آشنایی با سنگ لاشتر و کاربردهای مختلف آن

آشنایی با سنگ لاشتر و کاربردهای مختلف آن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۱۴ | ۱۴۰۲/۰۸/۱۵

لاشتر یک سنگ مرمریت کلسیتی خاکستری، با ظاهری یکنواخت و فشرده است و رنگ‌های آن عمدتاً از وجود عناصری مانند کربن و گرافیت ناشی می‌شود. بسته به معدنی که سنگ از آن استخراج می‌شود، رنگ پایه طوسی لاشتر می‌تواند از خاکستری روشن تا خاکستری تیره متغیر باشد.

به گزارش اخبار ساختمان، سنگ مرمریت لاشتر(Pietra Grey marble) یکی از سنگ های ساختمانی با تم رنگی طوسی و مشکی است که خطوط و رگه های سفید رنگ، به جذابیت این سنگ افزوده است. این سنگ مقاوم سالیان سال است که در بازار های داخلی و خارجی، هم به صورت کوپ خام و هم به صورت برش داده شده و با فرآوری های مختلف عرضه میشود. معادن سنگ لاشتر در کشور ایران و در منطقه لاشتر، واقع در استان اصفهان،  قرار دارند. در این مقاله به بررسی بیشتر این سنگ محبوب پرداخته ایم، با ما همراه باشید.
 

سنگ لاشتر

 

ویژگی های سنگ مرمریت لاشتر

 

*  سنگ لاشتر با داشتن تم رنگی خنثی به فضا آرامش می بخشد، اصطلاحا هیچ وقت از مد نیافتاده و در هر دورانی مورد استقبال قرار گرفته است.  به همین دلیل این سنگ، هم در ساختمان های قدیمی و هم در طراحی های مدرن،  مورد توجه قرار گرفته است.

*  از دلایل دیگر محبوبیت این سنگ، میزان مقاومت و استحکام بالای آن است. مقاومت فشاری، مقاومت سایشی و فرسایشی بالا، مقاومت در برابر ضربه و... از ویژگی های اصلی این سنگ است. لاشتر با پرداخت و فرآوری های گوناگونی در حال تولید است که هریک میتواند ویژگی های متمایز دیگری برای سنگ ایجاد کند.

*  میزان جذب آب سنگ، یکی از فاکتور های مهم در انتخاب سنگ ساختمانی مناسب است. لاشتر جذب آب پایینی دارد و با فرآوری های خاص، قابل استفاده در قسمت های مختلف ساختمان، در هرمنطقه جغرافیایی است.

*  سنگ لاشتر در برابر تغییرات دمایی واکنش نشان نداده و آسیب نمی بیند. اگرچه این سنگ، متریالی با سختی متوسط و مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی است، اما در برخی فرآوری ها، مقاومت خاصی در برابر یخ زدگی و اسیدها ندارد.

 

سنگ لاشتر بوش همرچرمی یکی از سنگ های با فرآوری خاص است که علاوه بر داشتن مقاومت واستحکام بالا، در برابر تغییرات آب و هوایی، مانند تابش شدید آفتاب، بارش ها و یخ زدگی واکنش نشان نمیدهد. همچنین باران های اسیدی و مواد شوینده نمیتواند در ظاهر آن تغییری ایجاد کند. جذب آب پایینی داشته و در محیط های مرطوب، چه در داخل و چه بیرون از ساختمان، قابل استفاده است.

 

برای مشاهده سنگ لاشتر با فرآوری های خاص و مدرن کلیک کنید.

 

انواع پرداخت یا فرآوری های سنگ لاشتر

 

مرمریت لاشتر به دلیل مقاومت بالای خود، در غالب پرداخت های مختلف درحال تولید است. هریک از این فینیشینگ ها میتوانند بافت و سطحی متفاوت از سنگ ارائه دهند که هرکدام ویژگی های خود را دارند.  از جمله رایج ترین فرآوری های انجام شده بر روی این سنگ میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
 

·بوش همر و بوش همرچرمی

·سندبلاست و سندبلاست چرمی

·اتوبانی یا شیاری، دبل لاین و فریم لاین

·اسکراچ، اسکراچ چرمی، کات همر و کات بروکن

·صیقلی یا سابیده یا جلا داده شده

·تیشه دستی، تیشه ماشینی

·فلیم، هوند، تامبل، چرمی

·کوبیک، گیوتین، بادبر

 

انواع پرداخت یا فرآوری های سنگ لاشتر

 

آنالیز، ظاهر و رنگ سنگ مرمریت لاشتر، طوسی یا مشکی؟


از نظر ساختاری، لاشتر یک سنگ مرمریت کلسیتی خاکستری، با ظاهری یکنواخت و فشرده است و رنگ‌های آن عمدتاً از وجود عناصری مانند کربن و گرافیت ناشی می‌شود. بسته به معدنی که سنگ از آن استخراج می‌شود، رنگ پایه طوسی لاشتر می‌تواند از خاکستری روشن تا خاکستری تیره متغیر باشد.  از طرفی، ویژگی ثابت آن، رگه‌ها و خطوط سفید نازک و برخی هاله ‌های موجود آن است که میتوانند دربرخی فرآوری ها باعث روشن به نظر آمدن رنگ سنگ ‌شوند. مرمریت لاشتر با پرداخت های مختلف، به دلیل زیبایی هارمونی و سبک بی نظیرخود، برای تزئین محیط های مجلل و شیک نیز مناسب است. این سنگ به لطف تعادل رنگی خاص ، توانسته است پویایی و ظرافت فوق العاده ای را به مکان هایی که در آن تعبیه شده است ببخشد.

 

سنگ مرمریت (شبه گرانیت) دبل بلک بوش همرچرمی برای کسانی که به دنبال سنگ مشکی اقتصادی هستند، میتواند انتخاب مناسبی باشد. این سنگ مقاوم تر از سنگ های لاشتر است و میزان جذب آب آن نیز پایین است. برای کاربرد های مختلف، از نمای ساختمان گرفته تا کفپوش آن، مناسب و قابل به کارگیری است.
 

کاربرد های مختلف سنگ لاشتر


به طور کلی استفاده از سنگ های مرمریت در بیرون از ساختمان توصیه نمیشود. اما سنگ های لاشتر با پرداخت بوش همرچرمی در بیرون از ساختمان نیز قابل استفاده هستند. معماران و طراحان در سراسر جهان، لاشتر را برای نما های لوکس، کف و دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان و همچنین برای ایجاد میز کار و اشیاء تزئینی حتی در حمام یا آشپزخانه، هم در بافت‌های مسکونی و هم برای هتل‌های مجلل انتخاب می‌کنند.
 

با توجه به نوع فرآوری، از جمله متداول ترین کاربردهای سنگ لاشتر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:


*  نمای داخلی و خارجی انواع ساختمان ها
*  فضاهای عمومی مانند کافی شاپ ها، سینماها و رستوران
*  کف‌پوش‌های سنگی، دیوارهای داخلی
*  سنگ کف پله‌ها و دیوار های راه پله
*  کف آپارتمان ها، مجمتع و لابی ها
*  حمام و سرویس های بهداشتی
*  محوطه سازی و روف گاردن
*  سنگفرش خیابان و پیاده رو
*  سنگفرش باغ، ویلا و ...

 

کاربردهای مختلف سنگ لاشتر

 

ابعاد و اندازه های سنگ لاشتر
 

سنگ های ساختمانی در ابعاد و اندازه های گوناگونی تولید میشوند. بسته به طراحی شما، محل استفاده و بودجه مورد نظر خود میتوانید سنگ های با ابعاد مختلف را انتخاب کنید. سنگ های اسلب قابلیت استفاده به صورت بوک مچ و فورمچ دارند. از جمله متداول ترین ابعاد تولیدی سنگ لاشتر عبارتند از:

 

*  اسلب (Slab)
*  تایل  (tile)
*  حکمی
*  فرشی و ریزه بار
*  پله
 

قیمت سنگ لاشتر


قیمت سنگ مرمریت لاشتر نیز مانند سایر سنگ ها، به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی از این عوامل عبارتند از:

*  ضخامت سنگ
*  ابعاد سنگ
*  متراژ سنگ
*  دقت برش ها
*  نوع فرآوری
*  کیفیت فرآوری
*  سورت بندی سنگ و ...
 

سنگ خاص، سنگ پارس


گروه معادن وکارخانجات سنگ پارس فعالیت خود را از سال 1379 آغاز و به استخراج سنگ از معادن گوناگون و تولید سنگ های ساختمانی با فرآوری های مدرن و خاص پرداخته است. این مجموعه در تلاش برای همگام شدن با پیشرفت صنعت و هم سو شدن با سلیقه شما و تقاضای بازار است. توجه معماری و طراحی های جدید به متریال منحصر به فرد از دیگر دلایلی است که باعث تولید و ابداع پرداخت های جدید سنگ شده است. همچنین این مجموعه به ارائه مشاوره تخصصی رایگان در زمینه سنگ های ساختمانی، ویژگی آنها و همچنین بررسی مناسب بودن هرنوع سنگ با کاربرد مورد نظر شما میپردازد. شما عزیزان میتوانید با مراجعه به وبلاگ سنگبری پارس اطلاعاتی از جدید ترین سنگ ها و پرداخت های آن بدست آورید. برای رفتن به سایت سنگبری پارس به نشانی    Www.Parsstone-Co.Com  کلیک کنید.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman