بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه به کجا رسید؟

بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه به کجا رسید؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۴۹ | ۱۴۰۱/۰۸/۲۱

پنج سال از زلزله مهیب ۷.۳ ریشتری کرمانشاه می گذرد که به گفته مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه، مشکل تخریب، تعمیر و مرمت بخش مسکونی در حوزه شهری و روستایی ۱۱ شهرستان آسیب دیده به صورت ۱۰۰ درصد انجام، ولی ساخت ساختمان های اداری و فرهنگی همچنان معطل اعتبار است.
به گزارش اخبار ساختمان، غلامرضا شهبازی مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه امروز در جمع خبرنگاران در سالگرد زلزله ۲۰ ثانیه ای ۲۱ آبان ماه سال ۹۶، اظهار کرد: در شامگاه ۲۱ آبان ماه سال ۹۶ یک زلزله مهیب با بزرگی ۷.۳ ریشتر به مرکزیت ازگله از توابع شهرستان ثلاث‌باباجانی در عمق ۱۱ کیلومتری به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۰ روستا آسیب وارد کرد.

وی تصریح کرد: این زلزله از نظر بزرگی در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بود که متأسفانه ۶۲۱ نفر از هموطنان جان باختند و ۹ هزار و ۴۰۰ نفر نیز مصدوم شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: بیشترین آمار جانباختگان و مصدومان از شهرستان های قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و ثلاث باباجانی گزارش شدند که متأسفانه ۹۱ کودک بی سرپرست شدند.

وی با بیان اینکه این زلزله خسارت فراوانی به واحدهای مسکونی شهری و روستایی و زیرساخت ها وارد کرد، گفت: در مجموع ۱۳۱ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی و غیرمسکونی شامل واحدهای تجاری صنفی کشاورزی و دامی تخریب و آسیب دیدند.

وی در توضیح وضعیت بازسازی مناطق زلزله زده استان، اظهار کرد: در بخش مسکن در ۱۰ شهرستانی که مشکل تخریب، تعمیر و مرمت داشتیم در حوزه شهری و روستایی به صورت ۱۰۰ درصد و بیش از تعهدی که بوده انجام شده به طوریکه تراکم ساخت و ساز شهری از ۱.۳ به ۲.۸ افزایش پیدا کرده است.

شهبازی اضافه کرد: در زلزله سرپل‌ذهاب ۱۷۶ باب از مساجد شهری و روستایی آسیب وارد شد که ۳۶ مسجد نیازمند بازسازی و ۱۴۰ مسجد هم نیازمند تعمیرات هستند و همچنین بازسازی ۸۵ ساختمان اداری فعلا در حد ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که اعتباری در حدود ۶۵۰ میلیارد تومان برای ساختمان های اداری نیمه کاره تقاضا شده است.

وی افزود: از اعتبارات ابلاغی مصوب زیرساخت که یک هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان بوده فعلا ۹۵۰ میلیارد تومان تخصیص یافته که در نهایت برای تکمیل ساختمان های اداری، عمومی و پروژه ها انسداد مرز و زیرساخت ها که در زلزله آسیب دیده اعتباری حدود یک هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان مورد نیاز است که از طریق استاندار در سفر رییس جمهور به استان درخواست شد.

فارس

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman