بیوگرافی رضا دانشمیر، معمار خوش فکر کرمانشاهی

بیوگرافی رضا دانشمیر، معمار خوش فکر کرمانشاهی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۱۸ | ۱۴۰۳/۰۱/۲۷

رضا دانشمیر، یکی از معماران مشهور ایرانی است که در سال ۱۳۴۴ در شهر کرمانشاه به دنیا آمده است. این معمار کرمانشاهی در سال ۱۳۷۲ در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه علم و صنعت تهران فارغ‌التحصیل شده است.

به گزارش اخبار ساختمان، رضا دانشمیر معمار و نظریه پرداز خوش فکر ایرانی، در سال 1344 متولد شده است. او فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته معماری از دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت در سال 1372 است و علاوه بر رشته تحصیلی خود، در زمینه های هنری دیگری همانند نقاشی و موسیقی نیز به فعالیت پرداخته است.

9 نمایشگاه از آثار او در گالری های متفاوت و معتبر تهران و اسپانیا، در طی سال های فعالیت وی برگزار شده است که می توان به نمایشگاه جشنواره جهانی معماری در بارسلونای اسپانیا در سال 2009 و نمایشگاه گروهی آثار منتخب جایزه معمار سال 2004، اشاره کرد.

رضا دانشمیر در سال 1379 با بازسازی و طراحی گالری هنری و مبلمان آو، در یک استخر متروکه توانست پا به عرصه حرفه ای معماری بگذارد و توانایی های خود را به اثبات برساند. فعالیت حرفه ای او در زمینه های گوناگون و اجرای پروژه ها موفق وی، توانست او را از دیگر معماران هم دوره خود متمایز کند.

دانشمیر در مسیر حرفه ای خود تنها نبود. او با یک شخص ایرانی – روسی به نام کاترین اسپریدونف ازدواج کرد. اسپریدونف نیز فارغ‌التحصیل معماری است و در دانشگاه در سمت استادی و پژوهشگر فعالیت می کند. این دو معمار خوش فکر، در سال ۱۳۸۳ شرکت خود را به نام شرکت مهندسان و مشاور حرکت سیال ثبت کردند و فعالیت حرف ‌‎ای خود را به شکلی جدی تر ادامه دادند.

 

رضا دانشمیر و همسرش کاترین اسپریدونف

او یکی از معماران پیشتاز و ارزنده نسل جدید ایران است که در ده سال سابقه کار مستقل معماری، انسجام حرفه ای در خور تحسین از خود نشان داده است. طی این مدت و حتی قبل از آن، دانشمیر همکاری با معماران برجسته ایران از جمله بهرام شیردل را داشته است.

دانشمیر از آن دسته معمارانی است که وقایع روز معماری جهان را به دقت رصد می کند. او معماری مطلع، برخوردار از دانش حرفه ای و عمومی بسیار بالایی است که با دقت و وسواس خاصی کلیه آداب و رفتار حرفه ای خود را برنامه ریزی می کند.

رضا دانشمیر که پیش زمینه ای در موسیقی و نقاشی نیز دارد گرایش هنری و حساسیت زیبایی شناسی خاصی را تعقیب می کند، همین امر او را از دیگر معمارانی که مسیر مشابه ای در معماری طی می کنند، متمایز کرده است.

از آثار او می توان به برج اداری-تجاری بانک ملت، مجموعه سینمای پارک ملت، دپارتمان تجاری اطلس، ساختمان اداری پل رومی، مجموعه چند عملکردی باغ نور، موزه سنت تهران و... اشاره کرد.

 

برج جام

پروژه های دانشمیر فقط محدود به تهران نمی‌ شوند، او در شهرهای دیگر ایران نیز پرو‎ژه هایی را طراحی و اجرا کرده است که شامل موارد زیر می شود:

- مجموعه تجاری و فرهنگی چمستان: این مجموعه واقع در آمل است و در وسعتی حدود ۹۱۰۰ متر ساخته شده است.
- مجتمع صفاییه: از پروژه های دیگر دانشمیر که خارج از تهران اجرا کرده است، پروژه صفاییه در یزد است. این پروژه به درخواست استانداری یزد در مساحتی به ابعاد ۳۶۰۰۰ متر اجرا شده است.

فعالیت‌های دانشمیر فقط محدود به اجرای پروژه نمی شود. او در زمینه معماری، پژوهش های متعددی انجام داده و مقالات بسیاری نوشته است و در در این زمینه تدریس هم می کند.

برخی از افتخارات و جوایز رضا دانشمیر:

- کسب رتبه دوم در رقابت طراحی مجتمع تجاری دریا در تهران 2013
- کسب رتبه اول در رقابت طراحی نما برای ساختمان اداری گلفام در سال 2012
- کسب مدال طلایی تعهد کیفیت جهانی در سال 2012
- کسب مقام در جشنواره جهانی معماری در زمینه فرهنگی، برای ساختمان پردیس سینمایی ملت در سال 2009
- کسب رتبه چهارم در جایزه معمار سال 86 به همراه کاترین اسپریدونف، برای ساختمان پل رومی در تهران
- کسب رتبه پنجم در جایزه معمار سال 83 برای ساختمان خانه دو پوسته در لواسان
- علاوه براین این معمار مطرح ایرانی با همکاری با مهندس میرمیران (دفتر نقش جهان پارس) و همچنین مهندس بهرام شیردل موفق به کسب دیپلم افتخار از کتابخانه ملی شورای شهر کانسای در کشور ژاپن شدند.


نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman