شورای شهر در بخش مسکن برنامه خاصی ندارد!

شورای شهر از مسکن سازی در پایتخت عقب نشینی کرد؟

شورای شهر از مسکن سازی در پایتخت عقب نشینی کرد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۴۹ | ۱۴۰۳/۰۲/۰۳

در حالی كه از ابتدای آغاز به كار مدیریت جدید شهری، همواره علیرضا زاكانی، شهردار تهران و سایر مدیران شهری در حوزه مسكن برنامه های متعدد از جمله ساخت سالانه ۱۸۰ هزار واحد مسكونی، فروش متری مسكن در بورس، امضای تفاهمنامه با چینی ها برای ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسكونی در پایتخت و ... را اعلام كرده اند، دیروز مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران اعلام كرد: ما در بخش مسكن برنامه خاصی نداریم.

به گزارش اخبار ساختمان، زاكانی در اسفند سال ۱۴۰۰ یعنی حدود ۶ ماه پس از آغاز فعالیت خود در شهرداری تهران، به هنگام امضای تفاهم نامه همكاری با بنیاد مسكن انقلاب اسلامی از ساخت سالانه ۱۸۰ هزار واحد مسكونی در پایتخت توسط شهرداری خبر داد و گفت: برای رفع نیاز مردم تهران به مسكن باید در ساخت مسكن از ظرفیت های موجودی كه در اختیار داریم استفاده كنیم. بر اساس این گزارش، این وعده بارها و بارها از سوی شهردار تهران و مدیران شهرداری طی دو ساله اخیر به مناسبت های مختلف تكرار شده است.

زاكانی همچنین در ۱۵ بهمن سال ۱۴۰۲ در صحن علنی شورای اسلامی به هنگام ارایه گزارش سفر خود به چین اعلام كرد: در پنج دسته مختلف از جمله ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسكونی در پایتخت توسط چینی ها، پنج هتل پنج ستاره، ساخت سه ورزشگاه و مجتمع ورزشی، دو مجموعه آبی، احداث دو شهربازی، خرید واگن مترو، حفر تونل بزرگراهی و تونل مترو، ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی ۱۲ متری، ۱۰ هزار ون برقی، ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاكسی برقی تفاهم ها و قراردادهایی را در دومین سفر خود به چین با شركت های چینی به ارزش ۱۲ تا ۱۳ میلیارد یورو امضا و منعقد كرده است.

به گفته شهردار تهران، بخشی از این خریدها با تهاتر دلارهای نفتی ایران نزد چین تامین خواهد شد و برخی دیگر از طریق تهاتر ملک با یک شركت ایرانی مورد وثوق طرف چینی پرداخت خواهد شد. بخشی نیز در قالب یوزانس (وام) دریافت و به چینی ها بازپرداخت خواهد شد.

بر اساس این گزارش، ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ نیز رییس سازمان نوسازی شهر تهران اعلام كرد، شهرداری تهران با در اختیار داشتن زمین شهری، قدرت صدور پروانه های ساختمانی و همچنین امكان استفاده از وام ۴۵۰ میلیون تومانی ساخت برای هر واحد مسكونی در چهارچوب طرح نهضت ملی مسكن، تمایل دارد، در آینده نزدیک بخشی از منابع ریالی مورد نیاز برای تامین هزینه مصالح ساختمانی و پرداخت دستمزد كارگران و مهندسان پروژه های خود را از طریق «پیش فروش» متری واحدهای در دست ساخت یادشده تامین كند. در پایان عملیات احداث این واحدهای ساختمانی، شهروندانی كه از طریق بازار سرمایه توانسته اند چند متر مسكن «پیش خرید» كنند، در اولویت واگذاری واحدهای مسكونی قرار خواهند داشت و می توانند با پرداخت مابقی قیمت یک واحد به نرخ روز، مالک آن شوند. به‌طور مثال، اگر شهروندی تا پیش از پایان عملیات احداث ساختمان های شهرداری (یعنی تا حدود سه سال دیگر) ۱۰ متر واحد مسكونی خریداری كرده است و یک واحد ۵۰ متری آماده فروش است، می تواند با پرداخت قیمت ۴۰ متر، صاحب آن خانه ۵۰ متری شود.

رییس سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینكه اقدامات اولیه برای فروش متری مسكن در تهران آغاز شده است، گفت: طی ۲ هفته آینده لایحه فروش متری مسكن آماده و به شورا ارایه می شود. بر اساس این گزارش، تاكنون هیچ یک از وعده های مسكنی شهرداری تهران از جمله ساخت سالانه ۱۸۰ هزار واحد مسكونی، ساخت ۲۰۰ هزار مسكن توسط چینی ها و همچنین فروش متری مسكن در بورس تحقق نیافته است.


چمران: كار اصلی با وزارت مسكن است


دیروز اما رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در حوزه مسكن كار و فعالیت اصلی با وزارت راه و شهرسازی است و مدیریت شهری و ما می توانیم كمک كننده باشیم و هماهنگی ها را برای ارایه زمین انجام دهیم.

چمران در آغاز دویست و بیست و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگاران، با بیان اینكه ما در بخش مسكن برنامه خاصی نداریم و این اقدام با وزارت راه و شهرسازی است، یادآور شد: ما می توانیم هماهنگی ها را برای ارایه زمین انجام دهیم و كمک های ما به این شكل است و كار اصلی با وزارت مسكن است.

روزنامه تعادل


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman