کنتاکتور هیمل

کنتاکتور هیمل
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۳۱ | ۱۴۰۲/۱۰/۰۴

کنتاکتور، قطعه کنترل کننده الکتریکی‌ای است که مورد استفاده آن برای سوئیچینگ الکتریکی می‌باشد. می‌توان گفت که عملکرد کنتاکتورها تا حدودی مشباهت زیادی به رله‌ها دارد.

به گزارش اخبار ساختمان، کنتاکتور را در صنعت الکترونیک به عنوان یکی از قطعات اصلی در مدارهای الکتریکی می‌شناسند که کاربرد آن برای سوئیچینگ منبع تغذیه می‌باشد. کاربرد این قطعه مهم، یعنی کنتاکتور در بارهای سبک مثل موتورها، گرماسازها و ترانسفورماتورها است. به علاوه می‌توان از آن‌ها به‌عنوان یک نقطه اشتراک بین مدار قدرت و کنترل نیز استفاده کرد. در صورتی که مشتاق هستید تا اطلاعات بیشتری در مورد این قطعه الکتریکی مهم و پرکاربرد کسب کنید، از شما دعوت می‌کنیم که ما را تا انتهای این مبحث همراهی کنید زیرا در این مقاله قصد داریم که ساختار کنتاکتور هیمل را مورد بررسی قرار دهیم.

 

تعریف کنتاکتور


کنتاکتور، قطعه کنترل کننده الکتریکی‌ای است که مورد استفاده آن برای سوئیچینگ الکتریکی می‌باشد. می‌توان گفت که عملکرد کنتاکتورها تا حدودی مشباهت زیادی به رله‌ها دارد. اما تفاوتی که این قطعه الکتریکی با رله دارد این است که آن‌ها توانایی عبور جریان‌هایی تا ۱۲۵۰۰ آمپر را از خود دارند که این ظرفیت به مراتب بسیار بالاتر از یک رله می‌باشد. البته باید این موضوع را هم ذکر کنیم که کنتاکتورها توانی این که از مدار در برابر اضافه‌بار یا اتصال‌کوتاه محافظت کنند را دارا نمی‌باشند، اما امکان قطع اتصال در هنگام بروز اختلالدر سیم‌پیچ را دارند.

 

ساختار کنتاکتور


به طور کلی، در ساختار یک کنتاکتور متشکل تعدادی کنتاکت قدرت، یک آهنربای الکتریکی و یک فنر استفاده شده است که محصور در داخل یک محفظه هستند. داخل بعضی از کنتاکتورها یک اکونومایزر نیز به کار برده شده است که سبب می‌شود تا در مصرف برق در سیم‌پیچ آن‌ها کاهش چشمگیری را مشاهده کنیم. همچنین در کنتاکتور، بخش‌های مجزایی به منظور امحای قوس و قطع و وصل برق نیز تعبیه شده است. از آهنربای الکتریکی موجود در کنتاکتور می‌توان به عنوان یکی از اجزای اصلی کنتاکتور، نام ببریم که بدون وجود آن، این قطعه الکتریکی، کاربرد اصلی‌اش را نخواهد داشت و نمی‌تواند وظیفه خود را آن طور که برایش طراحی و تولید شده انجام دهد. به منظور شروع فعالیت این آهنربا نیازمند یک منبع اضافی هستیم و که روندش به این صورت است که یک جریان ناچیز را از منبع تغذیه در هنگام شروع فعالیت، دریافت می‌کند. آهنربای موجود در کنتاکتور شبیه استوانه‌ای توخالی است که در داخلش آرمیچری قرار گرفته است.
 

ساختار کنتاکتور


آهنربای ذکر شده ممکن است در بعضی از کنتاکتورها از دو قسمت تشکیل شده باشد. یک قسمت از آن ثابت و قسمت دیگر متحرک می‌باشد. در زمانی که شرایط عادی است، این دو بخش توسط یک فنر که مابین آن‌ها تعبیه شده است، جدا از یکدیگر هستند. بهتر است این نکته را هم بدانید که کنتاکت‌های قدرت متحرک متصل به آهنربای متحرک می‌باشند. به منظور کاهش اثر جریان گردابی در کنتاکتورهایی که دارای سیم‌پیچ AC هستند، یک آهن نرم چندلایه، ساختار هسته آهنربا را تشکیل می‌دهد. به همین صورت از طرفی دیگر در کنتاکتورهای دارای سیم‌پیچ DC، هسته آهنربا متشکل از فولاد نرم است، به این دلیل که وقتی جریان DC باشد، هیچ جریان گردابیآی را تجربه نخواهیم کرد. در ادامه قصد داریم با شما را بیشتر با ساختار کنتاکتور آشنا کنیم.
 

برای خرید انواع کلید مینیاتوری هیمل کلیک کنید

 

ساختار کنتاکتور


یک کنتاکتور، متشکل از قسمت‌های زیر است:


کنتاکت


در کنتاکتورهای معمولی، دو دسته کنتاکت به کار برده شده است که یک دسته آن ثابت و دسته دیگر متحرک هستند. در ساخت این کنتاکت‌ها از اکسید کادمیوم نقره، نیکل نقره و قلع نقره استفاده شده است. دلیل انتخاب این مواد برای ساخت کنتاکت‌ها، مقاومت قوس و جوشکاری بالای آن‌ها است. برای کنتاکتورهای دارای درجه آمپر پایین‌تر، کنتاکت‌هایی از جنس نیکل نقره و اکسید کادمیوم را استفاده می‌کنند، این موضوع در حالی است که برای کنتاکتورهای DC و با درجه آمپر بالاتر، کنتاکت‌هایی از جنس قلع نقره را به کار می‌برند. اتصال کنتاکت‌های متحرک به آهنربای الکتریکی یا آرمیچر است. مواد به کار رفته در ساختار کنتاکت‌ها باید طوری باشند که در برابر فرسایش، قوس و تنش‌های مکانیکی بتوانند مقاومت قابل قبولی را از خود نشان دهند ولی از طرف دیگر، مقاومت پایین‌تری از نظر الکتریکی را دارا باشند.
 

کاربرد محفظه در کنتاکتور


کاربرد محفظه در کنتاکتور


درون محفظه‌ای که از جنس باکالیت، سرامیک یا پلاستیک سخته شده است، کنتاکت‌ها و آهنربا قرار گرفته‌اند تا از آن‌ها در برابر عواملی نظیر محیط خارجی و گردوغبار محافظت به عمل آورده شود و ایمنی باز و بسته شدن کنتاکت‌ها لحاظ شده باشد.


مهار کننده قوس


مهار کردن قوس در لحظه‌ای که جریان الکتریسیته وصل می‌شود را می‌توان از مهم‌ترین عملکردهای کنتاکتور نام برد. می‌توان گفت که مهار قوس AC راحت است، زیرا تعداد عیور آن از صفر در هر سیکل فقط دو بار است. به همین دلیل است که مهار کننده قوس می‌تواند به راحتی عملیات مهار قوس ایجاد شده را انجام دهد. اما برای قوس‌های DC این روند به گونه‌ای دیگر است. برای این قوس‌ها لازم است که کانال‌ها یا انفجارهای قوس مخصوص طراحی شود تا بتواند، قوس ایجاد شده را از بین ببرد. به همین رو، با توجه به نوع قوس، که آیا از نوع AC باشد یا DC، تجهیزاتی که می‌بایستی لحاظ شود تا مهار قوس به درستی صورت گیرد تفاوت دارد.


عملکرد اکومونایزر در کنتاکتور


وجود این مدار در کنتاکتور باعث می‌شود تا توان مصرفی سیم‌پیچ به میزان مناسبی کاهش داشته باشد. در کنتاکتور وظیفه فراهم کردن جریان به میزان زیاد، که سبب بسته نگه داشتن کنتاکت‌های کنتاکتور در لحظه پیک آپ است، به عهده مدار اکونومایزر می‌باشد. اما باید این نکته را هم بدانید که ضرورتی برای وجود داشتن مدار اکونومایزر برای همه کنتاکتورها وجود ندارد.
 

کاربرد اکومونایزر در کنتاکتور

 

سخن پایانی


در این مقاله سعی کردیم تا شما را با کنتاکتور آشنا کنیم و درباره کاربرد، اجزای تشکیل دهنده‌اش و این که هر کدام از این اجزا چه وظیفه‌ای را بر عهده دارند توضیحات نسبتا جامعی خدمت شما ارائه دهیم. در مدارهای الکتریکی، کنتاکتورها یکی از اجزای اصلی به حساب می‌آیند که کاربرد آن‌ها برای انجام عملیت سوئیچینگ الکتریکی می‌باشد. به همین منظور است که هنگام خرید این قطعه مهم و پرکاربرد می‌بایستی از باکیفیت بودن آن اطمینان کامل را حاصل نمایید و انتخابتان را از میان برندهای معتبر انجام دهید. گروه فنی مهندسی صباصنعت با داشتن ۱۵ سال سابقه درخشان در صنعت برق، مفتخر است که نمایندگی یکی از برترین تولید کنندگان تجهیزات الکتریکی یعنی هیمل را در اختیار دارد و محصولات آن را با بهترین قیمت عرضه می‌کند. برای اطلاع از شرایط فوق‌العاده فروش انواع کنتاکتور هیمل با ما در تماس باشید.


برچسب ها:

هیمل ،صبا صنعت 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman