آشنایی با انواع کلمپ لوله در لوله کشی + بررسی کاربردهای آن

آشنایی با انواع کلمپ لوله در لوله کشی + بررسی کاربردهای آن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۳۷ | ۱۴۰۲/۱۰/۰۴

کلمپ لوله در لوله کشی، وظیفه حمایت از لوله های معلق را برعهده دارد و می تواند در نقش لوله گیر نیز عمل کند. در تعریفی ساده از کلمپ لوله می توان گفت که این قطعات از اتصالات دایره ای یا نیم دایره ای پیچ و مهره هستند که برای بستن اطراف لوله به کار می روند.

به گزارش اخبار ساختمان، کلمپ لوله در لوله کشی، وظیفه حمایت از لوله های معلق را برعهده دارد و می تواند در نقش لوله گیر نیز عمل کند. در تعریفی ساده از کلمپ لوله می توان گفت که این قطعات از اتصالات دایره ای یا نیم دایره ای پیچ و مهره هستند که برای بستن اطراف لوله به کار می روند.


ما در ادامه این مقاله قصد داریم انواع کلمپ لوله در لوله کشی را به طور جامع معرفی کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.


انواع کلمپ لوله کدامند؟


انواع مختلفی لوله کلمپ در بازار موجود است که با توجه به نیاز خود می توانید از نوع مناسب آن در لوله کشی استفاده کنید.


بیشتر بخوانید» کیفیت لوله و اتصالات مورد استفاده آن در پروژه های ساختمانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. لوله پنج لایه نیوپایپ، یکی از بهترین و مرغوب ترین انواع لوله های ساختمانی است. جهت مشاهده  لیست قیمت لوله پنج لایه نیوپایپو خرید آن، روی لینک داده شده کلیک کنید.


برخی از رایج ترین و کاربردی ترین انواع کلمپ لوله در لوله کشی عبارتند از:


*  کلمپ لوله قابل تنظیم


کلمپ لوله قابل تنظیم همانطور که از نامش پیداست قابلیت تنظیم دارد. تنظیم این لوله ها با توجه به قطر لوله مورد استفاده صورت می گیرد؛ بنابراین می توان گفت که جزء پرکاربردترین انواع کلمپ های لوله هستند. جنس اغلب لوله های قابل تنظیم از فولاد، آلومینیوم و یا پلاستیک می باشد.


بیشتر بخوانید» یکی از مهم ترین اصول لوله کشی آب ساختمان، انتخاب و خرید لوله و اتصالات مناسب و مرغوب برای لوله کشی ساختمان می باشد. بنابراین در انتخاب بهترین نوع کلمپ به عنوان یکی از اتصالات لوله کشی، نهایت دقت خود را به خرج دهید.


*  کلمپ لوله بالشتکی

 

کلمپ لوله بالشتکی


از دیگر انواع کلمپ لوله در لوله کشی می توان به کلمپ لوله بالشتکی اشاره کرد. دلیل نام گذاری این کلمپ ها به بالشتکی این است که آن ها حاوی یک ماده بالشتک کننده هستند که از خوردگی گالوانیکی جلوگیری می کنند.


بیشترین کاربرد این نوع از گیره های لوله برای لوله های خالی می باشد. انتخاب کلمپ های لوله بالشتکی باید با توجه به دمای لوله صورت گیرد؛ چرا که حفظ دمای لوله، وظیفه مواد بالشتک است.


بیشتر بخوانید» به منظور آشنایی با انواع اتصالات لوله کشی فلزی و پلاستیکی، روی لینک داده شده کلیک کنید.


*  کلمپ سفت و سخت


منظور از کلمپ سفت و سخت، کلمپ های ساخته شده از فولاد و یا آهن می باشد. این نوع از کلمپ ها به 2 شکل تک بدنه و دو تکه در بازار موجود هستند که پیچ کردن آن ها به راحتی امکان پذیر است.


*  کلمپ لوله دو پیچ


نوع دیگری از کلمپ های لوله که به کلمپ لوله دو پیچ معروف است برای آویزان کردن لوله های بدون عایق مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از ویژگی های بارز این نوع از کلمپ های لوله این است که توانایی زیادی برای حمل بار ندارند.


*  کلمپ لوله سه پیچ


کلمپ لوله 3 پیچ به منظور تعلیق خطوط عایقی که وظیفه حمل سیالات با دمای بالا را بر عهده دارند، کاربرد دارد. قابلیت حمل بار انواع گیره های لوله سه پیچ در مقایسه با گیره های لوله دو پیچ، بیشتر است.


*  کلمپ لوله یوکی


از دیگر انواع کلمپ لوله در لوله کشی می توان به کلمپ لوله یوکی اشاره کرد. با استفاده از این نوع از گیره های لوله، لوله های عایق افقی با دمای بالا را آویزان می کنند. کلمپ لوله نوع یوکی قابلیت پشتیبانی از لوله های با عایق 4 تا 6 اینچ را داراست.


*  کلمپ لوله رایزر


با استفاده از کلمپ لوله رایزر می توان از خطوط بدون نیاز به استفاده از جاده های آویز، پشتیبانی کرد.


توصیه می کنیم که به هیچ عنوان از این نوع کلمپ های لوله در دماهای خیلی بالا استفاده نکنید.


*  کلمپ لوله سنگین


کلمپ (گیره (لوله های سنگین همانطور که از نامش پیداست قابلیت حمل بارهای سنگین لوله کشی را دارد.


*  کلمپ لوله های توسعه یافته


کلمپ لوله های توسعه یافته که به گیره های لوله کشنده نیز معروف هستند را می توان گسترش داد و به گونه ای که بتوان از آن به عنوان تکیه گاه لوله استفاده نمود، پیکربندی کرد.


*  کلمپ چند لوله


در صورت نیاز، امکان اتصال 2 و یا تعداد بیشتری از کلمپ های لوله به هم وجود دارد که در اصطلاح به این نوع کلمپ ها، کلمپ چند لوله گفته می شود.


کاربردهای کلمپ لوله

 

کاربردهای کلمپ لوله


همانطور که تا به اینجا گفتیم اصلی ترین و مهم ترین کاربرد کلمپ لوله در صنعت لوله کشی است.


به طور کلی برخی از رایج ترین کابردهای کلمپ لوله در لوله کشی عبارتند از:


*  تسریع روند نصب سیستم لوله کشی
*  بستن و تثبیت لوله ها
*  جذب ضربه، کاهش لرزش و نویز


نتیجه گیری بررسی انواع کلمپ لوله در لوله کشی!


در این مقاله سعی کردیم انواع کلمپ لوله در لوله کشی را به طور کامل به همراه ویژگی ها و کاربردهای هر یک از آن ها معرفی کنیم تا بتوانید از هر یک از انواع کلمپ های لوله در جای مناسبی استفاده کنید.


در پایان شما عزیزان می توانید سوالات و یا تجربیات خود از استفاده از انواع کلمپ های لوله را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman