آسانسور پانوراما یا شیشه چیست و چگونه کار می کند؟

آسانسور پانوراما یا شیشه چیست و چگونه کار می کند؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۱۶ | ۱۴۰۱/۰۲/۱۷

آسانسور شیشه ای یا همان آسانسور پانوراما همان طور که از نامش پیداست، به آسانسوری گفته می شود که دست کم یک وجه کابین آن شیشه ای باشد و نمایی از خارج کابین به سمت داخل و یا برعکس قابل مشاهده باشد.

به گزارش اخبار ساختمان، سالیان زیادی است که آسانسورها وارد انواع ساختمان های چند طبقه از جمله مسکونی، تجاری، اداری و ... شده اند و حمل و نقل افراد و همین طور بار و تجهیزات را در میان طبقات مختلف ساختمان ها تسهیل کرده اند. امروزه انواع آسانسور کاربری های خاص خود را دارند و مهندسین سازه با توجه به کارایی آن ها از انواع آسانسور استفاده می کنند. در این مقاله در نظر داریم به معرفی یکی از انواع آن ها به نام آسانسور پانوراما یا آسانسور شیشه ای بپردازیم و نحوه کار آن را توضیح دهیم، پس با ما همراه باشید.

 

آسانسور پانوراما یا آسانسور شیشه ای چیست؟

 

آسانسور شیشه ای یا همان آسانسور پانوراما همان طور که از نامش پیداست، به آسانسوری گفته می شود که دست کم یک وجه کابین آن شیشه ای باشد و نمایی از خارج کابین به سمت داخل و یا برعکس قابل مشاهده باشد . سیستم محرکه یا همان موتور آسانسور در این نوع از آسانسورها می تواند از نوع هیدرولیک یا کششی باشد. هم چنین با توجه به چاله آسانسور و قرارگیری قطعات مختلف آسانسور در چاهک آن، تعداد وجوه شیشه ای کابین مشخص می شود.

 

به عبارت دیگر، اگر آسانسور هیدرولیک دارای جک مستقیم از زیر باشد و در پایین ترین قسمت چاهک، امکان حفر چاله جک وجود داشته باشد، آسانسور پانوراما به صورت تمام شیشه ای خواهد بود ولی اگر آسانسور دارای جک از بغل باشد، وجهی که در مجاورت جک قرار می گیرد را به صورت غیر شیشه ای می سازند.

 

چنانچه آسانسور با نیروی محرکه کششی حرکت کند، از آن جایی که قاب وزنه در یک سمت کابین یا پشت آن قرار می گیرد و نمای خوبی نخواهد داشت، آن وجه را شیشه ای نمی سازند.  هم چنین آسانسورهای پانوراما به دلیل ظاهر محنصر به فردی که دارند، نقش ویژه ای در زیبایی ساختمان ها ایفا می کنند و به همین دلیل مورد توجه مهندسان و معماران ساختمان هستند.

 

آسانسور پانوراما طراحی های متنوعی دارد و همین امر باعث شده است که نه تنها مهندس معمار در طراحی ساختمان محدود نشود، بلکه می تواند ایده‌های متنوعی را هم ارائه و اجرا کند.

 

کاربرد آسانسور پانوراما

 

کاربرد آسانسور پانوراما

 

آسانسورهای پانوراما به دلیل ویژگی های ظاهری موارد استفاده گوناگونی دارند که اکثر آن ها با کاربردهای زیبایی شناختی این آسانسورها رابطه مستقیمی دارد. برخی از کاربردهای آسانسورهای پانوراما عبارتند از:

1. استفاده در نمای ساختمان‌ هایی که ارتفاع متوسطی دارند از جمله مجتمع‌ های تجاری، شرکت ها، رستوران ‌ها و

2. استفاده در فروشگاه‌ های زنجیره ‌ای چند طبقه

3. استفاده در ساختمان ‌های مسکونی شیک و مدرن

4. استفاده در هتل ‌ها و تالارهای لوکس

5. استفاده در کلیه ساختمان‌هایی که آسانسور در نمای آن ها تعبیه شده است.

 

جنس شیشه آسانسور پانوراما از چیست؟

 

جنس شیشه به کار رفته در آسانسور شیشه ای، لمینت سکوریت است و معمولاً میزان مرغوبیت و کیفیت آن با ارائه گواهینامه مربوطه به کارشناس استاندارد تأیید می شود. با توجه به اینکه طبق اصول استاندارد ملی در مورد مقاومت و استحکام بخش های مختلف دیواره کابین، اتاقک آسانسور، دیواره های چاله آسانسور و درهای طبقات، عدم تغییر حالت و تحمل در برابر نیروهای تنشی ۳۰۰ نیوتن به ۵ سانتیمتر مربع الزامی است، به همین دلیل استحکام شیشه های به کار رفته در کابین های آسانسورهای پانوراما هم با همین قاعده سنجیده می شود.

 

جنس لته های در آسانسور پانوراما از چیست؟

 

در آسانسور پانوراما، اگر از سمت درهای طبقات به سمت بیرون یا داخل نمایی قابل مشاهده باشد، می توان لته های درهای کابین و طبقات را از جنس شیشه به کار برد. درهای شیشه ای در دو نوع شیشه ای با کلاف استیل یا تمام شیشه ای (بدون فریم) موجود است. جنس شیشه هایی که در لته های درهای طبقات به کار می رود هم از جنس لمینت سکوریت ضد پاشش و ریزش است و استحکام آن مانند دیواره های شیشه ای قسمت های دیگر کابین آسانسور، دارای ویژگی عدم تغییر حالت در برابر ۳۰۰ نیوتن بر ۵ سانتیمتر مربع از سطح آن است.

 

کابین آسانسور شیشه ای

 

کابین آسانسور پانوراما با در نظر گرفتن شرایط و ابعاد آسانسور، می تواند به اشکال گرد، بیضی، مستطیل یا مربع توسط شرکت آسانسور طراحی و اجرا شود. در صورتی که کابین آسانسور پانوراما به صورت بیضی یا گرد باشد، با در نظر گرفتن این موضوع که شیشه آن هم از نوع تخت خارج باید انتخاب شود، به همین دلیل آزمایش آونگی شیشه مورد استفاده در دیواره کابین آسانسور با ارائه گواهینامه های مرتبط با شیشه آسانسور به وسیله کارشناس استاندارد مورد بررسی قرار می گیرد.

 

چنانچه بخواهید کابین آسانسور را از نوع شیشه ای در نظر بگیرید، به منظور ایجاد چشم اندازی زیبا، حتماً باید دیواره چاله آسانسور را هم از جنس شیشه اجرا کنید؛ در غیر این صورت، باید توجه داشته باشید که در وجهی از کابین که شیشه به کار رفته است، هیچ دیواره ای در مقابل دید نباشد.

 

در صورتی که  چاله آسانسور در داخل ساختمان تعبیه شده باشد به دلیل اینکه گرد و غبار و رسوبات امکان نفوذ ندارد، امکان ایجاد چاله آسانسور بدون دیواره وجود دارد ولی اگر یکی از وجوه چاله آسانسور با یکی از وجوه ساختمان مشترک باشد باید برای جلوگیری از نفوذ هر گونه گرد و غبار یا رطوبت از جمله آب برف و باران، به منظور محصور کردن چاله آسانسور، از دیواره شیشه ای استفاده شود.

 

از آن جایی که آسانسورهای پانوراما بسیار زیبا و مدرن هستند، باید با ظرافت و دقت اجرا شوند و به همین دلیل طراحی و نصب آن ها حتماً باید از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد و حتی الامکان تلاش شود تا قطعات مکانیکی و الکتریکی آن ها کمتر در معرض دید قرار بگیرد. همچنین در آسانسورهای شیشه ای که در داخل ساختمان نصب می شوند و یک سمت چاله آن ها به طور کامل باز است، حتماً باید چاله آسانسور از سمت وجه باز از کف تا ارتفاع ۳ متر محصور شود تا از سقوط افراد به داخل چاهک آسانسور یا برخورد کابین در حین حرکت به سمت پایین ترین توقف جلوگیری شود.

 

اجرای آسانسورهای پانوراما یا شیشه ای

 

 اجرای آسانسورهای پانوراما یا شیشه ای

امروزه آسانسورهای شیشه ای حرف اول را در طراحی ساختمان های گران قیمت می زنند و همین موضوع باعث شده که بسیاری از مهندسان معمار و طراحان از استفاده از این نوع آسانسور غافل نشوند. طراحی و اجرای آسانسورهای پانوراما در خانه های تریپلکس و پنت هاوس ها بسیار متداول است و نه تنها می تواند منجر به دسترسی راحت ساکنین خانه به طبقات مختلف شود، بلکه به دلیل ظرافتی که دارد، زیبایی وصف ناپذیری به ساختمان ها می بخشد.

 

سیستم موتور آسانسورهای شیشه ای

 

موتور آسانسور پانوراما معمولاً به دو صورت کششی یا هیدرولیک نصب می شود و هر یک از این سیستم های محرکه آسانسور در شرایط متفاوت دارای مزیت های مختلفی است.

 

 آسانسورهای شیشه ای با سیستم هیدرولیک

 

از آن جایی که در آسانسورهای پانوراما همیشه تلاش طراحان بر این موضوع است که تجهیزات مکانیکی و الکتریکی در معرض دید عموم قرار نگیرند، استفاده از سیستم‌های هیدرولیک به این دلیل که نیازی به استفاده از سیم بکسل و وزنه تعادل ندارند، در این آسانسورها مناسب تر به نظر می رسند.

 

مزایا و معایب استفاده از سیستم هیدرولیک برای آسانسور پانوراما

 

مزایا:

 

*  نسبت به آسانسور کششی کم هزینه تر است.

*  برای راه اندازی و اجرای آن نیاز به فضای کمتری وجود دارد.

*  سر و صدای کمتری دارند.

معایب:

 

*  سرعت آن ها کمتر از انواع دیگر آسانسورهاست و برای ساختمان هایی که طبقات کمتری دارند، مناسب تر است.

*  میزان مصرف برق در آن ها از آسانسورهای کششی بیشتر است.

*  در آسانسورهای کششی حرکت نرم تری نسبت به آسانسورهای هیدرولیک وجود دارد.

 

 آسانسورهای شیشه ای با سیستم کششی

 

با اینکه در آسانسور پانوراما، بحث ظرافت در نصب و اجرا مطرح است، ولی به این دلیل که سیستم هیدرولیک در ارتفاع زیاد و سرعت با محدودیت هایی مواجه است، استفاده از سیستم کششی در ساختمان‌هایی که تعداد طبقات آن ها بیش از ۴ یا ۵ طبقه است، لازم به نظر می رسد. هر چند که سیستم‌های کششی به دلیل ساختاری که دارند،  از سیم بکسل و وزنه تعادل استفاده می کنند ولی با استفاده از ترفندهایی خاص می توان به گونه ای عمل کرد که تجهیزات مکانیکی و الکتریکی آن ها  کمتر در معرض دید افراد قرار بگیرد.

 

سخن پایانی

 

آسانسورهای پانوراما یا شیشه ای بیشتر به دلیل ظرافت و زیبایی که دارند در ساختمان های گران قیمت و لوکس و همین طور هتل ها، پاساژها و سایر مراکز اداری یا مسکونی به کار می روند. این نوع از آسانسور با دو سیستم هیدرولیک و کششی راه اندازی و نصب می شود ولی انتخاب نوع موتور آن به شرایط محل اجرای آسانسور بستگی مستقیم دارد.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman