شیوه تامین منابع مالی مسکن ملی باید تغییر کند

شیوه تامین منابع مالی مسکن ملی باید تغییر کند
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۰۷ | ۱۴۰۲/۰۸/۲۹

رئیس انجمن صنفی مسکن و ساختمان گلستان با تاکید بر ضرورت تغییر روش ها، گفت: نمایان شدن قیمت تمام شده مسکن های حمایتی سبب شده تا تعدادی از متقاضیان از خرید واحدهای مسکن ملی انصراف دهند.

به گزارش اخبار ساختمان، سید محمد مرتضوی در ادامه گفت: از همان آغاز اجرای قانون نهضت ملی مسکن مواردی را در قالب نقد، پیشنهاد و یا دغدغه و نگرانی مطرح کردیم که هرچه در این مسیر جلوتر رفتیم اشکالات و ابهامات نمایان تر شد.

رئیس انجمن انیوه سازان گلستان افزود: مهم ترین موضوع الگوی مالی نهضت ملی مسکن بود؛ تعدادی از خانواده ها و زوج های کم بضاعت و افرادی که توانایی خرید مسکن از بازار معاملات مسکن را نداشتند، برای خانه دار شدن به سراغ مسکن های حمایتی رفتند، واحدهایی که قرار بود با حمایت دولت ساخته شوند.

وی گفت: حق السهم و آورده ای که برای این متقاضیان پیش بینی شده بود، از توان و بنیه مالی این افراد خارج بود؛ افرادی که فاقد توانایی لازم برای تامین معیشت خودشان هستند پرداخت اقساط وام ۴۰۰ یا ۵۰۰ میلیون برایشان امری محال و این فرایند امکانپذیر نیست.

مرتضوی ادامه داد: خانواده ها و زوج هایی که در نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند و حتی یک یا چند قسمت از حق السهم خود را پرداخت کرده اند، اساساً از قیمت تمام شده مسکن بی‌ اطلاع هستند.

رئیس انجمن انبوه سازان گلستان گفت: با گذشت زمان و به تدریج، هر چقدر ارقام و اعداد برای آنها آشکارتر می شود به همان اندازه ناتوانی در تامین منابع مالی مشهودتر خواهد شد.

وی بیان کرد: در ادامه مسیر و به ناچار تعدادی از این متقاضیان انصراف داده یا امتیاز خود را به دیگران واگذار می کنند که این امر بر خلاف قانون است.

مرتضوی عنوان کرد: اساساً پیشبرد نهضت ملی مسکن با شیوه امروزی تامین منابع مالی از سوی خریداران روش ثمربخشی نبوده و امکان برخورداری از مسکن حمایتی یا خانه دار شدن متقاضیان میسر نیست.

رئیس انجمن انبوه سازان گلستان گفت: ما نمی توانیم این امید را داشته باشیم که گروه های هدف با این شیوه تامین منابع مالی خانه دار شوند.

وی ادامه داد: در موضوع تسهیلات بانکی هم اشکالات متعددی وجود دارد و نرخ سود تسهیلات بانکی همچنان ۲۳ درصد است.

مرتضوی توضیح داد: با وجود همه فشارها و رایزنی ها و دستورات تکلیفی که دولت مدعی است که این دستورات را صادر کرده است بانک ها تمرد می کنند و تسهیلات را با نرخ ۲۳ درصد تقسیط می کنند.

رئیس انجمن انبوه سازان گلستان بیان کرد: هم اینک اقساط وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن رقمی بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان و اقساط تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی بیش از ۱۵ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: مگر درآمد سرانه مردم کشور چه میزان است یا حداقل حقوق کارگر چند میلیون تومان است؟ امکان پرداخت سودهای کلان و پرداخت چنین اقساطی توسط مردم وجود ندارد.

مرتضوی گفت: واقعیت های بازار مسکن بیانگر آن است که حرف و وعده های دولت مبنی بر کاهش سود اتفاق نیفتاده است؛ ابتدا باید از طریق صندوق ملی مسکن بودجه ها جذب شود تا یارانه تخصیص و در ادامه امکان کاهش نرخ سود و کاهش اقساط فراهم شود.

این فعال صنعت ساختمان ادامه داد: در شرایط کنونی بانک ها از این امکانات برخوردار نیستند که بخواهند سود ۲۳ درصد را کمتر کنند.

وی عنوان کرد: رئیس جمهور وعده سود ۱۸ درصدی داده بودند که بانک ها باید این کار را انجام دهند؛ هیچ اثری از اجرای موضوع دیده نمی شود و بانک ها کار خود را می کنند.

مرتضوی بیان کرد: تلاش ها برای اصلاح فرایند تسهیلات عقیم مانده و ناتوانی در پرداخت تسهیلات و یا بازپرداخت اقساط تسهیلات کاملاً مشهود است.

بازار


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman