انواع لوله های فولادی و بررسی کاربردهای هریک

انواع لوله های فولادی و بررسی کاربردهای هریک
Facebook Twitter LinkedIn

۰۸:۵۶ | ۱۴۰۲/۱۱/۱۷

لوله های فولادی با ساختار استوانه‌ای شکل خود، در ساخت‌وساز و زیرساخت‌ها نقش ویژه‌ای ایفا می‌کنند.‌ در واقع آنها پرمصرف‌ترین محصولاتی هستند که در دنیای صنعت فولاد به تولید می‌رسد.

به گزارش اخبار ساختمان، لوله های فولادی با ساختار استوانه‌ای شکل خود، در ساخت‌وساز و زیرساخت‌ها نقش ویژه‌ای ایفا می‌کنند.‌ در واقع آنها پرمصرف‌ترین محصولاتی هستند که در دنیای صنعت فولاد به تولید می‌رسد. تنوع موجود در لوله های فولادی در جنس، ضخامت، سایز و استاندارد تولید، کاربردهای گوناگونی را برای صنایع به همراه داشته است. از این رو کارخانه های تولید ورق نیز به تکیه بر کیفیت بالا و ابعاد و سایزبندی های مختلف، انواع ورق فولادی را تولید کرده اند.
 

مقطع لوله فولادی چیست؟


بدون شک اگر بخواهیم یکی از پرکاربردترین تجهیزات صنعتی را نام ببریم، لوله‌های فولادی نخستین محصولی هستند که در تصورمان جای می‌گیرند. ماده اصلی در ساختار این قطعه‌ها، فولاد است. البته آلیاژهای گوناگونی از کربن، آهن و سایر عناصر، درصد کمی از وزن آن را تشکیل می‌دهند.


بهتر است بدانید که کاربرد این محصولات تنها به انتقال سیالات ختم نمی‌شود بلکه در فواصل کوتاه می‌توان از آنها جهت جابه‌جایی مواد جامد نیز استفاده کرد. ناگفته نماند که هرچقدر ضخامت و کیفیت این تجهیزات بیشتر باشد، قادراند حجم زیادی از مواد را در زمان کوتاه منتقل کنند.


انواع لوله فولادی کدام‌اند؟


لوله‌های فولادی با توجه به شاخصه‌هایی که در روند ساخت آنها به‌کار رفته، در انواع مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند و هریک مطابق با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، کارایی‌هایش را ارائه می‌دهد. همین مسئله تعیین‌کننده قیمت لوله فلزی است.


لوله گالوانیزه


لوله های گالوانیزه نوعی از لوله های فلزی هستند که با پوششی از فلز روی محافظت شده اند. این پوشش باعث افزایش مقاومت لوله در برابر خوردگی، زنگ زدگی و سایش می‌شود و عمر مفید آن را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد که در نتیجه پایداری مطلوبی دربرابر شرایط جوی نامناسب و عوامل مخربی همچون خوردگی و فرسایش پیدا می کنند.


این لوله‌ها از مهم‌ترین اجزای خطوط آب‌رسانی هستند چراکه با پوشش روی که در سطح آنها تعبیه شده، طول عمر زیادی دارند و دربرابر رسوبات معدنی مقاومت می‌کنند.


لوله داربستی


لوله داربستی از دیگر انواع لوله فولادی هستند که به‌علت استفاده در نما، داربست و سازه‌های کم‌فشار به لوله‌های داربستی معروف شده‌اند. این محصولات از خم‌کردن ورق‌های فولادی در دستگاه نورد و جوشکاری درز لبه 2 ورق، تولید می‌شود و به‌عنوان یک تجهیز پرکاربرد در پروژه‌های عمرانی قابل مصرف هستند.


لوله مانیسمان


مانیسمان، لوله‌‌هایی با سطح بدون درز و یکدستی هستند که هیچ نوع جوشکاری روی آن صورت نگرفته و به همین دلیل استحکام بیشتری نسبت به محصولات هم‌رده خود دارد.


مقاومت بالای این تجهیزات سبب شده که در خطوط فشار قوی، خطوط نفت و گاز و صنایع غذایی و دارویی بیشترین استفاده را داشته باشند.


لوله جدار چاه


برای پیشگیری از ریزش چاه‌هایی که جهت رسیدن به آب‌های زیرزمینی و ذخایر نفت و گاز حفر می‌شوند، از لوله‌هایی به‌عنوان غلاف یا جدار استفاده می‌کنند.


این محصول از پرمصرف‌ترین انواع لوله فولادی شمرده می‌شود که موظف به رساندن سیالات از اعماق زمین به سطح‌ را برعهده دارد و از گرفتگی‌های عمقی جلوگیری به عمل می‌آورد.


لوله مبلی


این مقاطع از ورق‌های روغنی تولید شدند که به‌علت جوش‌پذیری بالا و فرم‌پذیری مطلوب در فرایندهای خم‌کاری، جایگاه محبوبی را در صنعت از آن خود کرده است.


وسعت صنایعی که از این لوله‌ها برای پروژه‌های خود استفاده می‌کنند، زیاد است. این تجهیزات در طیف گسترده‌ای از صنایع هوایی، خودروسازی، مبلمان، لوازم خانگی و ابزارهای نظامی مشاهده می‌شود.


لوله گازی


تصویر دیگری که بعد از شنیدن انواع لوله فولادی در ذهن‌مان نقش می‌بندد، مربوط به لوله‌هایی است که جهت انتقال گاز در مصارف خانگی یا صنایع مختلف مورد استفاده واقع می‌شوند.


این تجهیزات در 4 جنس فولادی، برنجی، پلی‌اتیلن و مسی به تولید می‌رسند و بر همین اساس، هرکدام با خصوصیات مختلف، گوشه‌ای از کاربردهای صنعتی را به خود اختصاص داده‌اند. البته خود لوله های فولادی گازی نیز به دو دسته توکار و روکار نیز دقسیم بندی شده اند که هریک بسته به کاربرد و ساختاری که دارند، به کار گرفته می شوند. لوله گاز روکار سپاهان یکی از لوله های گازی توکار است که به دلیل کیفیت بالایی که دارند در انتقال گاز به صورت روکار در انتقال گاز و صنعت پتروشیمی به کار گرفته می شود. این لوله محصول تولید شده کارخانه سپاهان است که که به دلیل کیفیت بالایی که دارد، صنعت به عنوان مشتری دائمی ان شناخته می شود. بررسی ضخامت و ابعاد در زمان خرید و قیمت لوله گاز روکار سپاهان یکی از موارد مهم برای خریدار است.


لوله اسپیرال


این لوله‌ها سطح بیرونی مارپیچ‌مانندی دارند و همین ویژگی سبب شده تا استحکام و مقاومت لازم را دربرابر فشار داشته باشند. مقاطع اسپیرالی معمولا در جنس‌های گالوانیزه، آلومینیومی، فایبرگلاس یا پلاستیک تولید می‌شوند.


به‌دلیل انعطاف‌پذیری، خواص مکانیکی مناسب و ابعاد یکنواخت، نقش مهمی در صنایع مختلف به‌خصوص نفت و گاز ایفا می‌کنند.


لوله استیل


لوله های استیل یا استنلس، آلیاژهایی هستند که از ترکیب آهن و عناصر دیگر ساخته می‌شود و مقاومت نسبی خوبی نسبت به خوردگی و زنگ زدگی دارند.


این مقاطع به‌علت خصوصیاتی که آن را تجهیزی محبوب جلوه می‌دهد، در گستره وسیعی از صنایع پزشکی، ساختمان‌سازی، خودروسازی، کارخانه‌های تولید مواد غذایی و تجهیزات آزمایشگاهی کاربرد دارند.


کاربرد انواع لوله فلزی


کاربرد لوله فولادی برحسب وزن، ضخامت، استاندارد، نحوه تولید و جنس آنها تعیین می‌شود. شاید تا پیش از خواندن این مقاله فکر می‌کردید که این مقاطع تنها در جهت انتقال مایعات به‌کار می‌روند. درحالی‌که حجم زیادی از صنایع مختلف از کارایی‌های این محصول بهره‌مند هستند.


به‌عنوان مثال انواع لوله فولادی در صنایع پتروشیمی، پروژه‌های ساختمانی، تیرهای داربست، صنایع نفت و گاز، دودکش‌‌ها، ساخت مخازن ذخیره، بدنه وسایل نقلیه و لوازم خانگی، به‌ منظور استحکام‌بخشی به فونداسیون سازه، به‌کار می‌روند.


مزایای استفاده از لوله


به‌طور حتم با توجه به مطالبی که تا اینجا خواندید، به مزایا و ضرورت استفاده از لوله‌ها پی بردید. این محصولات از جنبه‌های کارامدی برخوردار هستند که باید به موارد زیر اشاره کنیم:


*  امنیت و پایداری مطمئنی دارند و دربرابر تنش‌های فشاری مقاوم‌اند.
*  این لوله‌ها درمقابل حریق و آتش‌سوزی مقاومت و ویژگی‌های خود را حفظ می‌کنند.
*  به‌علت تحمل بالای خود نسبت به دمای بالا، انتخاب ایده‌آلی برای انتقال سیالات هستند.


قیمت لوله‌های فولادی در بازار


به‌دلیل اوضاع آشفته بازار امروز، مسلما نمی‌توان اطلاع‌رسانی دقیقی از قیمت لوله فولادی یا سایر محصولات داشت اما می‌توان گفت که چه مواردی بر این هزینه‌ها تاثیرگذار هستند.


*  نوسانات قیمت دلار
*  تحولات جهانی
*  نرخ تورم
*  قیمت مواد اولیه
*  هزینه حمل‌ونقل
*  سیاست‌های اقتصادی و دولتی
*  دردسترس‌بودن انرژی
*  عرضه و تقاضا
*  کارخانه سازنده


البته مسئله دیگری که بر قیمت انواع لوله فولادی اثرگذار است، نحوه خرید آنهاست‌.


نکات خرید لوله در بازار


قبل از خرید لوله، لازم است یک اطلاعات کلی از محصول داشته باشید تا کالایی که می‌خرید علاوه‌بر پاسخگویی به نیازتان، از لحاظ اقتصادی به‌صرفه باشد. پارامترهایی که هنگام خرید محصول باید به آنها حساس باشید، عبارت‌اند از:


*  سایز لوله
*  ضخامت یا رده
*  مقدار مورد نیاز
*  آلیاژ و گرید مد نظر
*  شرایط کاری لوله


جمع‌بندی


انواع لوله فولادی جهت انتقال سیالات استفاده می‌شود‌. خواه مصارف لوله‌کشی آب و فاضلاب باشد، خواه ساختمان و صنایع بالادستی نفت و گاز و پتروشیمی. ضمن اینکه در اکثریت موارد، جنس لوله‌ها تعیین‌کننده کارایی این محصولات هستند. مصرف گسترده این لوله‌ها بیانگر تولید آنها در تناژهای بالاست تا پوشش‌دهنده نیاز صنایع مختلف باشند. به این منظور کارخانه‌های بسیاری در سراسر کشور به تولید چنین مقاطعی می‌پردازند و هرکدام با اعمال استانداردهای مختلف، ویژگی‌های منحصربه‌فردی را به محصول ارائه داده‌اند.

منبع: آهن ملل (ahanmelal.com)


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman