حمایت از شرکت های دانش بنیان در حوزه مسکن

حمایت از شرکت های دانش بنیان در حوزه مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۲۳ | ۱۴۰۱/۰۶/۱۴

رئیس مرکز توسعه و سیاست های راهبردی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه ۴۱ درصد از مصرف انرژی کشور در حوزه ساختمان است،‌ از تدوین آئین نامه‌ حمایت از فعالیت های فناورانه و دانش بنیان خبر داد.

به گزارش اخبار ساختمان، فاطمه سادات حمیدیان، رئیس مرکز توسعه و سیاست های راهبردی وزارت راه و شهرسازی در رویداد فناورانه صنعت ساختمان و مسکن با اشاره به کمبود منابع مالی وزارت راه و شهرسازی گفت: این وزارتخانه علی رغم کمبودها مهمترین مسئولیت در دولت سیزدهم را عهده دار است.

 

وی با بیان اینکه در مرکز توسعه و سیاست های راهبردی وزارت راه و شهرسازی دو رسالت تحول آفرین را در دستور کار داریم، عنوان کرد: در اولین گام کوشیدیم با بهره برداری از ظرفیت ها و پتانسیل های نوین، تحقیقات و مطالعات انجام شده را به استناد اسناد فرادست و برنامه های توسعه ناظر بر مساله محوری تعریف کنیم.

 

رئیس مرکز توسعه و سیاست های راهبردی وزارت راه و شهرسازی افزود: ‌براین اساس مهمترین مساله استفاده از توانمندی های شرکت های دانش بنیان و صنعت سازه پروژه مسکن خواهد بود که امروز به آن پرداخته می شود.

 

حمیدیان با تاکید بر اینکه اگر از ظرفیت های مذکور به صورت موثر استفاده نشود، حمایت جدی وزارت راه و شهرسازی و دستگاه های اجرایی در سال های آتی با بحران و چالش صنعتی سازی مسکن مواجه خواهد شد، ‌اظهار کرد:‌ همواره تاکید ما بر رویکرد مساله محوری، تفکر و نگاه سیستمی است. لذا تلاش کردیم نظام نامه مهندسی ارزش و کمیته های برنامه ریزی ارزش در سازمان ها و ‌شرکت ها ملزم به وزارت راه و شهرسازی شوند.

 

وی ادامه داد: در سال های اخیر میانگین متوسط ساخت مسکن قریب به ۵۰۰ هزار واحد بوده و با توجه به رویکرد دولت سیزدهم طرح نهضت ملی مسکن و قانون جهش تولید مسکن بهترین فرصت برای ارتقاء و توسعه شرکت های دانش بنیان در صنعت ساختمان است.

 

رئیس مرکز توسعه و سیاست های راهبردی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه  طبق آخرین آمار معاونت فناوری ریاست جمهوری از فهرست قریب به هفت هزار و ۲۰۰ شرکت دانش بنیان تنها ۷۹ شرکت تاییدیه های مورد نظر مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی را دارا هستند، گفت:‌ این امر بیانگر آن است قریب به یک درصد از شرکت های دانش بنیان در حوزه صنعتی سازی ورود کردند.

 

حمیدیان خاطرنشان کرد: بنابراین ضرورت توسعه و ارتقاء این شرکت ها و به تبع ارتقاء فناوری های موجود و نوآورانه بیش از پیش احساس می شود. همچنین از تعداد فعال شرکت های دانش بنیان در حوزه مسکن تنها ۲۴ شرکت و قریب به ۳۰ درصد مرتبط با مصالح و مواد ساختمانی در حال فعالیت هستند.

 

سهم ۴۱ درصدی حوزه ساختمان از مصرف انرژی کشور

 

وی با اشاره به گستردگی، مصرف بالای انرژی و هزینه بالای ساخت عنوان کرد: از این رو ضرورت دارد این شرکت ها مورد حمایت جدی قرار گیرند؛ چرا که ۴۱ درصد از مصرف انرژی کشور در حوزه ساختمان است.

 

رئیس مرکز توسعه و سیاست های راهبردی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم شاهد ارتقاء کمیت و کیفیت خدمات و محصولات دانش بنیان باشیم، گفت: در وزارت راه و شهرسازی به جهت تبیین سیاست ها و راهبردها و بهره برداری از طرح نهضت ملی مسکن،‌ قانون جهش تولید دانش بنیان که امسال مزین به این شعار است،‌ آئین نامه ای با موضوع حمایت از فعالیت های فناورانه و دانش بنیان در این مرکز در حال تدوین است.

 

حمیدیان اظهار کرد: در این آئین نامه به تامین فضا، تبادل داده و اطلاعات، استقلال مراکز نوآوری، صندوق حمایت از پژوهش و نوآوری و حداکثر همکاری با بخش ها و شرکت ها نوآور و دانش بنیان پرداخته شده است.

 

وی افزود: در این راستا دستورالعمل تشکیل و راه اندازی هیات های اندیشه ورز توسط مرکز سیاست های راهبردی تدوین شد؛ در این دستورالعمل با تعیین نقش و مسئولیت تمامی ارکان و سطوح وزارتخانه با اولویت استفاده موثر از راه حل های نوآورانه، تامین نیازهای فناورانه در تمامی سطوح وزارت راه و شهرسازی ساری و جاری خواهد شد.

 

حمیدیان با بیان اینکه اقدام حمایتی ما در ستاد وزارت راه و شهرسازی و این مرکز ضمن تبیین دستورالعمل ها برگرفته از اسناد فرادست، شامل هدفگذاری و سیاستگذاری های حمایتی خواهد بود، تصریح کرد: در این راستا برآنیم تسهیل شرایط در رو در رو قرار گرفتن عرضه و تقاضای محصولات دانش بنیان و نوآورانه را در حل مسائل و چالش های وزارت راه و شهرسازی پیش رو داشته باشیم.

 

رئیس مرکز توسعه و سیاست های راهبردی وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: جایگزین شدن محصولات داخلی با مشابه خارجی و حمایت از آن جزو اهداف وزارت راه و شهرسازی است و اعتقاد راسخ بر این داریم که در این مسیر پیگیری های لازم با جدیت انجام می شود.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman