دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور:

قیمت سیمان 40 درصد افزایش داشته است

قیمت سیمان 40 درصد افزایش داشته است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۰۴ | ۱۳۹۸/۰۷/۲۴

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور از افزایش 40 درصدی نرخ سیمان در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر 81 کارخانه سیمان تولید 89 تا 90 میلیون تن در کشور وجود دارد.
به گزارش اخبار ساختمان، عبدالرضا شیخان ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی و بررسی نرخ حمل محمولات سیمان در مناطق مختلف کشور که با حضور مسئولان استان‌های تهران، مرکزی، مازندران، لرستان، کرمانشاه، کردستان، البرز و همدان برگزار شد، از افزایش 40 درصدی نرخ سیمان نسبت به ابتدای سال در کشور خبر داد و اظهار کرد: 86 سال عمر صنعت سیمان است و همه نسبت به هزینه‌های لازم برای احداث یک کارخانه اشراف دارند.

وی با تأکید بر اینکه صنعت سیمان یکی از صنایعی است که مواد اولیه آن با شرایط سخت تولید می‌شود افزود: حدود 40 درصد از نرخ سیمان نسبت به ابتدای سال افزایش یافته است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور تصریح کرد: در حال حاضر 81 کارخانه سیمان تولید 89 تا 90 میلیون تن در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: ما از ظرفیت 90 میلیون تن، حدود 65 درصد تولید داریم و علاوه بر این تولید مناسب، حدود 90 میلیون هم جابه‌جایی مواد اولیه داریم.

شیخان یادآور شد: کرایه حمل سیمان حدود 22 تا 22.5 درصد قیمت سیمان است و با توجه به شرایط تحریم نمی‌توان بدون دقت نرخ‌ها را افزایش داد.

وی با بیان اینکه با توجه به کمبود نقدینگی در خط تولید و تحریم، کارگران این بخش از دور خارج نشده‌اند اضافه کرد: سیمان قابل مقایسه با سایر کالاها نیست و ما باید دست به دست هم بدهیم تا این دوران سپری شود، زیرا تولید موجب چرخش گردونه حمل و نقل می‌شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور با اشاره به اینکه کارگران هم در این بخش اقتصاد قوی ندارند افزود: همه ما در کشتی به نام ایران نشسته‌ایم و در شرایط تحریم به سر می‌بریم که اگر مقاومت کنیم تا سال 1400 وضعیت عالی خواهد بود.

وی تصریح کرد: افزایش نرخ حمل سیمان باید نسبت به زمان باشد و این افزایش هر روز نمی‌تواند صورت گیرد.

شیخان اضافه کرد‌: با توجه به اینکه افزایش نرخ حمل، موجب افزایش قیمت کالا می‌شود و مردم قادر به پرداخت نخواهند شد، تقاضای ما این است که همه با هم همفکر باشند.

یکسان‌سازی نرخ حمل محمولات سیمان هم است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان نیز با بیان اینکه سیمان سهم بزرگی از تولیدات استان را به خود اختصاص داده است اظهار کرد: سالانه مقدار بسیاری از این محصول در استان تولید و به خارج از کشور صادر می شود.

مصطفی پناهنده ادامه داد: یکسان‌سازی نرخ حمل محمولات سیمان در این بین موضوعی مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تولید سیمان در استان از تقاضا بیشتر است گفت: مشکلی در خصوص بارنامه و تعرفه‌ها نداریم اما دریافت مبالغ پشت بارنامه موجب افزایش قیمت سیمان و فشار بر مردم شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان به هزینه حمل و نقل سیمان اشاره کرد و افزود: متأسفانه خریداران سیمان انتخاب شده هستند و این موجب ایجاد پاره‌ای از مشکلات شده است.

وی تصریح کرد: به دنبال این هستیم همه کارخانه‌ها به یک تعرفه حمل، بر اساس عقل و منطق برای جابه‌جایی سیمان برسند که در این راستا خواستار وحدت رویه هستیم و انتظار داریم با همفکری، تعامل و توافق و با توجه به تعرفه‌های تجاری نرخ را تعیین کنیم.

واسطه‌ها را در حوزه حمل و نقل باید حذف کرد

معاون دفتر اقتصاد استانداری همدان نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر شاهد بحرانی‌ترین شرایط تولید در صنایع از جمله سیمان هستیم گفت: واسطه‌ها را در حوزه حمل و نقل باید حذف کرد.

محمود ملکیان بیان کرد: در این بحران‌ها باید کامل و با دقت در رعایت حال همه گروه‌های دست‌اندرکار تصمیمات را اتخاذ کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه شرایط حفظ حمل و نقل کالا نیازمند ناوگان است بنابراین تولیدکننده و بخش حمل و نقل دو بازوی تقویت‌کننده هم هستند و باید یکدیگر را حفظ کنند.

وی ادامه داد: طی چند سال قبل در تعداد ناوگان مشکل داشتیم و افزایش تولیدات بازار، ازدیاد ناوگان را به دنبال داشته است.

ملکیان اضافه کرد: بنابراین نه حق با تولیدکننده و عدم افزایش نرخ است و نه راننده باری بدون دقت به نرخ تمام شده کالا، حق افزایش نرخ را دارد و تعادل بین تولیدکننده و مصرف‌کننده بهترین راه است.

وی نقش واسطه‌ها را در حوزه حمل و نقل نگران‌کننده دانست و افزود: واسطه‌ها به تولیدکننده و راننده و شرکت اهمیتی نمی‌دهند و بدون شک بیشترین آسیب را به صنایع و بخش حمل و نقل می‌رسانند.

این مسئول بیان کرد: باید در برنامه‌ریزی‌های دراز مدت دنبال برنامه‌ای باشند که واسطه‌ها را تا جایی که امکان دارد حذف کنند، افزایش نرخ‌ها در هر بخشی تنها به جیب واسطه‌ها می‌رود و در این بین سهم ضرر برای راننده و مصرف‌کننده است.

وی افزود: افزایش بی‌نظم بار بدون مقایسه با پایه قیمت حمل، نسبت به زمان موجب کاهش تولید و در نتیجه کاهش میزان حمل و متضرر شدن همگی خواهد شد.

فارس

برچسب ها:

سیمان ،قیمت ،صنعت 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman