معاون شهردار تهران تشریح کرد:

راهکار ارتقای ایمنی ساختمان‌ها چیست؟

راهکار ارتقای ایمنی ساختمان‌ها چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۱۲ | ۱۴۰۰/۰۶/۲۸

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران گفت: هماهنگی و پیوند بین تمام ارکان ساخت و ساز اعم از شهرداری، وزارت راه و شهرسازی، نظام مهندسی، سازندگان و تولیدکنندگان مصالح موجب ارتقای کیفیت و ایمنی ساختمان‌های شهر می‌شود.
به گزارش اخبار ساختمان، عبدالرضا گلپایگانی روز شنبه در حاشیه بازدید از بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان اظهارداشت: هدف از برگزاری چنین نمایشگاهی معرفی محصولات و روش‌های نوین ساخت و ساز است؛ آشنایی با این روش‌ها و محصولات می‌تواند به افزایش کیفیت فضای زندگی و ارتقای کیفی ساختمان‌های شهر کمک کند.

وی گفت: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز به واسطه مسئولیت و وظیفه قانونی که در موضوع احداث ساختمان‌ها منطبق بر ضوابط و مقررات و معیارهای فنی بر عهده دارد، باید با روش‌های روز این صنعت آشنا باشد تا بتواند چارچوب‌های کاری خود را در نظارت یا طراحی با روش‌ها و مصالح روز دنیا منطبق کند.

گلپایگانی بر ضرورت وجود هماهنگی و پیوند بین نظام اداری که وظیفه صدور پروانه، طراحی و نظارت را بر عهده دارد، وزارت راه و شهرسازی که در تدوین قوانین و مقررات انجام وظیفه می‌کند، اعضای نظام مهندسی که کار طراحی و ساختمان‌سازی را انجام می‌دهند و تولیدکنندگان مصالح، در بهره‌گیری از روش‌های نوین ساختمان‌سازی تاکید کرد.

معاون شهردار تهران افزود: این هماهنگی و پیوند، تأثیرگذاری هر کدام از این ارکان را در افزایش کیفیت ساختمان‌سازی ارتقا می‌دهد، چراکه اگر هر کدام از این ارکان به تنهایی و بدون هماهنگی و حمایت دیگری اقدام کند، حتماً کار ناقص خواهد ماند.

گلپایگانی بیان کرد: به عنوان مثال، بخشنامه‌ای در سال‌های گذشته درخصوص تایید شروع عملیات ساختمانی داشتیم که براساس آن برای اینکه پروانه‌ای پادار و برگ شروع عملیات ساختمانی صادر شود، باید ابتدا تجهیز کارگاه انجام می‌شد و گودبرداری تا سطح شالوده صورت می‌گرفت اما امروز روش‌های دیگری برای آغاز عملیات ساخت و ساز به بازار آمده و آن روش اجرا از بالا Top Down است که در این روش گودبرداری تا سطح شالوده انجام نمی‌شود و با اجرای سازه، عملیات ساخت به صورت طبقه به طبقه از بالا به پایین انجام می‌شود.

وی اظهارداشت: اگر ما شناخت درستی از روش‌های نوین نداشته باشیم، بخشنامه‌ای که مرتبط با تایید شروع عملیات ساختمانی است روزآمد نخواهد شد و این مسئله، مهندس ناظر، مالک و سازنده را با چالش مواجه خواهد کرد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران گفت: هماهنگی بین تمام اجزا و ارکان ساختمان‌سازی ما را به هدف که همان ارتقای کیفیت ساختمان‌ها و ایمنی و روان شدن انجام کارهاست، نزدیکتر می‌کند.

گلپایگانی افزود: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی نیز می‌تواند محل عرضه مصالح و روش‌های نوین باشد تا مردم، سازندگان و دست‌اندرکاران این عرصه با این روش‌ها و مصالح و افرادی که می‌توانند این خدمات نوین را ارائه دهند، آشنا شوند و این تعامل به حرکت ساختمان‌سازی به سمت یک صنعت مهندسی کمک خواهد کرد.

معاون شهردار تهران اضافه کرد: حضور ما نیز در این نمایشگاه، به منظور آشنایی با دستاوردهای روز صنعت ساختمان و تشویق و حمایت شرکت‌هایی است که گام‌های نوینی در جهت کار مهندسی در کشور برداشته‌اند و شنیدن مشکلات و چالش‌های پیش رو برای کمک به آنها بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص کیفیت ساختمان‌های شهر تهران اظهارداشت: ما نمی‌توانیم بگوییم آنچه در تهران ساخته می‌شود، واجد همه معیارهای کیفی است اما در شهرداری تا حدی که در حیطه اختیارات و وظایفمان بوده، سعی کردیم با ایجاد هماهنگی بین سازندگان، تولیدکنندگان مصالح و نظام مهندسی، کیفیت ساخت و ساز را ارتقا دهیم.

گلپایگانی گفت: الزام استفاده از مصالح استاندارد در ساختمان و سختگیری در حوزه تایید کار، گزارش مهندس ناظر، برنامه‌ریزی و تقسیم کار، نظارت دقیق مأمور شهرداری بر ساخت و ساز از اقداماتی است که به منظور ارتقای کیفیت ساختمان‌های شهر انجام می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران افزود:علاوه بر آن در اداره کل معماری و ساختمان، یکی از دانشگاه‌های معتبر به عنوان عامل چهارم، به صورت تصادفی ساخت و سازهایی که در شهر انجام می‌شود را از نظر کیفی کنترل می‌کند و این کنترل‌ها، منجر به آسیب‌شناسی و اصلاح بخشنامه‌ها و روش‌های کاری خواهد شد و از تخلفات جلوگیری می‌کند.

گلپایگانی بیان کرد: در این کنترل‌ها، مهندسین ناظر یا مأمورین شهرداری مناطق که در کار نظارت اهمال کرده‌اند، شناسایی شده و براساس قانون با آنان و مسئولان هر پروژه برخورد خواهد شد و این بازدیدهای تصادفی، زنگ هشداری برای مسئولان پروژه‌های ساختمانی در شهر تهران است تا دقت بیشتری در انجام وظایف خود داشته باشند.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman