علت بالا و پایین رفتن فشار پکیج

علت بالا و پایین رفتن فشار پکیج
Facebook Twitter LinkedIn

۰۸:۳۲ | ۱۴۰۱/۰۷/۳۰

یکی از مشکلاتی که هر فردی که در ساختمان خود پکیج رادیاتور نصب کرده است، بالا و پایین شدن فشار پکیج است. اگر فشار دستگاه شما طبیعی باشد، صفحه فشار آن را در محدوده سبز رنگ نشان می‌دهد.

به گزارش اخبار ساختمان، یکی از مشکلاتی که هر فردی که در ساختمان خود پکیج رادیاتور نصب کرده است، بالا و پایین شدن فشار پکیج است. اگر فشار دستگاه شما طبیعی باشد، صفحه فشار آن را در محدوده سبز رنگ نشان می‌دهد.



پس اگر مشاهده کردید که صفحه فشار سنج در ناحیه قرمز قرار گرفته است، به معنای آن است که فشاردستگاه از حد طبیعی پایین تر یا بالاتر رفته و نیاز به بررسی دارد. که ما در این مقاله درباره علل آن و نحوه برطرف کردنش صحبت خواهیم کرد. همراه ما باشید:

 

دلیل کاهش فشار پکیج چیست؟

 

کاهش فشار پکیج می ‌تواند به دلیل مشکل در گرم شدن آب، عدم گرم شدن رادیاتور و افتادن صفحه روی فشار سنج باشد.  اما نگران نباشید؛ زیرا خودتان می ‌توانید فشار پکیج خود را به حالت طبیعی برگردانید.



 در حالت طبیعی نیازی نیست که فشار سیستم خود را بیش از حد بالا ببرید، اما اگر این افت فشار یک تا دو بار در سال رخ می‌دهد، باید علائم نشت آب را بررسی کنید. هم‌چنین ممکن است در مجاورت اتصالات لوله های پکیج رسوبات سبز رنگ یا لکه هایی دیده شوند که آن ها نیز نشان دهنده نشتی در قسمتی از سیستم شما است و اگر این نشتی به طور مداوم رخ دهد، بهتر است از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

 

خطرات افت فشار پکیج

 

حقیقت این است که در بیشتر موافع افت فشار پکیج خطری را به همراه ندارد و اگر به تازگی رادیاتور خود را تخلیه کرده باشید، افت فشار پکیج طبیعی است؛ زیرا حذف هوای داخل سیستم می ‌تواند موجب کاهش فشار آن شود.

 

علت بالا و پایین رفتن فشار پکیج

 

علت سرد بودن پکیج چیست؟

 

*  البته گرم نشدن پکیج همیشه هم ناشی از افت فشار پکیج نیست و می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد که نیاز به بررسی دقیق دارد. اولین و واضح ترین علت این است که شاید پکیج رادیاتور شما خاموش شده باشد. البته این مورد در رادیاتورهای الکتریکی بیشتر از انواعی که دارای گرمایش مرکزی گازی هستند، رخ می دهد. اما  اگر رادیاتور شما کاملا سرد نیست و در قسمت های پایینی دچار افت دما نشده است، به نظر می رسد که هوا داخل سیستم محبوس شده باشد و مانع از ایجاد جریان هوای گرم شود.

*  در این صورت باید شیرهای تخلیه پکیج را که معمولا در گوشه بالایی رادیاتور هستند، را باز کنید تا هوای آن خارج شود. توجه داشته باشید که ممکن است همراه هوا مقداری مایع نیز خارج شود که این یک امر طبیعی است.

*  اگر لوله های مجاور رادیاتور گرم ولی خود دستگاه رادیاتور سرد است، می تواند در قسمتی از دستگاه لجن به وجود آمده و رسوب کرده باشد و مانع از عبور آب گرم و وارد شدن آن به دستگاه شود. در این صورت باید قسمت های داخلی سیستم تمیز شوند که این کار را می توان با کمک یک لوله کش ماهر انجام داد. البته خود شما نیز می توانید این کار را انجام دهید. بدین صورت که تمام شیرها را برمی داریم و جریان آب تمیز را به آن وارد می کنیم تا زمانی که آب خروجی از رادیاتور در انتهای مخالف کاملا تمیز شود.

*  سپس همه سوپاپ ها را تعویض کنید و عملکرد دستگاه خود را مجددا بررسی نمایید.

*  اگر ساختمان شما چند طبقه است و طبقه های بالاتر مشکلی ندارند و فقط گرمایش طبقه های پایین دچار مشکل شده است، می تواند علت به هم خوردن تعادل گرمایشی باشد. یعنی آب گرم از محل گرمایش مرکزی به سمت بالا می رود اما در مسیر بازگشت به سمت پایین، دچار مشکل شده است.

*  این مورد را معمولا خود افراد بدون نیاز به تعمیرکار قادر به رفع کردن آن هستند. به این صورت که باید محافظ قفل ( دریچه ای در سمت مخالف ترموستات) ببندید و سپس آن را فقط به میزان یک چهارم یک دور کامل باز کنید تا گرمای بیشتری به سمت طبقات پایین تر جریان یابد. در این صورت سیستم گرمایش شما به تعادل خواهد رسید.

 

اما اگر ریشه سرد شدن دستگاه پکیج شما هیچ کدام از موارد بالا نبود به نظر می رسد که لازم است با یک تعمیرکار حرفه ای تماس بگیرید و از او کمک بخواهید.

 

علت سرد بودن پکیج چیست؟

 

فشار پکیج بالا می ‌رود

 

علامت فشار زیاد پکیج به صورت افزایش صفحه فشار سنج و رفتن به منطقه قرمز خود را نشان می ‌دهد و این اتفاق ممکن است هنگامی که در تلاش برای افزایش فشار دستگاه خود بودید، از طریق وارد شدن مقدار زیادی آب به سیستم رخ داده باشد. دلیل دیگر آن این است که شاید درچه های پکیج به خوبی محکم نشده باشند و آب به داخل جریان پیدا کرده باشد.

 

خطرات فشار بالای پکیج

 

افزایش فشار پکیج نیز مانند کاهش آن معمولا خطرناک نیست؛ زیرا اکثر سیستم ها از جمله پکیج های مرغوب و با کیفیت به گونه ای طراحی شده اند که در صورت افزایش بیش از حد فشار، به طور خودکار خاموش شوند و خطری ساکنین ساختمان را تهدید نکند.



 شما می توانید جهت خرید باکیفیت ترین پکیج به فروشگاه های اینترنتی تهویه مهاجر یا تهران تهویه مراجعه کنید. کلیه محصولات عرضه شده در این فروشگاه ها دارای بالاترین کیفیت هستند.

 

نکات ایمنی پکیج دیواری

 

در کنار نکاتی که درباره فشار پکیج بیان کردیم، بهتر است به یک سری موارد ایمنی حین استفاده از آن توجه کنیم. در این صورت سیستم گرمایشی، عمر بیشتری خواهد داشت و هم برای افراد ساختمان خسارات جانی و مالی نخواهد داشت. برخی از مهم ترین نکات ایمنی اشاره شده است.

*  پکیج رادیاتور نیز مانند وسایل برقی و گازی خانه بایستی در بهترین شرایط خود قرار گیرد تا عملکرد خود را به بهترین صورت انجام دهد. چک کردن منظم این وسیله گرمایشی می ‌تواند به نگهداری آن و عمر طولانی مدتش، کمک شایانی کند. همچنین کمتر دچار مشکلات بالا و پایین شذن فشار خواهد شد.

*  در بیشتر نقاط دنیا شرایط جوی به صورتی است که از پکیج های گرمایشی فقط در ماه های خاصی از سال استفاده می‌شود؛ بنابراین برای گرم کردن سریع و موثر این دستگاه ها تخلیه رادیاتور ضروری است. تخلیه رادیاتور موجب خروج هوای محبوس شده داخل آن و ایجاد جریان مداوم و ملایم هوای گرم داخل سیستم می ‌‌شود.

*  هوای حبوس شده داخل رادیاتور، باعث می شود که هنگام روشن کردن این دستگاه قسمت بالایی آن سرد بماند و فقط قسمت پایینی آن گرم باشد. علاوه بر این عدم خروج هوا از داخل رادیاتور می تواند موجب ایجاد سر و صداهای زیادی شود. با تمام توضیحات داده شده تخلیه یک بار در سال رادیاتور را جزو برنامه خود قرار دهید.

*  سعی کنید که در اطراف رادیاتور مانعی نباشد تا انسدادی به وجود نیاید و گرمای ایجاد شده به طور موثر در سراسر اتاق پخش شود. علاوه بر این قرار دادن وسایل اطراف پکیج رادیاتور نه تنها مانع از انتشار درست هوای گرم در فضای خانه می شود، بلکه داغ شدن بیش از حد آن ها می تواند خطر آتش سوزی را نیز به همراه داشته باشد.

*  همیشه این را در نظر داشته باشید که رادیاتورهای الکتریکی نسبت به انواع قدیمی تر خود نیاز به مراقبت بیشتری دارند؛ زیرا به سرعت گرم می شوند. بنابراین این وسایل را از سطوح قابل اشتعال دور نگه دارید و در صورت عدم استفاده آن را خاموش کنید.

*  از آویزان کردن وسایل شخصی به پکیج خودداری کنید.

 

نکات ایمنی پکیج دیواری

 

کلام آخر

 

یکی دیگر از مواردی که می تواند به افزایش ایمنی محل زندگی شما کمک کند، انتخاب پکیج رادیاتور مناسب از بین انواع مختلف موجود در بازار است. در فروشگاه اینترتی تهویه مهاجر و تهران تهویه بهترین برند های این وسایل گرمایشی و محصولات دیگری به فروش می رسد.  اما آنچه موجب موفقیت فروشگاه تهویه مهاجر شده است، جلب رضایت مشتریان است؛ بنابراین توصیه ما به شما استفاده از محصولات باکیفیت و به روز شرکت تهویه مهاجر است. شما می توانید جهت خرید محصولات این فروشگاه و مشاهده قیمت های آن به وبسایت مربوط به آن مراجعه کنید و یا با کارشناسان بخش فروش آن ارتباط برقرار کنید.

 


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman