رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم های تهویه مطبوع ایران عنوان کرد:

وجود قاچاق گسترده در صنعت تهویه مطبوع کشور

وجود قاچاق گسترده در صنعت تهویه مطبوع کشور
Facebook Twitter LinkedIn

۲۱:۱۵ | ۱۴۰۲/۰۷/۱۶

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم های تهویه مطبوع ایران گفت: صنعت تهویه مطبوع دارای گردش مالی 15 میلیون دلاری است اما متاسفانه صدایی از مسائل و مشکلات تولیدکنندگان آن، در رسانه ها منعکس نمی شود. به عنوان مثال، قاچاق محصولات و تجهیزات سیستم های تهویه مطبوع به صورت گسترده در کشور در حال انجام است.

به گزارش اخبار ساختمان، مهدی بستانچی ضمن انتقاد از قاچاق گسترده در صنعت تهویه مطبوع به کشور، گفت: صنعت تهویه مطبوع دارای گردش مالی 15 میلیون دلاری است اما متاسفانه صدایی از مسائل و مشکلات تولیدکنندگان آن، در رسانه ها منعکس نمی شود. به عنوان مثال، قاچاق محصولات و تجهیزات سیستم های تهویه مطبوع به صورت گسترده در کشور در حال انجام است به طوری که حتی در نمایشگاه فعلی نیز شاهد حضور این محصولات هستیم و این در حالی است که هیچگونه برخوردی با موضوع قاچاق سازمان یافته و انبوه صورت نگرفته است.

وی با انتقاد از اینکه دولت و فعالان صنعت ساختمان هیچگونه حمایتی از تولیدکنندگان داخلی نمی کنند، افزود: مسئولان باید به این سوال پاسخ دهند که چگونه یکی از بزرگترین پروژه های کشور به جای استفاده از تجهیزات و سیستم های تهویه مطبوع داخلی از مشابه خارجی و وارداتی آن استفاده می کند؟ آیا تولیدکننده داخلی که در شرایط سخت تحریم و دشوار اقتصادی برای صنعت کشور تلاش می کند، باید این گونه مورد بی مهری قرار گیرد؟

مهدی بستانچی در پاسخ به پرسش خبرنگار اخبار ساختمان مبنی بر اینکه آیا تولیدکنندگان داخلی توان تامین نیاز بازار کشور را دارند؟ گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید سیستم های تهویه در داخل کشور بیش از نیاز مصرف کنندگان است و حتی شاهد صادرات محصولات این صنعت نیز هستیم، هرچند که میزان صادرات چندان چشمگیر نیست. در شرایط فعلی و با توجه به قاچاق گسترده ای که در این صنعت وجود دارد شاهد هستیم که برخی کارخانه های با نصف ظرفیت در حال فعالیت هستند.

در ادامه این نشست علی آرین پور نایب رئیس انجمن نیز بیان کرد: تولیدکنندگان فعال در صنعت تهویه با مشکلات فراوانی رو به رو هستند که یکی از این مشکلات قاچاق محصولاتی است که شاهد تولید نمونه های آن در داخل کشور هستیم که هم به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ قیمتی قابلیت رقابت با نمونه های خارجی را دارند اما متاسفانه علارغم اینکه این موضوعات بارها از سوی تولیدکنندگان داخلی مطرح شده است اما گوش شنوایی برای آنها نیست و این مشکلات همچنان پابرجاست.

وی ادامه داد: ماده 1 و 2 قانون بهبود فضای کسب و کار الزام کرده است که در طراحی و اجرای پروژه های کشور با انجمن های تخصصی مشورت شود ولی از این انجمن هیچگونه نظر مشورتی درخواست نمی شود این در حالی است که اگر از ما مشورت خواسته شود، راه های دور زدن قانون عدم واردات در محصولاتی که دارای مشابه داخلی هستند را برملا خواهیم کرد و از این نوع واردات که یک شیوه پنهان برای قاچاق است، جلوگیری خواهد شد.

علی آرین پور در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا در حوزه نصب و اجرای سیستم های تهویه آموزش های لازم به مجریان داده شده است یا خیر گفت: این موضوع دارای 2 بعد است که بعد اول مربوط به آموزش آموزش کادر پیمانکار و نصاب است که از سوی شرکت های تولیدکننده وارد فضای کار می شوند و بعد دوم آن نیز مربوط به بهره برداران دستگاه است، خوشبختانه باید گفت که شرکت های تولیدی در هر دو قسمت برنامه های آموزشی در حوزه های نصب و راه اندازی و هم نگهدای، تعمیرات و بهره برداری دارند که به صورت رایگان برای مشتریان خود برگزار می کنند و در کنار آموزش فرایندهای نظارتی هم از طرف شرکت های تولیدکننده وجود دارد.

وی ادامه داد: نکته دیگر در بحث آموزش این است که یکسری شرکت ها و موسسات آموزشی وجود دارند که به صورت تخصصی در امر آموزش به پیمان کاران و مجریان فعالیت می کنند و به خوبی توانسته اند فاصله بین دانشگاه و صنعت را پر کنند.

همچنین شراره کامرانی دبیر انجمن تولید کنندگان سیستم های تهویه مطبوع ایران نیز بیان کرد: متاسفانه قاچاق تجهیزات تهویه به صورت گسترده انجام می شود و ساختار قوانین نیز بازدارنده قاچاق نیست.

وی افزود: این تجهیزات قاچاق به صورت علنی در فضای مجازی و حقیقی به فروش گذاشته می شود. اگر اراده ای برای مبارزه با قاچاق وجود داشته باشد این مبارزه باید هم از مبادی ورودی و هم از مبادی عرضه انجام شود.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman