باید منتظر بحران مسکن در مازندران باشیم؟

باید منتظر بحران مسکن در مازندران باشیم؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۱۶ | ۱۴۰۲/۱۰/۰۴

اوضاع مسکن در مازندران سال به سال نگران کننده تر می شود و به باور کارشناسان اگر این وضعیت ادامه یابد در آینده نزدیک شاهد بحران مسکن در این استان خواهیم بود.

به گزارش اخبار ساختمان، بحران مسکن در مازندران، معضلی که از سال ها و دهه های گذشته دامن گیر استان مازندران شده و اجرای ضعیف طرح های مسکن مهر و مسکن ملی طی دولت های احمدی نژاد و روحانی در مازندران به شدت این بحران افزوده است.

کمبود زمین مسکونی در این استان به دلیل اقلیم و شرایط خاص آب و هوایی که دارد، همچنین نبود عزم و اراده کافی از سوی مجریان طرح، موجب شده مازندران در اجرای طرح مسکن مهر از استان های دیگر عقب بماند و متاسفانه پس از گذشت یک و نیم دهه هنوز مسکن مهر شهرهایی چون ساری تکمیل نشده باشد.

از طرفی عدم استمرار مسکن مهر یا طرح هایی مشابه در دولت روحانی و مسکوت گذاشتن آن، موجب شده اوضاع مسکن در مازندران با توجه به رکود حاکم بر اقتصاد کشور و کاهش ساخت و ساز شهروندان، رو به افول نهد و دشواری های این حوزه بیشتر شود.

انتخابات ۱۴۰۰ و شعار رئیسی مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن در هر سال، بارقه امیدی برای بسیاری از مردم مازندران و سایر نقاط کشور به ویژه اقشار ضعیف و موجب شد بسیاری از آنها آرای خود را در سبد وی بریزند تا شاید از این راه بتوانند به آرزوی خانه دار شدن خود دست یابند.


۲ سال طلایی برای جبران عقب ماندگی در ساخت مسکن


اما فراهم نبودن زیرساخت ها، افزایش چند برابری هزینه ساخت مسکن از قبیل زمین، مصالح و لوازم ساختمانی، کمبود اعتبارات دولت بر اثر تشدید تحریم ها و مواردی از این دست، موجب شد تا تحقق وعده دولت به تعویق افتد.

با این حال، دولت سیزدهم مصمم است با فراهم کردن زیرساخت ها و جبران کاستی های موجود، طرح ملی مسکن را طی دو سال پیش‌رو با کار جهادی و انقلابی دنبال کند و به نتایج و عملکرد قابل قبولی برسد.

بر اساس آمارهای اعلام شده متولیان امر در مازندران، مقرر شد در طول چهار سال دولت سیزدهم، برنامه ریزی و مدیریت احداث ساخت ۱۵۵ هزار واحد مسکونی در شهرهای استان یعنی سالانه ۳۶ هزار واحد انجام شود.


عقب ماندگی مازندران در ساخت مسکن ملی


دیوسالار مدیرکل راه و شهرسازی مازندران حدودا یکماه قبل در سی‌ودومین جلسه شورای مسکن مازندران با اعلام این خبر، اظهار کرد: اگرچه در بخش مسکن حمایتی و بافت های فرسوده تا حدودی عقب هستیم، اما در خودمالکی و مسکن روستایی فعالیت خوبی داریم؛ تعهدات طرح نهضت ملی مسکن مازندران در بخش خودمالکی ۶۰ هزار واحد و در مجموع عملیات ساخت حدود ۲۳ درصد از تعهدات مسکن ملی در استان شروع شده است.

وی افزود: طبق برنامه ۱۸ هزار واحد مسکن ملی در دهه فجر در استان افتتاح و عملیات ساخت مسکن در سه شهرک واقع در کرفون جویبار، گلوگاه و بهشهر آغاز می شود.

اظهارات مدیرکل راه و شهرسازی مازندران، نشان می دهد که طرح ملی مسکن در استان بنا به دلایلی که در سطور بالاتر ذکر شد از آمار سالانه خود عقب است و به صورت لاک پشتی در حال اجراست. موضوعی که موجب نگرانی استاندار مازندران بوده و در جلسات مختلف، علنا آن را بازگو کرده و خواستار همکاری و تعامل جدی همه دستگاه های مرتبط جهت تسریع در انجام طرح ملی مسکن است.


مهلت ۱۵ روزه برای تعیین زمین


سیدمحمود حسینی‌پور اخیرا در سی و سومین جلسه شورای تامین مسکن به فرمانداران شهرستان ها مأموریت داد با کمک دیگر دستگاه ها ظرف ۱۵ روز آینده زمین های ساخت مسکن را تعیین و تکلیف کنند.

وی همچنین همه مدیران را مکلف کرد تا فعالیت های خود در حوزه مسکن را به صورت روزانه در سامانه داشبورد مدیریتی حوزه نهضت مسکن ثبت کنند.


پیشرفت ۱۰ درصدی نهضت مسکن ملی در مازندران


استاندار مازندران، تامین زمین را مهم ترین مشکل در کند شدن اجرای طرح نهضت ملی مسکن استان مازندران در نقاط شهری و روستایی عنوان کرد و افزود: البته تلاش های زیادی برای تحقق این موضوع صورت گرفت اما به نتیجه مناسب نرسیدیم و از ۱۸ شهرستان تاکنون در تامین زمین برای ساخت نهضت مسکن ملی حدود ۱۰ درصد پیشرفت داشتند که این رقم، قابل قبول نیست.

باید منتظر ماند و دید دستورهای استاندار مازندران پیرامون طرح ملی مسکن در استان تا چه مقدار پاسخگو است و آیا این استان می تواند در دولت سیزدهم، طلسم دولت های قبل را بشکند و در اجرای طرح مسکن به حد نصاب خود برسد.

فارس


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman