انتظار کاهش قیمت مسکن منطقی است؟

انتظار کاهش قیمت مسکن منطقی است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۲۰ | ۱۳۹۸/۰۶/۰۶

آن طور که غالب کارشناسان مسکن می گویند بازار مسکن در چهار پنج سال آینده وارد یک رکود سنگین خواهد شد. با این حال نباید انتظار کاهش قیمت مسکن را داشت. در بهترین حالت قیمت مسکن در سطح فعلی باقی خواهد ماند. این معادله تنها در صورتی به هم خواهد خورد که اتفاق خاصی در شرایط کلان اقتصاد بیفتد.
به گزارش اخبار ساختمان، بازار مسکن به نفس افتاده و همه متفق القول بر این باورند که قیمت مسکن از آن نقطه اوجی که چند وقت است روی آن جا خوش کرده به پایین خواهد آمد. با این حال سوال بسیاری این است که این افت قیمت مسکن تا چه میزان سقوط خواهد کرد؟

به گزارش سلام نو، سقوط قیمت مسکنی که اتفاق افتاده در چهار سال اخیر بی سابقه است. متوسط قیمت در مرداد ماه به ازای هر مترمربع واحد مسکونی در تهران با کاهش سه درصدی نسبت به ماه قبل مواجه شده است. آمارهای رسمی حکایت از آن دارد که این اولین بار است که از پاییز 94 رشد قیمت مسکن به صفر رسیده است.

متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در معاملات خرید و فروش آپارتمان در شهر تهران تا همین چند وقت پیش متری 12 میلیون تومان است. این در حالی است که مردادماه امسال این عدد به 13 میلیون و180 هزار تومان هم رسید. با این وجود تیرماه 98 میانگین قیمت مسکن به ازای هر متر در پایتخت برابر با 13 میلیون و600 هزار تومان گزارش شده است.

کاهش قیمت دلار و عدم کاهش قیمت کالاها مساله ای است که در بازار مسکن هم مصداق دارد. ویژگی چسبندگی قیمت را در بازار مسکن هم می توان مشاهده کرد. در واقع اگر شما در محله‌ای از شهر به خاطر انعقاد یک معامله با قیمتی بالاتر از میانگین قیمت منطقه، قیمت پایه منطقه تغییر و قیمت جدید مبنا قرار می‌گیرد در کوتاه‌مدت و به راحتی این سطح قیمتی پایین نمی‌آید. در نتیجه این امر بقیه صاحبان آپارتمان‌های منطقه نیز تمایل به فروش ملک خود با قیمتی پایین‌تر از قیمت مبنا را ندارند. این روند تا مدت‌ها ادامه پیدا می‌کند.

عبده تبریزی، اقتصاددان مطرح معتقد است قیمت دلار تاثیر زیادی بر قیمت مسکن ندارد و بازار مسکن بیشتر از تورم تبعیت می‌کند، با این حال اکنون به نظر می‌رسد بازار مسکن به یک دوره رکود وارد می‌شود.

علت اصلی کاهش قیمت مسکن پایین آمدن قدرت خرید مردم است. به خاطر تنگناهای اقتصادی حاصل از التهابات سال 97 شاهد افزایش فزاینده قیمت مسکن بودیم به صورتی که آرزوی بسیاری از افراد برای خرید مسکن تبدیل به رویایی تعبیر نشدنی شد.

در حا حاضر تعداد معاملات شهر تهران به زیر ۵۰۰۰ مورد رسیده که این میزان یک رکورد بی‌سابقه در شش سال گذشته بوده است. به گفته مهدی روانشادنیا، کارشناس اقتصاد مسکن بازار مسکن تا پایان تابستان به تعادل قیمتی در مناطق مختلف می‌رسد. اگرچه کاهش محسوس قیمت‌ها در افق بلندمدت، محتمل نیست ولی افزایش قیمت، بسیار بعید است.

آن طور که غالب کارشناسان مسکن می گویند بازار مسکن در چهار پنج سال آینده وارد یک رکود سنگین خواهد شد. با این حال نباید انتظار کاهش قیمت مسکن را داشت. در بهترین حالت قیمت مسکن در سطح فعلی باقی خواهد ماند.

این معادله تنها در صورتی به هم خواهد خورد که اتفاق خاصی در شرایط کلان اقتصاد بیفتد. طبیعی است که شرایط کلان اقتصاد ما نیز خودش به بسیاری از متغیرهای سیاسی ارتباط دارد. در صورت وجود شوک سیاسی باید منتظر اتفاقات متفاوتی در بازار مسکن باشیم.

فرید قدیری، کارشناس مسکن هم در همین رابطه اظهار کرده است: سفته‌بازها که از اوایل سال گذشته به جمع خریداران مصرفی پیوستند و موتور تورم در بازار واحدهای مسکونی پایتخت را شتاب دادند مدتی است انگیزه ادامه سوداگری در این بازار را از دست داده‌اند.

برخی از کارشناسان مسکن، تابستان سال جاری و بعضی دیگر پایان سال را اتمام دوره رکود تورمی بازار مسکن می‌دانند. طبق سیکل‌های رونق و رکود، بازار مسکن در فاز اول وارد دوره رونق معاملاتی می‌شود، در فاز دوم قیمت‌ها بالا می‌رود، بعد معاملات کاهش می‌یابد و نهایتاً در فاز چهارم رکود در بازار ایجاد می‌شود که دوره آن معمولاً ۱۰ تا ۱۲ فصل به طول می‌انجامد.

سلام نو

برچسب ها:

قیمت ،مسکن ،آپارتمان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman