عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سازه های فولادی ایران:

سازه های فولادی می توانند نقش موثری در صنعتی سازی داشته باشند

سازه های فولادی می توانند نقش موثری در صنعتی سازی داشته باشند
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۳۷ | ۱۴۰۲/۱۰/۰۴

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سازه های فولادی ایران گفت: سازه های فلزی به لحاظ سرعت، دقت و حتی ماژولار کردن نسبت به سازه های بتنی دارای مزیت های نسبی بالاتری هستند و می توانند در صنعتی سازی ساختمان نقش موثرتری داشته باشند.

به گزارش اخبار ساختمان، کیوان کاویانپور درباره علت حضور انجمن سازه های فولادی در نمایشگاه و کنفرانس سازه های فولادی گفت: دلیل حضور انجمن ها در کنفرانس ها و نمایشگاه های مربوطه چند دلیل دارد که ابتدا ارتقای سطح علمی تولیدکنندگان از طریق آشنایی و تبادل نظر آنها با یکدیگر است، همچنین یکی دیگر از دلایل حضور انجمن ها این است که می تواند با پیدا کردن نقاط ضعف و قوت سازندگان و مجریان سازه ها در سطح کشور می تواند به بهبود فرایند تولید و همچنین اجرای این سازه ها کمک کند.

کاویانپور افزود: انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سازه های فولادی ایران بنا دارد بر اساس اهداف و برنامه های خود به ارتقاء و توسعه فعالیت های تولیدکنندگان و صادرکنندگان در سطح ملی و بین المللی اقدام کند و علاوه بر انتقال دانش و تکنولوژی های روز به کشور، زمینه رشد و گسترش حضور شرکت های بزرگ ایرانی را در کشورهای هدف صادراتی فراهم نماید و شرایط حضور بیشتر فعالیت های تجاری با مزیت های رقابتی و نسبی را تسهیل کند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سازه های فولادی ایران درباره نقش برگزاری نمایشگاه ها و کنفرانس ها در افزایش کیفیت ساخت و سازها گفت: از آنجا که انجمن سازه های فولادی یک انجمن کاملا تخصصی است و در کنار یک کنفرانس ملی قرار گرفته است می تواند باعث آشنایی دانشجویان با این صنعت شود و همچنین صنایع مختلفی که توانایی ارائه خدمات مختلف به شرکت های سازنده را دارند می توانند خود را معرفی کنند تا بتوانند زمینه پیشرفت این صنعت و صنعت ساختمان را فراهم کنند.

وی ادامه داد: از طرفی هدف ما نیز از حضور در این رویدادها گردهمایی و تبادل نظر، اطلاعات و دانش است چراکه معتقد هستیم با حضور انجمن های مختلف این موضوع به سادگی میسر خواهد شد و از این طریق می توانیم با ایجاد همبستگی در صنایع مختلف باعث بروز تحولات چشمگیر در صنعت ساختمان باشیم.



کاویانپور در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه انجمن سازه های فولادی چه اقداماتی را در حوزه صنعتی سازی ساختمان انجام داده است؟ تشریح کرد: همانطور که در زلزله اخیر ترکیه مشاهده شد، ساختمان هایی که پابرجا مانده بودند ساختمان های با سازه های فلزی بودند و از آنجا که مواد اولیه سازه های فلزی در کارخانه ها ساخته می شوند بنابراین می توان اطمینان داشت که سازه های با کیفیت تری ساخته شود و همچنین شاهد ایجاد یک سازه یکپارچه هستیم که دارای استحکام بالاتری خواهد بود.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سازه های فولادی ایران ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات حائز اهمیت در سازه های فلزی این است که مسائل فنی در بحث زلزله و رعایت دستورالعمل ها در این سازه ها نسبت به سازه های بتنی بیشتر رعایت می شود اما علی رغم مزایایی که برای سازه های فلزی وجود دارد متاسفانه شاهد هستیم به دلیل برخی مسائل، سازه های بتنی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

وی در ادامه افزود: اما به طور کلی اگر بخواهیم سازه های فلزی را به لحاظ سرعت، دقت و حتی ماژولار کردن این سازه ها بررسی کنیم، می تواند مزیت نسبی نسبت به سازه های بتنی داشته باشد.

وی همچنین درباره اهمیت استفاده از سازه های فولادی برای افزایش سرعت ساخت و ساز، گفت: برای ساخت یک سازه نیاز است تا در ابتدا اقداماتی مانند گودبرداری، ساخت فونداسیون و... را انجام داد تا بعد از آن بتوان مقدمات ساخت سازه را انجام داد، اما این در حالی است که در ساختمان های با سازه های فلزی در زمانی که گودبرداری در حال انجام است، می توان سازه فلزی را در کارخانه ها ساخت و بعد از به محل اجرای پروژه ارسال کرد و از این لحاظ می توان با انجام همزمان چند مرحله عملیات ساخت و ساز را با سرعت بیشتری انجام داد.

کاویانپور همچنین گفت: با توجه به اینکه قیمت فروش مسکن در بسیاری از شهرها بالاست بنابراین با توجه به اینکه استفاده از سازه های فلزی می تواند سطح مقطع کمتری را اشغال کند و این موضوع می تواند در متراژ مفید ساختمان نیز تاثیرگذار باشد تا کسانی که ساکن این فضا هستند بتوانند از فضای ساختمان استفاده بیشتری بکنند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سازه های فولادی ایران با بیان اینکه این سازه ها پتانسیل بالایی برای حضور در بازارهای صادارتی دارند، گفت: با عنایت به زلزله خیز بودن کشور و قرار گرفتن بسیاری از شهرها و مراکز اقتصادی در کنار گسل ها، امروزه نقش و جایگاه سازه های فولادی استاندارد در استحکام بناها و اقتصادی بودن طرح ها بسیار حائز است و با توجه به پتانسیل بالای اینگونه سازه ها برای ایجاد مزیت رقابتی و نسبی در حوزه های تولید و صادرات و حضور موثردر کشورهای هدف صادراتی از اهمیت خاصی برخوردار است و ایجاد و توسعه آنها نیز در ایران می تواند به افزایش توان رقابتی صنایع کشور بر اساس زنجیره ارزش و همچنین افزایش قدرت رقابت پذیری در سطح داخلی و کشورهای دیگر کمک موثری کند.

وی در پایان گفت: ایجاد سازه های فولادی استاندارد سال هاست که در کشورهای صنعتی به عنوان یک راه حل در بازار رقابت پذیری دنیا جهت ایجاد بناهای مستحکم و سرعت بخشیدن به تقاضای موجود در بازار رایج است و در ایران نیز طی دو دهه اخیر توجه ویژه ای به این موضوع صورت گرفته است اما هنوز به علت ضعف در دانش مدیریتی رقابت پذیری کشوری و بهبود استانداردهای لازم سازه های فولادی، تاکنون همگرایی لازم برای کاربردی تر شدن این صنعت در سطح جامعه فراهم نشده است.


نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman