکسال زیاد کرد، مبلغ ۳۵۰میلیارد تومان تقریبا برابر بودجه عمرانی استان قزوین می توان صرفه جویی کرد.

فرخزاد بابیان اینکه ۷۰درصد جمعیت ایران بیشترین سرمایه شان در بحث مسکن است، اظهار داشت: نزدیک به ۴۰درصد درآمدهای خانواده ها در بخش مسکن هزینه می شود.

معاون عمرانی استانداری قزوین انگیزه اقتصادی را از دلایل تاثیرگذار در عمر ساختمان دانست و گفت: آیین نامه‌های مقاومت در برابر زلزله ساختمان‌ هر ۵ سال ویرایش جدید می‌شود که جزو ایرادهای آیین نامه طراحی است.

وی افزود: آخرین آیین نامه طراحی مربوط به ۹۵ بوده و این موضوع یکی از دلایل کوتاهی عمر ساختمان‌ها می باشد.

به گفته وی عواملی، چون تولید کننده و توزیع کننده‌های مصالح ساختمانی، استادکارها، مهندسین ناظر مجری و طراح از عواملی هستند که موجب کاهش عمر ساختمان‌ها می‌شود.

فرخزاد با بیان اینکه کیفیت ساختمان‌ها را باید نسبت به استان‌های دیگر در نظر گرفت ، یاداورشد: استان قزوین هر ساله در این موضوع جز رتبه‌های بالای کشور بوده است.

معاون استانداری قزوین به بازآفرینی شهری اشاره کرد و گفت: ساختمان‌های امروزی به هیچ عنوان در آینده ساختمان‌های فرسوده محسوب نمی‌شوند.

به گفته وی از ۲۵ شهر قزوین در ۲۴ شهر هیچ گونه بافت فرسوده و حاشیه نشینی وجود ندارد و فقط ساخت و سازهای غیر مجاز در تاکستان باید بررسی شود.

فرخزاد به هزار و ۴۰۰ هکتار بافت فرسوده و آغاز باز آفرینی شهری اشاره کرد و افزود: تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی با بهره ی کم به مالکان خانه‌های فرسوده پرداخت می‌شود.

وی افزود: برای مشکلات و فرسودگی لوله‌های آب شرب نیز بازآفرینی اعتبار ۱۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman