رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز مطرح کرد:

کارگران توان ساخت و خرید خانه را ندارند

کارگران توان ساخت و خرید خانه را ندارند
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۰۸ | ۱۳۹۹/۰۹/۰۸

رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز با بیان اینکه اساسنامه مسکن در تمام کشورها مشخص است و افزایش عجیب و غریب قیمت مسکن تنها در کشور ما دیده می شود، گفت: اگر قرار بود با افزایش عرضه مسکن، قیمت خانه پایین بیاید و کارگران و کارمندان خانه دار شوند، پدیده وجود خانه های خالی از سکنه در تهران و کلان شهرها را شاهد نبودیم.
به گزارش اخبار ساختمان، علی اصلانی درباره ورود گروههای کارگری و اقشار کم درآمد به عرصه ساخت مسکن ابراز عقیده کرد و گفت: اگر به دنبال ساختن مسکن اجتماعی هستیم و می خواهیم آحاد جامعه خانه دار شوند باید زیربنای ساخت مسکن را اصلاح کنیم و زمین رایگان و وام ارزان قیمت بدهیم تا مردم از عهده ساخت مسکن برآیند.

زمین رایگان را جایی ندهیم که آباد شدنش سالها طول بکشد

وی در پاسخ به این پرسش که اگر زمین رایگان اختصاص یابد، گروههای کارگری و کارمندی قادر به ساخت مسکن خواهند بود؟ گفت: زمین در جایی باید اختصاص داده شود که امکانات اولیه برای زندگی در آن وجود داشته باشد چرا باید کله کوه خانه سازی کنیم یا جایی که فاقد جاده و آب و گاز و برق است زمین بدهیم که سالها طول بکشد تا آباد شود؟

رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز تصریح کرد: در حال حاضر زمینهای اوقافی و زمینهای بسیاری در اختیار دستگاههای دولتی است که می توان آنها را به شکل ۹۹ ساله واگذار و کارگران را از طریق تشکیل تعاونی های مسکن و اختصاص وام ارزان قیمت خانه دار کرد.

اصلانی با اشاره به اصل ۳۱ قانون اساسی تصریح کرد: برابر قانون، تامین مسکن آحاد جامعه از جمله کارگران و روستاییان برعهده دولت است و در قانون کار هم پیش بینی شده که کارفرمایان می توانند برای کارگران خود مسکن بسازند اما دولتها به تدریج ساخت مسکن را از حیطه خود خارج کردند و در اختیار انبوه سازان گذاشتند ولی با این کار مشکل مسکن طبقات ضعیف و کم درآمد جامعه و کارگران حل نشد.

کارگران پول ساخت و خرید خانه را ندارند

وی با بیان اینکه ساخت خانه پول می خواهد و کارگران با حقوق ناچیز قادر به ساخت و ساز نیستند، ادامه داد: هیچ کارگری نمی تواند با دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حتی در حاشیه شهرها خانه بخرد چه برسد به اینکه خانه بسازد. اجاره بهایی که کارگران می پردازند بیش از نصف حقوق و دریافتی آنها را شامل می شود و در بسیاری از مواقع از عهده تامین هزینه های زندگی بر نمی آیند.

این مقام مسئول کارگری درعین حال از ارسال فرم های تامین مسکن توسط ادارات کل کار سراسر کشور به کارخانه ها خبر داد و گفت: از طریق وزارت کار فرم هایی به ادارات کار استانها ارسال شده تا آن را برای توزیع بین کارگران در اختیار کارخانه ها بگذارند و کارگران فاقد مسکن ثبت نام کنند.

اساسنامه مسکن در همه کشورها مشخص است

رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز درباره افزایش عرضه مسکن و تاثیر آن بر کاهش قیمت خانه، گفت: زمانی افزایش عرضه، تقاضای بازار را پاسخ می داد ولی در شرایط حاضر هرچه عرضه مسکن بیشتر شود کمکی به کاهش قیمت نمی کند. اگر قرار بود این اتفاق بیفتد وجود چند میلیون خانه خالی از سکنه در تهران و کلان شهرها را شاهد نبودیم.

اصلانی با بیان اینکه در تمام کشورها اساسنامه مسکن مشخص است، گفت: معتقدم افزایش عجیب وغریب قیمت مسکن تنها در کشور ما دیده می شود لذا پیشنهاد می شود برای حل مشکل مسکن در کشور، شرایط ساخت و تامین مسکن در کشورهای دیگر مورد مطالعه و مقایسه قرار گیرد.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman