اهمیت طراحی سقف در دکوراسیون داخلی ساختمان

اهمیت طراحی سقف در دکوراسیون داخلی ساختمان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۰۴ | ۱۴۰۱/۰۹/۳۰

استفاده از سقف در سازه‌ها از ابتدای پیدایش بشر جز عوامل مهم بوده، زیرا از افراد و خانواده‌هایشان در برابر آسیب براثر عوامل مخرب محافظت کرده است. در گذشته از چوب و برگ درختان و بعد‌ها از سنگ و آجر برای ایجاد سقف استفاده می‌کردند.

به گزارش اخبار ساختمان، می‌توان گفت استفاده از سقف در سازه‌ها از ابتدای پیدایش بشر جز عوامل مهم بوده، زیرا از افراد و خانواده‌هایشان در برابر آسیب براثر عوامل مخرب محافظت کرده است. در گذشته از چوب و برگ درختان و بعد‌ها از سنگ و آجر برای ایجاد سقف استفاده می‌کردند. حال امروزه به وسیله سیمان و تیرآهن، تیرچه، یونولیت و دیگر تجهیزات چون قالب وافل برای ایجاد سقف استفاده می‌کنند. حال در ادامه می‌خواهیم به اهمیت طراحی سقف در دکوراسیون داخلی بپردازیم پس با ما همراه باشید.

 

طراحی سقف وافل


نقش سقف در ساختمان


یکی از قسمت‌‌های مهم و اساسی در ساختمان‌‌ها سقف می‌باشد که مجریان و پیمانکاران توجه زیادی به این قسمت از ساختمان دارند زیرا محافظت بالایی در برابر باران، آفتاب، باد، گرما و سرما دارد. از نظر مقاومت سقفی، یکپارچگی سقف برای ساختار ساختمان بسیار مهم بوده و باید طوری طراحی شوند که در برابر بار مرده ناشی از سقف، قاب بندی و همچنین نیروهای باد و در بعضی مناطق برف یا گرد و غبار مقاومت خوبی داشته باشند. لازم به ذکر است که سقف‌‌ها علاوه بر مقاومت، از نظر زیبایی نمای داخلی و تاثیر آن در دکوراسیون داخلی بسیار حائز اهمیت هستند. برای انتخاب سقف مورد نظر با سازه چه از نظر نمای داخلی و چه از نظر مقاومت باید مواردی چون کاربری ساختمان، سبک زندگی، اندازه محیط ،در دسترس بودن و هزینه مواد بررسی شود.


اهمیت دکوراسیون داخلی


برای دور کردن استرس فضای مسکونی یا اداری خود می‌توانید از دکوراسیون داخلی استفاده نمایید. زیرا به کمک آن می‌توان بیشترین خلاقیت و نوآوری‌ها را در محیط مورد نظر ظاهر ساخت. خوب است بدانید که طراحی و چینش داخلی فضای مورد نظرتان بر عملکرد زندگی و درصد بهره وری آن تاثیر می‌گذارد. همانطور که می‌دانید سقف‌ها در فضاهای داخلی بیشترین و بزرگترین سطح یکدست و بدون شکستگی را دارند ولی خب بعضی از سقف‌ها هم مانند سقف وافل دارای نمای داخلی مشبک بوده که توسط قالب‌های وافل غیر ماندگار ایجاد می‌شود و سطحی شبیه به شیرینی انگلیسی وافل دارد. با این حال در بسیاری از فضاها، سقف تنها محلی برای نصب ابزارهای روشنایی بخش و یا دریچه‌های نازیبای تهویه مطبوع می‌شود که به وسیله طراحی و تزئین می‌توان آن‌ عیب و ایراد‌ها را پنهان کرد.

 

سقف بتنی وافل


روش‌هایی برای طراحی سقف


طراحی سقف به دو روش اجرا می‌شود یکی به اینگونه است که در هنگام ساخت سازه اصلی سقف اولیه ایجاد می‌شود که خود به تنهایی دارای مدل‌های متنوع می‌باشد و دیگری سقف ثانویه است که برای طراحی دکوراسیون داخلی برروی سقف‌های اولیه‌ ساده اجرا خواهد شد. در ادامه این سقف‌های اولیه و ثانویه را بررسی خواهیم کرد:


سقف وافل


یکی از سقف‌های اولیه که نمای داخلی آن طراحی زیبایی دارد سقف وافل می‌باشد. طراحی سقف وافل بسیار تخصصی بوده و توسط به روزترین نرم افزار‌ها انجام می‌گیرد که در آن باید ضوابط مقاومت، انتقال بارهای لرزه‌ای، کنترل ارتعاشات، کنترل خیز و… به درستی در نظر گرفته شود. خوب است بدانید که محدویت خاصی در اجرا و طراحی سقف وافل وجود نداشته و به راحتی می‌توان از آن در انواع ساختمان با کاربری‌های مختلف و متراژهای متفاوت استفاده نمود.

 

قیمت قالب وافل پلاستیکی


سقف کاذب


در بعضی از سازه‌ها پس از ساخت سقف به صورت ساده و صاف برای آنکه بتوانند طرح و مدل های زیبایی در سقف به وجود آورند تا طراحی و دکوراسیون آن محیط جذاب‌تر شود از سقف کاذب استفاده می‌کنند. همچنین این سقف‌‌ها علاوه بر افزایش زیبایی دکوراسیون و نمای داخلی، سبب پنهان شدن تجهیزات و تاسیسات استفاده شده در سقف می‌شوند. این سقف دارای انوع مختلفی نیز می‌باشد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت:


سقف کاذب کناف


به سازه‌های یکپارچه و فلزی که دارای روکش گچی می‌باشند سقف کاذب کناف می‌گویند. یکی از مزیت‌های این سقف انعطاف پذیری پنل‌ها می‌باشد که به راحتی می‌توان در سقف تنوع ایجاد نمود و طرح‌های منحنی وار را برروی آن پیاده کرد. برای آنکه بخواهیم زیبایی و تنوع بیشتری در سقف ایجاد کنیم لامپ‌های ال ای دی بهترین گزینه می‌باشند.

 

سقف کاذب


سقف کاذب طلقی


یکی دیگر از سقف‌های کاذب، سقف طلقی و یا پلکسی می‌باشد که طرح و رنگ مختلف آن را می‌توانید در بازار بیابید. محل‌های استفاده از این سقف حمام، سرویس بهداشتی، لابی و فروشگاه‌ها می‌باشد. از مزایای سقف کاذب می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

*  نصب سریع و آسان
*  دارای سایز‌های دلخواه
*  دارای کیفیت مطلوب و عدم تغییر رنگ
*  نور عبوری از این طلق و سقف بسیار ملایم است
*  امکان دسترسی آسان به تجهیزات پشت این سقف
*  بعضی از رنگ‌های آن باعث دیده نشدن منبع نور و متعلقات پشت سقف می‌شود.


سقف کاذب شیشه‌ای


برای آن که سقف در دکوراسیون داخلی حسی بسیار لوکس و کلاسیک به محیط مورد نظرتان بدهد می‌توانید از سقف کاذب شیشه‌ای در ترکیب با مصالحی چون چوب استفاده نمایید. جنس شیشه استفاده شده در این سقف‌ها شیشه سکوریت می‌باشد که از نظر ایمنی بسیار قابل اطمینان است.


سقف کاذب چوبی


این مدل از سقف کاذب که از جنس چوب می‌باشد جلوه‌ای شیک و مدرن دارد. استفاده از این سقف گرما و صمیمت خاصی را به بیننده منتقل می‌کند. همچنین امکان نورپردازی‌های زیبا در این مدل از سقف کاذب نیز وجود دارد. سرویس بهداشتی، اتاق خواب، سالن پذیرایی، حمام و ... جز محل‌‌هایی هستند که می‌توان از این سقف کاذب استفاده نمود.

 

سقف ثانویه چوبی


روش‌های دیگر برای طراحی سقف


گچبری سقف: گچبری یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها برای تزئین سقف می‌باشد. این روش که در معماری ایرانی و اسلامی سابقه‌ای طولانی دارد در قسمت‌‌هایی از منزل اعم از سالن پذیرایی، اتاق خواب، آشپزخانه و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نقاشی سقف: یکی از روش هایی که می‌توان به کمک آن سقف را طراحی نمود رنگ آمیزی با رنگ‌هایی غیر از سفید می‌باشد. برای همین به راحتی می‌توانید رنگ‌ سقف محیط مورد نظر را متناسب با رنگ دیگر لوازم و دکوراسیون انتخاب کنید.

نورپردازی سقف: امروزه چراغ، لامپ و لوستر‌ در طرح‌های مختلف و زیبایی را می‌توان در بازار یافت. این لوازم راهی برای زیباتر کردن سقف و محیط هستند. همچنین نورپردازی را می‌توانید به صورت مخفی و نهان انجام دهید.


سخن آخر


همانطور که در قسمت بالا گفته شد سقف‌های متنوعی وجود دارد که برای طراحی دکوراسیون بسیار مهم می‌باشند. بنابراین باید برای ایجاد این سقف‌ها ارزش و اهمیت زیادی قائل بود. لازم است بدانید که استفاده از تجهیزات، مصالح و لوازم با کیفیت و مرغوب کمک بسیاری در دوام و مقاومت این سقف‌ها خواهد کرد برای مثال شما می‌توانید قالب های وافل را از شرکت بنیتک یکی از بزرگترین تولید کنندگان قالب وافل تهیه نمایید زیرا این شرکت بهترین محصولات با بالاترین کیفیت را ارائه می‌دهد.


نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman