مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران مطرح کرد:

در طرح مسکن اقتصادی به دنبال کاهش هزینه های ساخت هستیم

در طرح مسکن اقتصادی به دنبال کاهش هزینه های ساخت هستیم
Facebook Twitter LinkedIn

۲۰:۰۳ | ۱۴۰۲/۰۷/۱۷

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران گفت: اگر به سمت خانه های کوچک متراژ می رویم به دلیل این است که هزینه ساخت را کاهش دهیم و تولید مسکن را اقتصادی کنیم اما کیفیت را فدای کمیت نمی کنیم و خانه های کم متراژ نه انتخاب بلکه یک الزام برای جامعه هدف مشخص است.

به گزارش اخبار ساختمان، نشست خبری اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران امروز حول محور مسکن های ۲۵ متری (طرح مسکن اقتصادی) در حالی برگزار شد که در ابتدای جلسه مدیر روابط عمومی اتحادیه تمامی تکذیبیه های وزارت راه و شهرسازی، شهرداری در مورد مسکن های ۲۵ متری را قویا تایید کرد.

وزیری مدیر روابط عمومی اتحادیه همچنین گفت: ما در اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران با دولت تعامل داریم اما تقابل هرگز و نکته مهم و اصلی این است که مسکن اقتصادی هیچ ارتباطی با طرح های دولتی نظیر طرح نهضت ملی مسکن و دیگر طرح های مشابه ندارد و طرحی است که متعلق به تعاونی های کشور است.

در ادامه خشایار باقرپور مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه دو سال و نیم بر روی طرح مسکن اقتصادی مطالعه شده تا محصولی تولید شود که زوج های جوان در یک فضای مالکانه زندگی کنند گفت: در سه ماه اخیر شاهد ثبات نرخ ارز بودیم اما پیش از نرخ ارز نوسانات زیادی داشت که این نوسانات نرخ ارز بر بازار ملک و حوزه ساخت و ساز نیز تاثیرگذار بود.

وی افزود: موضوع مسکن اقتصادی (خانه های ۲۵ متری) یک طرح چالشی بوده است و در این مدت شاهد واکنش های متفاوتی نسبت به این طرح بوده ایم اما لازم است که این ابهامات بازگو شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران تاکید کرد: در مدت کوتاهی که از اعلام رسمی طرح مسکن اقتصادی از سوی اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران می گذرد نزدیک به ۱۰ هزار صف خرید برای واحد مسکونی ۲۵ متری ایجاد شده است که البته بیشتر متقاضیان را شخصیت های حقوقی دولتی تشکیل می دهند که گفته می شود برای پرسنل خود می خواهند.

وی همچنین گفت: یکی از کارشناسان عنوان کرده بود که طرحان مسکن اقتصادی از طرح خود عقب نشسته اند و گفته بودند مسئولان این طرح به دنبال هتل سازی بوده اند که باید بگوییم ما به دنبال مفهوم مسکن سازی هستیم و در حال حاضر نیز بدون هیچگونه تغییری به دنبال اجرای این طرح هستیم.

باقرپور با تاکید بر اینکه یکی از عوامل اصلی تاخیر در ازدواج بحث تامین مسکن است خاطر نشان کرد: متاسفانه در حال حاضر میانگین سن ازدواج به بیش از 30 سال رسیده است و وضعیت مسکن در این روزهای تورمی به این شکل است که اگر حتی یک زوج جوان هر دو هم شاغل باشند نمی توانند اقدام به خرید مسکن و حفظ آن اقدام کنند.

وی در اینباره توضیح داد: امروزه خبرهای متعددی درباره بی مسکنی و بدمسکنی به گوش می رسد که با وجود تورم بالای موجود در کشور باید گفت تامین مسکن و حفظ آن برای جوانان کار ساده ای نیست و ما طی مطالعات 2.5 ساله تلاش کرده ایم تا بتوانیم صاحب خانه شدن را برای جوانان تسهیل کنیم.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران با اشاره به اینکه نیمی از سهم هزینه های خانوار به مسکن تعلق دارد ادامه داد: در دو سال اخیر این سهم بیشتر شده‌ است و همچنین دوره انتظار خانه دار شدن در سال ١۴٠١ با حفظ تمام درآمدها و به شرط عدم تغییر شرایط ١٩ سال برای آپارتمان ٨٠ متری است و در صورت اختصاص یک سوم درآمد در ١۴٠١ مدت انتظار خرید خانه به ١٢٧ سال می رسد.

وی با بیان اینکه همزمان با افزایش قیمت مسکن شاهد کاهش میزان ازدواج در بین جوانان شده ایم که این مووضوع نشان می دهد مطالعات ما مسیر درستی را طی کرده است، گفت: اگر به سمت خانه های کوچک متراژ می رویم به دلیل این است که هزینه ساخت را کاهش دهیم و تولید مسکن را اقتصادی کنیم اما کیفیت را فدای کمیت نمی کنیم و خانه های کم متراژ نه انتخاب بلکه یک الزام برای جامعه هدف مشخص است.

باقرپور با بیان اینکه 30 تا 40 هزار واحد مسکن 25 متری در استان های تهران و البرز ساخته خواهد شد، اضافه کرد: این واحدها در زمین های محدوده غرب و جنوب تهران و همچنین غرب شهر کرج ساخته خواهد شد.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران بیان کرد: این واحدها در نهایت برای زوج هایی مناسب است که بخواهند دو سال در آن سکونت داشته باشند و پس از اینکه صاحب فرزند شدند آن را واگذار می کنند.

باقرپور یادآوری کرد: در سال های اخیر شاهد رشد یکباره قیمت زمین بودیم و در ۱۰ سال پیاپی نرخ رشد قیمت زمین ۱.۵ برابر قیمت مسکن بود باعث شد زمین از سهم ۲۵ درصدی تا ۷۰ درصد قیمت تمام شده هر متر مربع نقش پیدا کند و بعد از آنکه شتاب قیمت زمین متوقف شد شاهد شروع رشد قیمت نهاده های تولید مسکن بودیم.

وی با بیان اینکه هزینه بلندمرتبه سازی زیر ۳۰ میلیون تومان در هر متر مربع است گفت: بالا بودن قیمت تمام شده مسکن باعث شده است که نهضت ملی مسکن به سمت تک طبقه ای حرکت کرده است.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران گفت: تورم عمومی کشور سال گذشته ۴۰ درصد بود اما تورم ساخت و ساز چهار برابر میانگین تورم کشور است. این نشان می دهد که ساخت مسکن و هزینه تمام شده افزایش یافته است و باید این موضوع را به عنوان واقعیت بپذیریم. اگر به سمت کوچک سازی حرکت می کنیم برای این است که هزینه های تولید را کاهش دهیم.

وی افزود: انتقاد می‌کنند و می گویند خانه های ٢۵ متری سنخیت با فرهنگ ایرانی ندارد اما باید گفته شود که فرهنگ هر کشوری در طول تاریخ تغییر می کند و نوع معماری خانه های ایرانی نیز در سال های اخیر شاهد تغییرات بسیاری بوده است که در حال حاضر خانه ها و آپارتمان های فعلی هیچ یک از ویژگی های معماری قدیمی را ندارند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران گفت: برخی با استناد به احادیث، مسکن کوچک را در تضاد با مبانی دینی دانستند اما باید یادآوری کرد که اتفاقا ساده زیستی یکی از ارکان شریعت است و منزل حضرت علی در نجف نیز موید حرف ما می باشد همچنین ما از مراجع قم هم سوال کردیم و مخالفتی ندیدیم. مکاتباتی هم انجام دادیم که مطابق با فقه شرعی ما را راهنمایی کنند تا در این واحدها لحاظ کنیم.

باقرپور درباره این موضوع که گفته می شود زندگی در این واحدها مانع فرزندآوری می شود نیز خاطر نشان کرد: آیا در بی مسکنی مانع فرزندآوری نمی شود یا فقط این امر فقط در خانه های کوچک اتفاق می افتد؟ از طرفی می گویند این واحدها احتمال دارد به خانه های مجردی تبدیل شود اما اعلام کرده ایم که در این مجموعه ها اسکان مجردها ممنوع است هر چند که معتقدم که باید برای اسکان مجردها هم اندیشید و برای آنهایی به طور بلندمدت به صورت مجردی زندگی می کنند هم باید چاره ای اندیشید.

باقرپور با اشاره به انتقادها درباره تبعات اجتماعی مسکن اقتصادی بیان کرد: ما قرار نیست شهر بسازیم. قرار است در استان های تهران و البرز (در غرب استان البرز و غرب و جنوب تهران) ۳۰ تا ۴۰ هزار واحد را به صورت پایلوت احداث کنیم. برخی کارشناسان علاقه دارند که توضیحات ما را سانسور کنند. وقتی این واحدها با پروانه هتل ساخته می شود در بهره برداری تابع قوانین و مقررات است و استفاده به صورت تجردی نخواهد بود. هرچند معتقدم برای اسکان مجردها هم باید برنامه ریزی داشته باشیم که در فازهای بعدی مسکن اقتصادی نیم نگاهی هم به جامعه مجردان خواهیم داشت.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران در پاسخ به یکی از خبرنگاران گفت: ساخت پروژه های عمرانی واحد‌های مسکونی ارزان قیمت و اقتصادی بعد از صدور پروانه ساختمانی توسط شهرداری اجرایی می شود و با توجه به آنکه این پروژه ها در قالب هتل است مجوز‌های آن با همکاری وزارت میراث فرهنگی و شهرداری است که آنها هم موافقت خواهند کرد و مدت زمان اجرای این پروژه ها نیز حداقل ۱۴ ماه است و سند واگذاری این واحدها نیز به صورت مادام العمر است.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman