با کمک نور خانه خود را بزرگتر نشان بدهید

با کمک نور خانه خود را بزرگتر نشان بدهید
Facebook Twitter LinkedIn

۲۰:۱۷ | ۱۳۹۸/۰۹/۰۶

برای دلباز کردن و بزرگ نشان دادن منزل راه‌های مختلف و جالبی وجود دارد که شاید تاکنون به آن‌ها توجه نکرده‌ باشیم.
به گزارش اخبار ساختمان، روش‌های زیادی برای بزرگ نشان دادن اتاق‌های کوچک وجود دارد. از آینه‌های غول‌پیکر روی دیوار و فرش‌های راه‌راه گرفته تا کشوهای مخفی در زیر تخت ومبل. اما کمتر از اهمیت نور در خانه صحبت شده است. آیا تاکنون برای دلباز کردن خانه از نور کمک گرفته‌اید؟

۱. نور را در کل محیط پخش کنید

اولین و مهم‌ترین قدم: تنها به یک منبع نور، آن هم در مرکز اتاق تکیه نکنید. یک لوستر در مرکز سقف، تنها وسط اتاق را روشن می‌کند. گوشه و کنار اتاق در نور کم گم می‌شوند. جلوه دادن زاویه‌های اتاق است که فضا را بزرگ نشان می‌دهد. در کنار لوستر، از چند منبع نور در اطراف اتاق استفاده کنید. یا این کار فضا روشن و دلباز می‌شود.

از آباژور پایه‌دار بلندی بخواهید که گوشه اتاق بایستد. آباژورهای رومیزی را در گوشه و کنار میز و کنسول قرار دهید. با این کار نور را در سراسر فضا پخش کرده‌اید. علاوه بر آن، می‌توانید نور هر قسمت اتاق را جداگانه تنظیم کنید. برای مثال همسر شما می‌خواهد فیلم ببیند و لوستر سقفی را خاموش می‌کند. اما شما زیر آباژور نشسته‌اید و کتاب می‌خوانید.

۲. با چراغ دیواری به گوشه اتاق جلوه دهید

از لامپ‌های دیواری برای به چشم آمدن گوشه‌ها و عقب‌رفتگی‌های دیوار استفاده کنید. برای نمونه برجستگی دیوار بالای شومینه را در نظر بگیرید. می‌توانید از چراغ دیواری در دو وجه کناری این برجستگی استفاده کنید تا به اتاق فضا ببخشید.

۳. لوسترهای بلند از سقف آویزان کنید تا ارتفاع خانه بیشتر به نظر برسد

یکی از حقه‌های طراحی داخلی برای بزرگ نشاد دادن اتاق، بهره بردن از فضای عمودی است. اگر اتاق شما از مساحت کمی برخوردار است اما سقف بلندی دارد، از اسباب و اثاثیه بلند استفاده کنید تا توجه بیننده به بالا جلب شود. برای مثال از کتابخانه و طبقه‌های بلند استفاده کنید. برای روشنایی، یک لوستر با زنجیر بلند از سقف آویزان کنید. با این کار چشم بیننده به بالا و پایین خانه شما توجه می‌کند و سطح کوچکش را از یاد می‌برد.

۴. طراحی اتاق را با یک لامپ خاص به اوج برسانید

دو نظریه متضاد برای چگونگی انتخاب بهترین وسایل خانه‌های کوچک وجود دارد. یا باید خودتان را محدود به انتخاب وسایل ریزنقش و کوچک کنید یا باید یکی دوتا وسیله بزرگ و جاگیر داشته باشید. شما می‌توانید یک آباژور رومیزی با طراحی خاص و زیبای کلاهک انتخاب کنید. همین یک آباژور که روشن شود، همه توجه را به خودش جلب می‌کند.

۵. از لامپ‌های باریک و بلند با کلاهک کوچک استفاده کنید

قانون کلی برای انتخاب سایز مناسب کلاهک این است که ارتفاع کلاهک باید حدود سه‌چهارم پایه آباژور باشد. اگر با این سایز راضی نبودید، می‌توانید مدل بزرگتری انتخاب کنید. اگرچه قانون‌ را گذاشته‌اند تا ما بشکنیم! مثلا آباژورهای خیلی بلند و باریک که کلاهک بسیار کوچکی دارند را دیدید؟ واقعا چشم‌نواز هستند! آن‌ها را برای افزایش حجم اتاق و تاکید بر فضای عمودی امتحان کنید.

۶. رنگ مناسبی برای کلاهک آباژور و لوستر انتخاب کنید

بیشتر طیف رنگ‌هایی که برای دلباز نشان دادن اتاق به کار می‌روند، از دسته رنگ‌های روشن هستند. دیوارهای کرم‌رنگ، پرده‌های سفید، پوشش چوبی روشن برای کف و مبلمانی با رنگ روشن بهترین انتخاب هستند. پس برای انتخاب رنگ کلاهک شاخ غول نمی‌شکنید. از بین رنگ‌های روشن و خنثی، کلاهکی با جنس کتان یا ابریشم انتخاب کنید. لوسترهای برنزی و آباژورهای برنزی نیز گزینه مناسبی برای خانه‌های ایرانی هستند.

۷. نور اتاق را با آینه چند برابر کنید

آینه از قدیمی‌ترین حقه‌های طراحان داخلی برای بزرگ کردن فضا هستند. یک روش کلاسیک قرار دادن آینه روبروی پنجره است. اگر نمی‌خواهید از نور طبیعی استفاده کنید، آینه‌ها را روبروی چراغ دیواری یا آباژورهای ایستاده قرار دهید. با این کار نور بین آینه و چراغ دست به دست شده و در فضا پخش می‌شود.

۸. اگر جای کافی ندارید از کلاهک مربعی استفاده کنید

اگر می‌خواهید آباژور را روی میز کوچک و یا طبقه باریکی قرار دهید، از کلاهک مربعی استفاده کنید. با این کار به‌راحتی آباژور را به سمت دیوار هل دهید و مماس با آن قرار دهید.

۹. خانه با شیشه می‌درخشد

یک روش کلاسیک دیگر برای بزرگ نشان دادن اتاق، استفاده از وسیله‌هایی است که نور را از خود عبور می‌دهند. برای نمونه میز شیشه‌ای یا صندلی شفاف پلاستیکی که مانعی برای دید چشم شما ایجاد نمی‌کنند.

آباژورها هم می‌توانند شیشه‌ای باشند. برخی از آن‌ها پایه شیشه‌ای و برخی کلاهکی از جنس شیشه دارند. این شیشه‌ها می‌توانند رنگی و هنر دست هم باشند. با روشن کردن آن‌ها علاوه بر نور، رنگ‌های خیره‌کننده هم به فضای اتاق اضافه می‌شود. مخصوصا اگر سقف و دیوارهای اطراف سفید باشند، رقصی از رنگ‌ها فضا را پر می‌کند.

ایسنا

برچسب ها:

دکوراسیون ،نور ،آباژور ،لوستر 
نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman