نحوه ساخت باربیکیوی آجری

نحوه ساخت باربیکیوی آجری
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۵۱ | ۱۴۰۰/۱۲/۲۶

ساخت باربیکیو در تراس، بالکن، حیاط خانه های ویلایی می تواند به عنوان یک پروژه برای تمامی افرادی که حتی تجربه اندکی در زمینه بنایی و ساخت و ساز دارند؛ قابل اجرا باشد.

به گزارش اخبار ساختمان، امروزه استفاده از باربیکیو بسته به نوع آنها و همچنین منبع حرارت و در واقع نوع سوخت آنها به انواع مختلفی تقسیم می شوند. اگر باربیکیوها را از نظر تأمین گرما و نوع سوخت دسته بندی کنیم، آنها به دو نوع باربیکیو ذغالی و گازی تقسیم می شوند. از طرف دیگر، اگر آنها را از نظر مواد و ساختار آنها طبقه بندی کنیم، باید آنها را در دسته آجر، سنگ، سرامیک، سیمان و… قرار دهیم.

 

در این مقاله قصد داریم نحوه ساخت باربیکیو را توضیح دهیم تا هر زمان که بخواهید خودتان بتوانید یک باربیکیو در منزل و یا حیاط درست کنید.

 

ساخت باربیکیو

 

باربیکیو چیست؟

 

باربیکیو وسیله ای برای کباب کردن انواع مواد غذایی بر روی میله های داغ شده در فضای باز مانند باغ، ویلا، بالکن، فضای باز رستوران و… است. در حالت کلی می توان باربیکیو را روش پخت گوشت با حرارت و سرعت پایین تعریف کرد.

 

باربیکیوها متناسب با نحوه استفاده از آنها در انواع مختلفی وجود دارند. به همین دلیل آن‌ها را می توان از لحاظ های مختلف دسته بندی کرد.

 

باربیکیو در واقع اسم وسیله نیست و نوعی کباب کردن است که بر روی توری گوشت یا هر ماده دیگری را طبخ می کنیم اما در ایران از باربیکیو با عنوان یک وسیله برای پخت و پز نام برده می شود.

 

تفاوت باربیکیو گازی و ذغالی

 

باربیکیو گازی و ذغالی شاید کاربرد یکسانی داشته باشند و هر دو برای طبخ غذا و پختن کباب استفاده شوند اما تفاوت هایی به لحاظ ساختار و کارکرد در بین آنها وجود دارد همچنین در قیمت این محصولات نیز تفاوت هایی وجود دارد.

 

باربیکیوهای گازی در مقایسه با باربیکیو ذغالی دارای قیمت بالاتری هستند دلیل این تفاوت قیمت هم ساختار پیچیده تر باربیکیو های گازی است. استفاده از قطعات مختلف مانند نازل و شیر های مختلف باعث می‌شود تا قیمت باربیکیوهای گازی بیشتر شود.

 

همچنین به لحاظ وزن هم کباب پزهای ذغالی سبک تر هستند، در کباب پزهای ذغالی از قطعات کمتری استفاده می‌شود به همین دلیل وزن این محصولات پایین تر از باربیکیو های گازی است.

 

جابجایی باربیکیو ذغالی بسیار آسانتر از باربیکیو گازی است. به دلیل اینکه در مورد باربیکیوهای گازی شما نیاز دارید، تا به گاز شهری یا سیلندر گاز متصل شوید. به دلیل وجود اتصالات مختلف جابجایی کباب پز گازی کمی دشوار است.

 

همچنین کباب پز ذغالی را می توانید تقریبا در همه جا مورد استفاده قرار دهید اما در مورد کباب پز گازی اینگونه نیست. شما نیاز دارید که حتما با یک منبع گاز متصل شوید، این منبع گاز ممکن است در هر جا در دسترس نباشد.

 

طعم غذای پخته شده در این دو نوع کباب پز نیز بسیار متفاوت است. غذا و کبابی که بر روی زغال آماده شود دارای طعم مطبوع تری است.

 

اما کباب پز گازی نیز دارای ویژگی هایی است که مهمترین ویژگی سهولت در آماده شدن است چراکه شما فقط نیاز دارید تا شیر گاز را باز کرده و فندک روشن کنید و به همین سادگی کباب پز آماده استفاده می شود.

 

باربیکیو

 

ساخت باربیکیو

 

در ابتدا لازم به ذکر است که سه عنصر اساسی ساختمان باربیکیو شامل قسمت کف باربیکیو برای تجمع چوب و ذغال و قسمت مهم دیگر محلی برای تجمع دود حاصل از اشتغال هیزم که به آن فضای کوره می گویند و سومین و مهم ترین قسمت آن دودکش باربیکیو است.

 

برای اقدام به ساخت باربیکیو لازم است مراحل زیر را گام به گام و با رعایت اصول گفته شده جهت ساخت محصولی بی نقص، مطمئن و ایمن طی کنید. بهتر است برای انتخاب محل قرار گیری و ساخت دودکش باربیکیو مکانی بیرون از خانه را در نظر بگیرید؛ اما در صورتی که قصد دارد این سازه را در خانه احداث کنید می توانید با رعایت تمامی قوانین در نشیمن خود نیز سازه را قرار دهید.

 

باربیکیو آجری

 

کدام متریال برای ساخت باربیکیو بهتر است؟

 

بی شک آجر بهترین متریالی است که می توانید برای ساخت باربیکیو استفاده کنید. همچنین می توانید از سنگ های طبیعی و سنگ هایی که سطوح صاف دارند نیز استفاده کنید. با این حال اطمینان حاصل نمایید که سنگ های طبیعی که استفاده می کنید از نوع سنگ رودخانه‌ای نباشند، زیرا به راحتی در زیر گرمای شدید ترک برداشته و خُرد می شوند. به هر حال باربیکیو آجری از لحاظ نصب و بهره بردای بهترین انتخاب است.

 

اندازه باربیکیو باید چقدر باشد؟

 

تنها تصمیم سختی که باید بگیرید اندازه و ابعاد باربیکیو شما است. آیا شما می خواهید از آن فقط برای مناسبت های خانوادگی استفاده کنید؟ یا معدود دوستان دیگری نیز در کنارتان خواهند بود؟ آیا قصد دارید از باربیکیو برای میزبانی یک مهمانی بزرگ استفاده نمایید؟ پاسخ شما به این سؤالات، اندازه نهایی باربیکیو را تعیین خواهد کرد.

 

همچنین اگر قصد دارید بابیکیوی خود را در بالکن خانه خود بسازید باید در نظر داشته باشید که ابعاد بالکن نیز در تصمیم گیری برای تعیین اندازه باربیکیو نیز بسیار مهم است.

 

نحوه ساخت باربیکیو

 

مصالح و ابزار مورد نیاز برای ساخت باربیکیو چیست؟

 

*  ملاتی از ترکیب ماسه سیمان و خاک رس

*  آجر نسوز و ضد حرارت

*  بتن

*  میلگرد

*  وسیله‌ای برای حفاری زمین

 

نحوه ساخت باربیکیو آجری

 

مراحل ساخت باربیکیو

 

ساخت باربیکیو ممکن است در ابتدا پیچیده به نظر برسد اما با انجام اصولی آن چندان نیز سخت نیست. با ما همراه باشید تا مراحل ساخت باربیکیو را تشریح کنیم.

 

انتخاب طرح

 

اگر قصد دارید یک کوره آجری یا باربیکیو را با طرح انتخابی خود بسازید؛ در اولین مرحله طرح و ابعاد آن را را متناسب با فضای مورد نظر خود در نظر بگیرید. انتخاب مکان ساخت دودکش باربیکیو در این مرحله بسیار حائز اهمیت است.

 

تهیه سایه بان

 

مکانی را برای قرار دادن سازه خود انتخاب کنید که وجود سایبانی در بالای آن مانع از بارش مستقیم باران بر روی آن شود. اگر چنین مکانی را در دسترس ندارید؛ می توانید با قرار دادن سایه بانی در داخل آن، این مشکل را به آسانی برطرف سازید.

 

ساخت فونداسیون

 

در مرحله ساخت فونداسیون پایه کار آماده می شود برای مشخص کردن مکانی که می خواهید باربیکیو را در آن بنا کنید بهتر است مکان انتخابی مقداری بزرگتر از ابعاد باربیکیو درخواستی شما باشد تا فضای اضافی اطراف آن در حین کار به شما کمک کند.

 

برای ساخت فونداسیون لازم است چند ساعت قبل از آغاز حفاری کردن زمین را مرطوب کنید و ناحیه مشخص شده را تا عمقی مناسب حفاری کنید. از ایجاد زمینی مسطح اطمینان حاصل کنید و سپس بتن را داخل فونداسیون ساخته شده قرار دهید. نصب شبکه ای از میلگرد، سپس بتن ریزی تا پر شدن کامل گودال حفاری شده، موجب پایان مرحله ساخت فونداسیون خواهد شد.

 

چیدن آجرها

 

انتخاب آجرهای مناسب و مقاوم با حرارت، موجب افزایش عمر سازه شما می شود. آجرها را مطابق طرح خود با استفاده از ملاتی از مخلوط ماسه، سیمان و خاک رس بچینید. چنانچه در این قسمت از ملات نامناسب استفاده شود ممکن است با افزایش حرارت به شکستن بتن و آجرها بینجامد.

 

دقت کنید که می توانید از آجرهای ضد آتش یا ضد حرارت برای قسمت های داخلی باربیکیو و از آجرهای قرمز برای نمای بیرونی استفاده کنید. استفاده از بلوک‌های بتنی به عنوان پایه باربیکیو، جهت افزایش دوام و استحکام آن امری رایج است.

 

ساخت کوره

 

پس از ساختن پایه مربعی شکل باربیکیو با استفاده از بلوک بتنی، آن را تا ارتفاع مد نظر خود ادامه دهید. در این مرحله با استفاده از آجرهای نسوز، کفی کوره خود را بسازید. دقت داشته باشید که هر ردیف از آجر بر روی یک لایه ملات نازک از مخلوط گفته شده قرار داده شود.

 

پس از ساخت کف کوره، طاق کوره را به شکل دایره ای بر روی آن بنا کنید و خالی گذاشتن جای دودکش را فراموش نکنید.

 

ساخت دودکش

 

در این مرحله شما می توانید با ساده ترین نحوه ساخت دودکش باربیکیو آشنا شوید. دودکش را به سادگی با قرار دادن آجرها در کنار هم، به شکل مربعی تا رسیدن به ارتفاع مناسب ادامه دهید. وجود دودکش جهت خروج دوده ها و ذرات، در کنار ایجاد جریانی از هوا جهت جا به جایی هوا و ورود هوای تازه امری ضروری است.

 

ساخت ورودی کوره

 

در مرحله پایانی با استفاده از آجرهای قرمز و ملات میان آن‌ها ورودی کوره را بسازید. پوشاندن تمام کوره باربیکیو به وسیله بتن در آخرین مرحله بسیار مهم است.

 

باربیکیو

 

نحوه‌ی نگهداری از باربیکیو آجری

 

برای جلوگیری از ماندن مواد غذایی بر روی باربیکیو آجری و ایجاد باکتری هاباید میله های گریل را با برس شستشو دهید. وقتی باربیکو خنک شد روغن گیاهی را بر روی آن اسپری کنید تا از زنگ زدگی احتمالی خوداری کند. بعد از هر بار استفاده نیز خاکسترهای سرد را جدا و تمیز کنید تا از ایجاد گرد و غبار و دود در فضا و ایجاد بو و طعم نامطبوع در غذاهایی که بعداً طبخ می کنید جلوگیری شود.

 

هزینه ساخت باربیکیو چقدر است؟

 

هرینه ساخت باربیکیو بستگی به مدل باربیکیو و اندازه و ابعاد آن می تواند متفاوت باشد. بنابراین تمی توان قیمت مشخصی برای ساخت یک باربیکیو عنوان کرد.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman