معطل چینی ها برای ساخت مسکن نمی مانیم

معطل چینی ها برای ساخت مسکن نمی مانیم
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۳۶ | ۱۴۰۲/۱۲/۲۷

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه پیگیر افزایش سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن برای سال آینده هستیم، گفت: از ورود چینی ها در تامین مالی استقبال می کنیم و پیشنهاد ما به چینی ها سرمایه گذاری است.

به گزارش اخبار ساختمان، مهرداد بذرپاش در حاشیه مراسم بهره برداری از واحدهای مسکن مهر پردیس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا موافق ورود چینی ها به ساخت و ساز هستید یا خیر؟ گفت: هر دستگاه و نهادی که با چینی ها در مذاکره است این مذاکرات درباره تامین مالی پروژه های مسکن است و از ظرفیت سرمایه گذاران چینی برای تامین مالی پروژه ها استفاده می کنیم.

وی با اشاره به اینکه بحث استفاده از تکنولوژی های جدید کشور چین در بخش ساختمان هم در مذاکرات مطرح است و باید بتوانیم از تکنولوژی های جدید دنیا برای افزایش سرعت ساخت و ساز و ارتقای کیفیت ساختمان ها استفاده کنیم ادامه داد: ما معطل چینی ها نمانده ایم و همانطور که می بینید ساخت و ساز مسکن با سرعت در جریان است.

بذرپاش با یادآوری اینکه در حال حاضر تنها در پروژه نهضت ملی مسکن دو میلیون و ۴٠٠ هزار واحد مسکونی در مراحل مختلف ساخت از جمله تامین زمین تا سایر مراحل ساخت قرار دارد اضافه کرد: از ورود چینی ها در تامین مالی پروژه ها استقبال می کنیم و پیشنهاد ما به چینی ها سرمایه گذاری است البته در برخی از موارد چینی ها انتقال تکنولوژی خاص با سرعت بالا داشتند اما اولویت اول تامین مالی است چرا که شرکت های داخلی توان بالا برای ساخت مسکن وجود دارد و این حوزه با هیچ مشکلی مواجه نیستیم.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا برای سال آینده پیشنهادی برای افزایش سقف وام خرید و ساخت مسکن به دولت و یا بانک مرکزی ارائه خواهید کرد؟ گفت: سقف وام نهضت ملی مسکن و مسکن روستایی در سال جاری چند ماه پیش افزایش یافته است اما برای سال آینده نیز پیگیر افزایش سقف تسهیلات مسکن خواهیم بود.

بذرپاش در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت مسکن کاهش می یابد؟ گفت: اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی و عرضه واحدهای مسکونی می تواند در این موضوع مهم تاثیر گذار باشد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران اعلام کرده است که ۳۵۰ هزار خانه خالی در شهر تهران وجود دارد، گفت: عرضه خانه های خالی می تواند در بازار مسکن و اجاره تاثیر بگذارد.

وی با تاکید بر اتمام واحدهای باقیمانده مسکن مهر در دولت فعلی، عرضه مصالح ساختمانی فولاد و سیمان با قیمت پایه به سازندگان نهضت ملی مسکن را عاملی برای کاهش قیمت تمام شده برشمرد.

وی افزود: در کشور در حوزه ساخت و ساز تامین مصالح و سایر بخش های مسکن در بخش نیروی انسانی داخلی مشکلی وجود ندارد. بنابراین همکاری با کشورهای خارجی از جمله چین در حوزه سرمایه گذاری و فناوری های ساخت انجام می شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: پیشنهاد ما آن است که به منظور کاهش قیمت تمام شده مسکن، مصالح فولاد و سیمان با قیمت پایه در اختیار سازندگان قرار بگیرد.

وی گفت: یکی از سیاست های دولت تکمیل واحدهای باقی مانده مسکن مهر است. در ابتدای دولت ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر به دولت سیزدهم به ارث رسید که دولت سیزدهم ۱۲۴ هزار واحد را در حال حاضر تکمیل کرده و تحویل متقاضیان داده است.

بذرپاش افزود: در شهر جدید پردیس ۱۰ هزار واحد تحویل شده بود و امروز پنج هزار و ۲۳۰ واحد تکمیل شده مسکن مهر نیز به متقاضیان تحویل شده است. در برنامه است تا حدود ۱۳ هزار واحد باقی مانده مسکن مهر پردیس با تکمیل محوطه سازی ها تحویل متقاضیان شود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: پروژه های مسکن مهر پردیس از طریق مولد سازی دارایی های وزارت راه و شهرسازی و از طریق صندوق ملی مسکن به میزان ۱۹۰۰ میلیارد تومان تامین و هزینه شد.

وی اظهار کرد: ۱۵ پروژه خدمات روبنایی همراه با پنج هزار و ۲۳۰ واحد مسکونی مهر در شهر پردیس افتتاح شد که یکی از سیاست های ما در تحویل واحدهای مسکونی تامین و تکمیل سرانه ها به ویژه در شهرهای جدید است.

به گفته وی دولت سیزدهم تلاش دارد تا قبل از اتمام فعالیت این دولت، سرانه های شهرهای جدید را تکمیل و با استاندارد به مردم تحویل بدهد.

وزیر راه و شهرسازی رشد مثبت ۳.۸ بخش مسکن در سال جاری را حاکی از تلاش دولت برای تامین مسکن عنوان کرد و گفت: کاهش نرخ بیکاری، فعال شدن صنعت ساخت و ساز و امیدواری مردم به خانه دار شدن در همین دولت تحقق یافته است و تلاش می کنیم تا واحدهای مسکونی مهر را تا پایان دولت به تمامی متقاضیان این طرح تحویل بدهیم.

بذرپاش همچنین از تلاش مجموعه وزارت راه‌ و شهرسازی برای تصویب قوانین مختلفی از جمله قانون ساماندهی اجاره و مسکن در مجلس خبر داد و گفت: با تصویب و ابلاغ این قانون عرضه واحدهای مسکونی به بازار مسکن افزایش خواهد یافت و سبب تعادل در بازار مسکن و اجاره خواهد شد.

بازار


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman