جامع ترین راهنمای خرید لوله و اتصالات ساختمانی

جامع ترین راهنمای خرید لوله و اتصالات ساختمانی
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۵۶ | ۱۴۰۰/۱۰/۱۵

یکی از مهم‌ترین ملزومات ساختمان‌سازی و صنایع، لوله و اتصالات است که سیالات مختلف را از یک نقطه به نقطه دیگر انتقال می‌دهند و یا در یک حلقه به گردش در می‌آورند.

به گزارش اخبار ساختمان،یکی از مهم‌ترین ملزومات ساختمان‌سازی و صنایع، لوله و اتصالات است که سیالات مختلف را از یک نقطه به نقطه دیگر انتقال می‌دهند و یا در یک حلقه به گردش در می‌آورند. در این مطلب قصد داریم به معرفی انواع لوله و اتصالات و آشنایی با دو محصول پرکاربرد در این راستا بپردازیم. این محصولات در صنایع مختلفی از جمله نفت و گاز، آب و فاضلاب و سیم‌کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تولید لوله و اتصالات از مواد مختلفی مانند بتن، فلزات، پلیمرها و پلاستیک‌ها استفاده می‌شود. هر یک از این محصولات کاربرد خاصی دارند و از یک سری مزایا و معایب برخوردارند.

 

انتخاب لوله‌ها و اتصالات با توجه به فضایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین عواملی همچون طول عمر، دوام، کیفیت و... تعیین می‌شود. در این مطلب با انواع لوله و اتصالات و معرفی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

آشنایی با انواع لوله و اتصالات

 

اگر بخواهیم به معرفی انواع لوله و اتصالات آبرسانی و فاضلابی بپردازیم باید بگوییم که این محصولات از نظر جنس به دو دسته فلزی و غیرفلزی دسته‌بندی می‌شوند که هر یک از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند و برای موارد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

انواع لوله و اتصالات فلزی

 

انواع لوله و اتصالات فلزی عبارت‌اند از:

  •  لوله مانیسمان
  • لوله درزدار
  • لوله درزدار API
  • لوله و اتصالات گالوانیزه

لوله‌های فولادی یکی از پرکاربردترین انواع لوله و اتصالات هستند. مواد اولیه این محصولات از فلز کربن است و برای انتقال سیالات در زیر خاک استفاده می‌شود. این محصولات در برابر فشار بالا و ضربه و شکنندگی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. دچار خوردگی نمی‌شوند و در ضخامت‌ها و قطرهای مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. لوله‌های مانیسمان و API نسبت به محصولات دیگر کاربرد بیشتری دارند و به این ترتیب به معرفی کامل این دو محصول می‌پردازیم.

 

لوله API چیست؟

 

لوله API همان فولادهای آلیاژ کربن و منگنز هستند که با اضافه کردن مقادیر بسیار اندک میکرو آلیاژی مستحکم‌تر شده‌اند و در رده لوله‌های درزدار قرار می‌گیرند؛ اما از نظر کاربرد و نوع ساخت تفاوت بسیاری با لوله‌های درزدار دارند. از کاربرد خرید لوله API در صنایع مختلف می‌توان به خطوط انتقال نفت و گاز و کشتی‌سازی اشاره کرد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع لوله و اتصالات می‌توان به طول عمر بالا، مقاومت بالا و انعطاف‌پذیری بالا، مقاومت در برابر خوردگی و پوسیدگی و جوش‌پذیری عالی این محصول اشاره کرد.

 

این محصول یکی از پرکاربردترین نوع لوله و اتصالات برای انتقال نفت و گاز به شمار می‌آیند. این محصول نسبت به اتصالات دیگر از قطر بیشتری برخوردار است و به این ترتیب سیال با سرعت بالاتری از لوله‌ها عبور می‌کند. این محصول به هنگام تولید حرارت بسیار بالایی می‌بیند و به همین خاطر نیز قادر است حرارت بالایی را تحمل کند.

 

لوله مانیسمان چیست؟

 

لوله فلزی بدون درز که به اصطلاح مانیسمان نامیده می‌شوند همان‌طور که از نام آن پیدا است، خط جوش ندارند و به همین خاطر نیز از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. اتصالات و لوله‌ مانیسان قادرند هر نوع آب و هوایی را تحمل کنند و در صنایع پتروشیمی، انتقال نفت و گاز، ساخت تجهیزات هیدرولیک، ذخیره و انتقال هیدروژن، دیگ‌های بخار و همچنین انتقال آب با فشار بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. لوله‌های مانیسمان در ابعاد و سایزهای مختلفی تولید می‌شوند که هر یک از آن‌ها کاربرد خاص خود را دارند.

 

تفاوت لوله api و مانیسمان

 

لوله API و مانیسمان از نظر نوع ساخت با یکدیگر متفاوت‌اند. لوله‌های مانیسمان به صورت بدون درز و لوله‌های API به صورت درزدار تولید می‌شوند و در راستای طولی لوله خط جوشکاری مشاهده می‌شود. لوله‌های مانیسمان نسبت به API می‌توانند فشار بالاتری را تحمل کنند. البته باید متناسب با نوع سیال و خط لوله مورد نظر نوع لوله‌ها انتخاب شوند. در صورتی که سیال به شکل بخار باشد و یا دما و فشار بالایی داشته باشد باید از لوله و اتصالات مانیسمان استفاده شود. در صورتی که فشار و دمای سیال نرمال باشد و از یک حد خاص بالاتر نرود می‌توان از لوله‌های API استفاده کرد.

 

به دلیل اینکه این اتصالات از نظر اقتصادی و صرف هزینه، قیمت مناسب‌تری دارند؛ اما به علت موانع مهندسی بیشتر کارشناسان ترجیح می‌دهند از لوله‌های مانیسمان در صنایع پتروشیمی و نفت و گاز و یا انتقال آب استفاده کنند. لوله‌های API از ضخامت بالایی برخوردارند و میزان ضخامت آن با مانیسمان رده ۴۰ برابری می‌کند و در صورتی که دمای سیال متعادل باشد، به جای لوله رده ۴۰ از این محصول استفاده می‌شود که قیمت مناسب‌تری دارد.

 

انواع لوله و اتصالات پلیمری

 

لوله‌های پلیمری به دسته‌های زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • لوله پلی‌اتیلن PE
  • لوله PVC
  • لوله پلی‌پروپیلن PP
  • لوله پلی‌بوتیلن PB

این لوله‌ها برای انتقال آب و سیالات سرد مناسب است و در این میان لوله‌های پلی‌پروپیلن از مقاومت بالاتری نسبت به مدل‌های دیگر برخوردار هستند. به این نکته نیز توجه داشته باشید که تمام لوله‌های پلیمری مناسب برای فضاهایی هستند که دچار سرمای شدید و گرمای شدید نشوند و در غیر این صورت بهتر است از لوله‌های فلزی استفاده شود.

 

کلام پایانی

 

در این مطلب با انواع لوله و اتصالات و دو نوع اتصالات مهم مانیسمان و API آشنا شدید. هر یک از این محصولات برای کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. pipestock و sakhtemaneman فروشگاه اینترنتی لوله و اتصالات است که می‌توانید انواع لوله و اتصالات را با قیمت مناسب و با کیفیت بالا خریداری نمایید. در کوتاه‌ترین زمان ممکن پس از ثبت سفارش محصول مورد نظر را دریافت خواهید کرد. در صورت تمایل به ثبت سفارش و دریافت مشاوره برای خرید محصولات فروشگاه می‌توانید با شماره‌های داخل سایت تماس حاصل نمایید.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman