تیرآهن زنبوری، هاش و IPE هرکدام در چه جاهایی استفاده می‌شوند؟

تیرآهن زنبوری، هاش و IPE هرکدام در چه جاهایی استفاده می‌شوند؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۴۴ | ۱۳۹۹/۱۰/۲۹

تیرآهن یک پروفیل فولادی شناخته شده با سطح مقطعی به شکل I و H است که از آلیاژهای مختلف فولادی ساخته شده و در ساختمان سازی از آن استفاده می‌شود.

به گزارش اخبار ساختمان، به عبارت دیگر، اگر تیرآهن نباشد ساختمان اسکلت فلزی هم وجود ندارد. این پروفیل‌های فولادی، بر اساس شکل ظاهری و مشخصات مکانیکی و کاربردشان انواع مختلفی دارند.

قبل از هر چیزی بهتر است کمی در مورد تیرآهن صحبت کنیم و بعد از آن به این سوال جواب می‌دهیم که تیرآهن زنبوری، تیرآهن هاش و تیرآهن IPE هرکدام در چه جاهایی استفاده می‌شوند و چه کاربردهایی دارند؟ و برای مشاهده قیمت انواع تیرآهن به اصفهان آهن مراجعه کنید.

تیرآهن چیست؟


تیرآهن یکی از پُرکاربردترین پروفیل‌های فولادی است و از دو صفحه افقی و یک ورق بین آن‌ها تشکیل شده است. به این دو صفحه‌ی افقی بال و به ورق بین آن‌ها جان یا میانه گفته می‌شود. همچنین تیرآهن‌ها سطح مقطعی به شکل I و H دارند و این تفاوت ظاهری، آن‌ها را در دسته‌بندی‌های جداگانه‌ای قرار می‌دهد. وظیفه‌ی اصلی تیرآهن در یک سازه، تحمل تنش‌های حاصل از نیروی برشی و لنگر خمشی است و به همین دلیل از آن در طراحی ستون، خرپا و تیرها نیز استفاده می‌شود.

مزیت استفاده از تیرآهن علاوه بر بالا بردن مقاومت، امکان توسعه سازه در آینده، امکان اتصال چندین قطعه به یکدیگر است.

تیرآهن‌ها از لحاظ ظاهری و فیزیکی انواع مختلفی دارند و ما در ادامه‌ی این مطلب سعی داریم با سه نوع از پُرکاربردترین تیرآهن‌های موجود در بازار، یعنی تیرآهن‌ زنبوری، هاش و IPE بیشتر آشنا شویم و کاربرد هرکدام را در ساختمان سازی و دیگر صنایع یاد بگیریم.

تیرآهن IPE

 


تیرآهن‌ IPE که با نام تیرآهن نیم پهن موازی هم شناخته می‌شود، مقطعی به شکل I انگلیسی دارد. ارتفاع استاندارد این نوع تیرآهن 80 تا 600 میلی‌متر است، اما در ایران، سایزهای متداول و پرکاربرد آن که در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود‌، 120 تا 300 میلی‌متر است.

تیرآهن‌های IPE نسبت به هاش، بال کوتاه‌تری دارند، بال آن‌ها شیب ندارد و ضخامت یکسانی دارند. تیرآهن‌های IPE استحکام بیشتری دارند و برای ساخت سدها، ساختمان‌ها، پل‌ها و برج‌ها مناسب‌ هستند.

کاربرد تیرآهن IPE

تیرآهن IPE را در ساختمان‌ها به شکل ستون، خرپا، نعل درگاه و یا به صورت تیر در پوشش سقف‌ها و پل‌ های لانه زنبوری استفاده می‌کنند.

همچنین از این نوع تیرآهن در ساخت سدها و پل‌ها که نیاز به مقاومت بالا دارند، نیز استفاده می‌شود.

تیرآهن هاش


تیرآهن بال پهن IPB یا هاش، یکی از تیرآهن‌های پرکاربرد است که طول بال‌هایش به نسبت تیرآهن IPE بزرگ تر است و به سه دسته‌ی زیر تقسیم می‎شوند:
• تیرآهن هاش سبک: (HEA~IPBL)
• تیرآهن هاش سنگین (HEB~IPB):
• تیرآهن فوق سنگین (HEM~IPBV):

در این پروفیل اندازه بال با ارتفاع یکسان است و به علت داشتن مقطع ساده، از آن در ستون استفاده می‌شود. طول این نوع پروفیل بین 8 تا 16 متر بوده و دارای ارتفاع 100 تا 1000 میلیمتر است.

همچنین به دلیل مقاومت بالای جان تیرآهن هاش در برابر نیروهای برشی و از طرف دیگر استحکام بال‌ها در برابر خمش‌های لحظه ای، کاربرد بیشتری نسبت به تیرآهن معمولی دارد. از دیگر مزایای تیرآهن هاش این است که به دلیل داشتن سطح مقطع پهن می‌تواند تنش کمتری را انتقال دهد.

کاربرد تیرآهن هاش

استفاده از تیرآهن هاش در ساختمان‌های ضدزلزله و برج سازی، به خاطر داشتن استحکام بالا مفید است. همچنین در ساخت خرپا، پل ها، نعل درگاه‌ها و ... استفاده می‌شود.

این نوع تیرآهن در صنایع دیگر نیز مثل اسکله سازی، کشتی سازی و سد سازی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تیرآهن زنبوری


تیرآهن لانه زنبوری یکی از انواع تیرآهن‌های مورد استفاده در سازه‌های فلزی است و بیشترین کاربرد را در سازه‌های سبک دارد. این پروفیل فلزی به خاطر سوراخ‌های شبیه به لانه‌ی زنبور که در قسمت جان اش دارد به این نام معروف شده است.

ابعاد تیر لانه زنبوری متفاوت است و زاویه سوراخ های لانه زنبوری روی این تیرآهن‌ها 45 تا 60 درجه است اما بر اساس پیشنهاد آیین نامه فولاد ایران، زاویه سوراخ‌های روی تیرآهن لانه زنبوری باید 63 درجه باشد.

این حفره‌ها، تیرآهن را ضعیف‌تر و کاربردش را کمتر می‌کنند و به همین علت هنگام استفاده از آن قسمت حفره دار را با بتن و یا ورق‌ پر می‌کنند تا مقاومت تیرآهن را بالاتر ببرند.

از کاربردهای اصلی این پروفیل می توان به حمل بار ثقلی اشاره کرد. این تیر آهن‌ها، هم به عنوان تیرآهن‌های اصلی و هم به عنوان تیرآهن‌های فرعی مورد استفاده قرار می‌گیرند و قیمت پایین‌تری نیز دارند و به همین علت گزینه‌ی مناسبی هستند.

کاربرد تیرآهن زنبوری

استفاده از تیرهای لانه زنبوری از ارتفاع سقف می‎کاهد و به همین علت برای سازه‌هایی که در آن محدودیت ارتفاع وجود دارد، بسیار مناسب هستند. از طرف دیگر این تیرآهن در ساختمان اسکلت فلزی می تواند به صورت پل، فقط در یک دهانه یا به صورت پل ممتد به کار رود.

حفره‌های تیرآهن لانه زنبوری می‌توانند فضای مناسبی برای عبور لوله‌های برق و تاسیسات باشند. از دیگر کاربردهای این پروفیل فلزی می‌توان به استفاده از آن به عنوان ستون و عناصر سقفی و سیستم‌های فضایی و حتی صنایع دیگر مثل پل سازی، حمل و نقل و عمران هم اشاره کرد.

نتیجه گیری

در این مطلب، با سه نوع تیرآهن مختلف به نام‌های تیرآهن زنبوری، هاش و IPEو کاربرد آن‌ها در ساختمان سازی آشنا شدیم قیمت تیرآهن (https://esfahanahan.com/steel/تیرآهن) با توجه به هر کارخانه متفاوت است. این تیرآهن‌ها از لحاظ شکل ظاهری و مقاومت و خواص و کاربردشان با هم متفاوت هستند و با اینکه هر سه به روش‌های مختلفی تولید می‌شوند. استفاده از هر کدام از تیرآهن‌های موجود در بازار مزایا و معایبی دارد و انتخاب صحیح آن نیز نیازمند دقت و توجه است تا نتیجه‌ی مناسبی داشته باشد.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman