محصولی انقلابی برای ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله

محصولی انقلابی برای ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۰۱ | ۱۴۰۲/۰۸/۱۵

وال مش ورق‌های پیش ساخته از جنس سیمان است که به وسیله پارچه نساجی مقاوم سازی شده‌اند. در واقع پارچه نساجی به نوعی جای میلگرد‌ها و آرماتور‌ها را در این متریال پر می‌کند.

به گزارش اخبارساختمان، بعد از زلزله‌های فاجعه باری که سالانه در سراسر جهان اتفاق می‌افتد، سازندگان و طراحان به دنبال ابداع روشی برای کاهش تلفات ناشی از زمین‌لرزه هستند. همانطور که می‌دانید سازه‌هایی که به دست بشر ساخته می‌شوند هرچقدر هم که اصولی و محکم ساخته شده باشند، ممکن است تسلیم قدرت طبیعت شوند.
 

از همین رو استفاده از متریال‌هایی که به کاهش مرگ و میر و خسارت در هنگام زلزله کمک کند، از اهمیت بالایی برخوردار است. سازمان سلامت جهانی اعلام کرده است که زمین‌لرزه‌ها جان حدود 750000 نفر را در بین سال‌های 1998 تا 2017 گرفته‌اند. همچنین بیش از 125 میلیون نفر تحت تاثیر زمین‌لرزه بی‌خانمان یا مصدوم شده‌اند.
 

زمین‌لرزه‌ها به خودی خود باعث این حجم از مرگ و میر نمی‌شوند. فروریختن ساختمان‌ها، پل‌ها و رانش زمین خطرات اصلی هستند. طبق گفته اکثر زمین شناسان، زلزله آدم‌ها را نمی‌کشد. این ساختمان‌ها هستند که باعث مرگ انسان‌ها می‌شوند.

 


ساختمان های مقاوم در برابر زلزله

                           ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله

 

از آنجایی که زلزله قابل کنترل نیست، می‌توان آسیب‌های ناشی از آن و خسارات جانی و مالی را با مهندسی زمین‌لرزه و ساخت ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله کنترل کرد.
 

در ادامه این متن می‌خواهیم به معرفی محصولی انقلابی برای ساخت ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله بپردازیم.
 

عناصر ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله
 

در بسیاری از نقاط جهان مثل کشورمان ایران، که دارای گسل‌های فعال هستند، ساخت سازه‌ها و ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله بسیار رایج است. با اینکه شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در علم زمین شناسی و هشدار‌های زمین‌لرزه هستیم، همچنان نمی‌توان به طور دقیق گفت، کی، کجا و با چه شدتی قرار است زمین‌لرزه‌ای اتفاق بیفتد. بنابراین تمامی‌جوامع باید با دانش و فناوری ساخت ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله تجهیز شوند.
 

چرا سازه‌ها در زلزله فرو میریزند؟
 

ارتعاشات زمین‌لرزه به صورت عمودی و افقی از سطح زمین به ساختمان حمله می‌کنند. ساختمان‌ها اغلب طوری طراحی شده‌اند که می‌توانند وزن و ضربه‌های عمودی را به خوبی تحمل کنند. اما در برابر تکان‌های افقی و لرزش‌های جانبی زمین‌لرزه مقاوم نیستند. این ارتعاشات باعث ایجاد ترک در ساختار سازه و فرو ریختن دیوار‌های غیر سازه‌ای می‌شوند. در صورت شدت بالا، زمین‌لرزه می‌تواند به سازه اصلی ساختمان نیز آسیب بزند.
 

مصالح ساختمانی جدید برای ساخت ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله
 

مصالحی که برای ساخت ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله استفاده می‌شوند، اشتراکاتی با یکدیگر دارند. از جمله این ویژگی‌های مشترک می‌توان به انعطاف پذیری بالای آن‌ها اشاره کرد. انعطاف پذیری به قابلیت تغییر شکل مصالح ساختمانی بدون شکستن و از دست دادن مقاومت گفته می‌شود. متریال‌های سنتی که در ساخت ساختمان‌های ضد زلزله استفاده می‌شد، استیل و چوب بوده‌اند.
 

امروز اما با پیشرفت تکنولوژی شاهد ورود متریال‌های جدید مانند وال مش به صنعت ساخت و ساز ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله هستیم.

 

وال مش چیست؟
 

وال مش چیست؟

 

وال مش چیست؟
 

مهندسین و طراحان برای دهه‌ها به دنبال راهکاری ساده و مقرون به صرفه برای تهیه متریالی سبک، انعطاف پذیر و با مقاومت بالا برای ساخت ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله بوده‌اند. یکی از این متریال‌های محبوب وال مش نام دارد.
 

وال مش ورق‌های پیش ساخته از جنس سیمان است که به وسیله پارچه نساجی مقاوم سازی شده‌اند. در واقع پارچه نساجی به نوعی جای میلگرد‌ها و آرماتور‌ها را در این متریال پر می‌کند. شاید برای شما هم عجیب باشد که پارچه‌ها چطور می‌توانند باعث مقاوم سازی شوند. در جواب باید بگوییم این پارچه‌ها در شرایط خاص بافته می‌شوند. لابه لای سیمان‌ها قرار می‌گیرند و می‌توانند گزینه بسیار مناسبی برای دیوارهای غیر سازه‌ای باشند.
 

مزایای استفاده از وال مش


*  وال مش سبک است و حمل و نقل آن آسان می‌باشد.
*  در صورت ریزش خطرات جانی ندارد و ایمن است.
*  برای ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله مقرون به صرفه است.
*  وال مش جدید و جزو پیشرفته‌ترین متریال‌های حال حاضر بازار است.
*  سهولت در اجرای وال مش باعث سرعت گرفتن ساخت و ساز ساختمان‌های ضد زلزله می‌شود.

 

نوین وال مش، راه حلی مطمئن برای ساختمان های شما

نوین وال مش، راه حلی مطمئن برای ساختمان‌های شما

 

نوین وال مش، راه حلی مطمئن برای ساختمان‌های شما
 

مجموعه نوین وال مش سالهاست که در حوزه طراحی، تولید و اجرای وال مش برای ساخت ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله فعالیت می‌کند. این مجموعه با افتخار یکی از اولین و بهترین واردکنندگان این تکنولوژی نوین به ایران بوده است.
 

با توجه به افزایش جمعیت ساکنین تهران، هر روز با خطرات و خسارات احتمالی زلزله در این کلانشهر روبرو هستیم. از همین جهت در آیین نامه‌های ساخت و ساز جدید، تاکید بر استفاده متریال‌های ضد زلزله بیش از پیش دیده می‌شود. نوین وال مش با ارائه انواع خدمات مشاوره‌ای می‌تواند سازه‌ای مطمئن امن و مقاوم در برابر زلزله را برای شما طراحی و اجرا کند.
 

کلام پایانی
 

بعد از تجربه زلزله‌های فاجعه باری که طی سال‌های اخیر در جای جای این کره خاکی رخ داد، متخصصین حوزه ساخت و ساز متوجه نکات قابل توجهی شدند. برای مثال محکم بودن سازه ساختمان برای کاهش تلفات و جلوگیری از ریزش کافی نیست. در زلزله‌ها شاهد بودیم که محکم‌ترین سازه‌ها نمی‌توانند شدت بالای زمین‌لرزه را تحمل کنند.
 

امروز تحقیقات نشان داده است که تمرکز اصلی برای ساخت ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله باید روی پیروی از نقشه خطر، آیین نامه‌های ساخت و ساز در مناطق زلزله خیز و از همه مهمتر، استفاده از مصالح ساختمانی مقاوم در برابر زلزله باشد. مصالحی که در ساخت ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله اسفاده می‌شوند، در صورت ریزش ساختمان‌ها هم خسارات جانی و مالی شدیدی برجا نخواهند گذاشت. از همین رو بهتر است قبل از شروع ساخت ساختمان در حوزه انواع مصالح ساختمانی ضد زلزله تحقیقاتی به عمل آورید.
 

با توجه به اهمیت این موضوع امروز آیین نامه‌های ساخت و ساز به خصوص در مناطق زلزله خیز، قوانین سخت گیرانه‌ای در رابطه با انتخاب مصالح برای ساختمان‌ها دارند. برای اطلاعات بیشتر و جلوگیری از ضرر و زیان‌های احتمالی با کارشناسان نوین وال مش در ارتباط باشید.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman