قیمت تمام‌ شده هر متر مسکن ملی 8 تا 10 میلیون

قیمت تمام‌ شده هر متر مسکن ملی 8 تا 10 میلیون
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۰۷ | ۱۴۰۲/۰۷/۲۴

رئیس کانون سراسری انبوه سازان با تاکید بر اینکه قیمت تمام‌ شده هر متر مسکن ملی در شهرهای مختلف بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان است گفت: ۵۰ درصد هزینه ساخت مسکن به مصالح ساختمانی بازمی‌گردد.

به گزارش اخبار ساختمان، رشد قیمت مصالح ساختمانی این روزها با وجود رکود در حوزه ساخت و ساز باز هم روند صعودی به خود گرفته است.

فعالان بازار مسکن می گویند که اگر چه سال های سال است روند ساخت و ساز رو به پایین است اما قطعا نمی توان تورم در بازار مصالح ساختمانی را بی تاثیر در قیمت تمام شده ساخت دانست. به خصوص در مورد نقش سیمان و فولاد و تاثیری که این دو مصالح ساختمانی در قیمت تمام شده دارند.

برخی فعالان نیز با رد این موضوع که سیمان و فولاد تاثیری بسزا در قیمت نهایی مسکن داشته باشند می گویند سیمان تنها پنج درصد سهم در قیمت نهایی مسکن دارد و نمی تواند با رشد قیمت، قیمت تمام شده مسکن را تحت تاثیر قرار دهد.

جمشید برزگر رئیس کانون سراسری انبوه سازان مسکن در خصوص نقش سیمان و فولاد و نوسانات آنها در قیمت تمام شده مسکن می گوید: ساختمان تنها بخش صنعتی کشور است که ۱۰۰ درصد محصولات آن در داخل تولید می شود و می توان گفت که خودکفایی در این بخش باعث افتخار است. اما با قاطعیت می گویم که بیش از ۵۰ درصد هزینه ساخت مسکن به مصالح ساختمانی بازمی‌گردد و قطعا نوسانات آن می تواند در قیمت نهایی مسکن تاثیر گذار باشد.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان مسکن ادامه داد: در هفته های گذشته مدام در مورد ماندن و خروج سیمان و فولاد از بورس کالا اظهار نظر شنیده ایم و گفته ایم. اما باید در مورد موضوع دیگری که می تواند قیمت تمام شده مسکن را افزایش دهد و به آن پرداخته نمی شود نیز تاکید کنیم.

وی افزود: قبلا هم گفته بودم که انبوه سازان وارد دهه چهارم درگیری خود با سازمان های نظام مهندسی شده اند. شاید در این خصوص و این مطلب گفته شده از سوی انبوه سازانی که مدام به فکر کاهش قیمت تمام شده مسکن هستند جدی گرفته نشد. اما باز هم می گویم که علاوه بر تاثیر مصالح ساختمانی بر قیمت تمام شده ساخت، هزینه های تحمیلی خدمات نظام مهندسی را نیز باید مورد توجه قرار داد.

برزگر تاکید کرد: اگر مقایسه ای در این خصوص داشته باشیم که این هزینه تحمیلی خدمات نظام مهندسی چه تاثیری می تواند بر قیمت تمام شده ساخت بگذارد باید بگویم که وقتی این هزینه نسبت به سال گذشته ۲۰۰ درصد افزایش می یابد و هزینه پروانه ساختمانی نیز در همین حد و حدود رشد می کند آیا نباید انتظار رشد قیمت تمام شده را داشت؟ آیا فقط باید گفت که قیمت مصالح ساختمانی است که بر روی قیمت تمام شده مسکن تاثیر می گذارد؟

وی ادامه داد: به هر حال در این شرایط فولاد و سیمان سهم قابل توجهی از هزینه ساخت را به خود اختصاص نمی دهد و سهم اصلی به زمین و در نهایت به خدمات مهندسی و پروانه ساختمانی نیز باز می گردد.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان مسکن در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد دولت و پیمانکاران در ادامه راه پروژه نهضت ملی مسکن با افزایش قیمت تمام شده مواجه و به مشکل بخورند؟ گفت: قطعا اینطور است. اما به هر حال هزینه زمین و برخی هزینه های جانبی در نهضت ملی مسکن نمی تواند نقش داشته باشد. اما باید در تخمینی که می زنیم ببینیم سایر هزینه ها چقدر می تواند بر این پروژه ملی تاثیر می گذارد.

وی افزود: قیمت تمام‌ شده هر متر مسکن ملی در شهرهای مختلف بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان است و به نظر می رسد در ماه های آتی این قیمت دستخوش تغییر شود.

برزگر با اشاره به اینکه تجربه موفق بخش خصوصی به ساخت مسکن را می‌توان در پروژه مسکن مهر به خوبی دید گفت: این پروژه به تعداد ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد از سال ۱۳۸۶ مطرح و آغاز شد؛ اما از زمانی که انبوه سازان در دی ماه ۱۳۸۸ وارد آن شدند سرعت گرفته و تا سال ۱۳۹۱ تعداد یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد تحویل و قابل استفاده شد.

وی تصریح کرد: اما متاسقانه می بینیم که در نهضت ملی مسکن پروژه ها به صورت پیمانکاری دیده شده است و انبوه سازان مورد توجه قرار ندارند. همانطور که قبلا هم گفته بودیم انبوه سازان می توانند پروژه های نهضت ملی مسکن را با ۲۰ درصد پایین تر احداث کنند. اما در حال حاضر پروژه ها در قالب فراخوان به پیمانکارانی واگذار می شود که ۷۵ درصد آنها با مشکل منابع مالی مواجه شده اند.

برزگر یادآوری کرد: با دریافت زمین از محل قدرالسهم دولت می توانیم واحدهای مسکونی سهم آنها را واگذار کنیم تا به متقاضیان نهضت ملی مسکن بدهند اما در این مدت گذشته نتوانسته ایم به توافق چندانی با وزارت راه و شهرسازی دست پیدا کنیم. اگر پروژه ها به انبوه سازان واگذار شود بلوک های ۵ تا ۶ طبقه را حداکثر ۱۸ ماهه به پایان می رسانیم.

بازار


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman