چشم انداز روشن بانک ایران زمین برای جهش در بانکداری الکترونیک

چشم انداز روشن بانک ایران زمین برای جهش در بانکداری الکترونیک
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۳۷ | ۱۴۰۲/۰۸/۲۷

نگاهی به روند فعالیت بانک های خصوصی فعال در کشور طی دو دهه گذشته نشان می دهد که با ظهور آنها فرهنگ جدیدی از ارائه خدمات بانکی در سطح کشور شکل گرفته و به نوعی روند حرکت و پیشرفت این بانک ها در کشور محرکی برای ایجاد تحول در بین بانک های بزرگ و دولتی کشور نیز بوده است.
به گزارش اخبار ساختمان، اگرچه هر یک از این بانک های خصوصی در برخی از زمینه های خاص توانسته اند خدمات متمایزی را ارائه دهند، در بین آنها بانک ایران زمین در مقیاس عملکردی مشخصی توانسته است به گونه ای خود را در کانون توجه فعالان اقتصادی و متخصصان پولی و بانکی قرار دهد.

همانطور که از فلسفه فعالیت این مجموعه پیداست «بانک ایران زمین»، پدیده ای از کارآفرینی در بخش های مختلف اقتصادی خواهد بود. این بانک در پی آن است تا با ارائه خدمات با کیفیت و تأکید بر مشتری مداری، بانکی پیشرو در اقتصاد آینده ایران باشد.

این بانک بر آن است که با رعایت کامل قوانین و مقررات پولی و مالی کشور، تجربیات برتر بین المللی را به کار بندد و خدمات خود را در بالاترین استانداردهای کیفی ارائه نماید و با استفاده از نوآوری ها و فن آوری های روز دنیا به لحاظ عملیات و کارآیی، پیشرو بانکهای خصوصی کشور باشد و راهکارهای بانکی و مالی کامل را به همه مشتریان ارزشمند «ایران زمین» ارائه کند.

ویژگی متمایز «بانک ایران زمین» رویکرد دانش محوری خواهد بود که فراتر از قلمرو سنتی بانکداری است و کمک میکند تا بانک ،ضمن حفظ حقوق صاحبان سهام و سپرده گذاران، نسبت به تحولات محیطی، به بهترین نحو و هوشمندانه عمل کند و بهترین ساختاربندی را درباره محصولات و خدمات خود ارائه دهد.

به طوری که مدیران « بانک ایران زمین» خود را متعهد به رشد پایدار اقتصاد ایران می دانند و از بانکداری مسئولانه در ایران حمایت می کنند و در در عین حال نوآوری را سرلوحه فعالیت خود قرار داده اند و خود را سرمایه بان امین مردم ایران زمین می دانند.

نگاهی به عملکرد سالهای اخیر این بانک نیز نشان می دهد که توسعه بانکداری الکترونیک و افزایش تنوع خدمات بانکی با توجه به همه گیری کرونا در کشور بیش از پیش احساس و به صورت ویژه دنبال شد. بر اساس گزارش ها بخش عمده ای از فعالیت های بانکی در حال حاضر خارج از شعب بانک انجام می شود و یکی از بانکهایی که در این خصوص کارنامه قابل قبولی داشته بانک ایران زمین است که تراکنش های خارج از شعب این بانک رشد 97 درصدی داشته است.

از دوره ای که برای انجام دادن ابتدایی ترین امور بانکی باید ساعت ها در صف منتظر می ماندیم چندان نگذشته اما شرایط به گونه ای متحول شده که انگار از عهد عتیق می گوییم. بسیاری از بانک‌ها در آن دوران به شکل سنتی اداره می‌شدند و در شعبه‌ها برای هر کار کوچکی باید فرم‌های متعدد تکمیل می شد اما با توسعه بانکداری دیجیتال دیگر خبری از معطلی و رفت و آمدهای غیرضروری نبود.

منظور از بانکداری الکترونیک انجام تمامی انتقالات پول و فرآیند‌های بانکی در بستر اینترنت و به صورت الکترونیکی بدون نیاز به حضور فیزیکی مشتریان در بانک است که همان گونه که در ابتدای گزارش عنوان شد بانک ایران زمین کارنامه موفقی از خود در این موضوع به جای گذاشته است و گزارش ها از رشد 97 درصدی تراکنش های خارج از شعب این بانک حکایت دارد.

طبیعتا اولین گام توسعه بانکداری دیجیتال اتخاذ استراتژی مناسب است. وقتی استراتژی وجود نداشته باشد یعنی قرار نیست در زمانی مشخص به هدف تعیین‌شده‌ای برسد. برنامه و نحوه تخصیص منابع هم مشخص نیست. التزامی هم به پیشرفت وجود نخواهد داشت و نمی‌شود از مدیران و کارکنان حساب طلبید. بنابراین رفتار بانک‌های بدون استراتژی باری به هر جهت خواهد بود و از در بوق و کرنا کردن بانکداری دیجیتال هم طرفی نخواهند بست.

عبدالمجید پورسعید، مدیرعامل بانک ایران زمین در این باره با اشاره به جهت گیری های بانک ایران زمین و استراتژی این بانک برای توسعه بانکداری دیجیتال گفت:‌ زمانی که یک فعالیت در مقیاس گسترده آغاز می شود، بی شک با فراز و نشیب های فراوانی در مسیر مواجه خواهد شد و این همبستگی و مشارکت تک تک کارکنان است که می تواند باعث پیشرفت و موفقیت یک سازمان و گذر از موانع پیشرو باشد.

مدیرعامل بانک ایران زمین ارتقاء زیرساخت های بانکداری دیجیتال را یکی از برنامه های اجرایی حوزه فناوری اطلاعات بانک اعلام کرد و گفت: تامین نیاز و پاسخ به درخواست های مشتریان و کاربران بانکداری دیجیتال، نیازمند ارائه سرویس های مطلوب در پلتفرم های بانک است که با تلاش همکاران در حوزه فناوری اطلاعات این امر محقق خواهد شد.

پورسعید وجود یک ساختار در روند ارائه یک محصول را امری ضروری دانست و خاطرنشان کرد: بانک ایران زمین با ایجاد یک ساختار دقیق و برنامه ریزی منظم، تلاش می کند تا محصول و سرویس های خود را به بهترین شکل و در کمترین زمان به دست مشتریان و کاربران خود برساند و پاسخگوی مسائل مشتریان باشد.

دیجیتالی شدن بانکداری تحولات مثبتی را برای مشتریان به همراه داشته است. بانکداری دیجیتال به معنای بانکداری از طریق پلتفرم‌های دیجیتال است. در این شرایط کاغذبازی کم می‌شود و سرعت و کیفیت خدمات بانکی افزایش می‌یابد. دیجیتالی شدن بسیاری از مشاغل غیردانشی را در بانک‌ها از بین می‌برد و باعث افزایش بهره‌وری می‌شود. بانکداری دیجیتال مشاغل جدیدی هم ایجاد می‌کند؛ ولی این مشاغل جدید دانش‌بر هستند و نیازمند سطوح بالایی از دانش و مهارتند.

بنابراین کارکنان یک بانک دیجیتال ‌شده باید خود را ارتقا دهند و دانش‌ها و مهارت‌های جدیدی بیاموزند. این یادگیری زمینه تغییر و پیشرفت سازمان را در حوزه‌های دیگر هم امکان‌پذیر خواهد کرد و می‌تواند نقش اهرم را برای سازمان ایفا کند. به علاوه، در اقتصادی دیجیتال، مبادلات و تراکنش‌های مالی تسهیل می‌شود و زمینه توسعه تجارت فراهم می‌شود. همه این عوامل پیشران رشد اقتصادی کشور خواهد بود.

در وهله بعد، دیجیتالی شدن همه شئون سازمان را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. این‌طور نیست که شما تصمیم بگیرید دیجیتال شوید و معاون فناوری اطلاعات را مامور کنید که این هدف را محقق کند. ساختار و فرایندهای سازمانی، سازوکارهای مدیریت منابع انسانی، بازاریابی و مدیریت ارتباط با مشتریان، سیستم‌های ارزیابی عملکرد و عناصر دیگری از سازمان باید تغییر کنند و با راهبرد جدید همگام شوند. در این میان نقش فرهنگ سازمانی را هم نباید از یاد برد.

با توجه به این موارد بانک ایران زمین تلاش های گسترده ای در زمینه بانکداری دیجیتال و همچنین دیجیتالی شدن همه شئون سازمان انجام داده و تداوم این روند به صورت جدی دنبال می شود. از این رو به نظر می رسد با توجه به برنامه های پیش روی مدیران ارشد بانک ایران زمین، چشم انداز روشنی پیش روی مدیران، کارکنان و ذینفعان بانک ایران زمین ترسیم شده است.

نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman