آشنایی با مراحل ساخت و ساز؛

نکات فنی در نبشی‌کشی ساختمان چیست؟

نکات فنی در نبشی‌کشی ساختمان چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۲۱ | ۱۴۰۰/۰۱/۲۵

معمولاً هنگام حوادث طبیعی مانند زلزله، سیل و غیره دیوار ساختمان‌ها بیشترین آسیب را می‌بینند؛ بنابراین یکی از مراحل مهم در ساختمان‌سازی، استحکام‌بخشی به دیوارها و نبشی‌کشی آنهاست.

به گزارش اخبار ساختمان، نبشی‌کشی نیروهای واردشده به دیوارها را به سازه ساختمان و سپس زمین منتقل کرده و از این طریق استحکام ساختمان را افزایش می‌دهد.

رعایت نکات نبشی‌کشی در یک پروژه ساختمانی از مهم‌ترین وظایف مهندس عمران و ناظر ساختمان به شمار می‌رود و جزئیات مربوط به نبشی‌کشی باید قبل از شروع ساخت در نقشه‌های اجرایی ساختمان ذکر شود.

در این نقشه‌ها محل اتصال دقیق این اجزاء به دیوار، سقف و کف مشخص می‌شود. در این صورت ورق‌های پلیت به ستون‌ها نصب می‌شوند تا اتصال آن‌ها به سازه‌های اطراف از طریق جوش‌کاری انجام گیرد.

در ادامه با انواع نبشی‌ها، نحوه اجرای نبشی‌کشی، ضوابط آن و نبشی‌کشی نما بیشتر آشنا خواهید شد.

انواع نبشی‌ها

نبشی‌ها مقاطع فلزی هستند که معمولاً به‌صورت L تولید می‌گردند. در حالت کلی نبشی‌ها را در انواع زیر دسته‌بندی می‌کنند:

* نبشی پرسی
* نبشی فابریک
* نبشی بال مساوی
* نبشی بال نامساوی
* نبشی لقمه‌ای
* نبشی اسپیرال

بر اساس نظر طراح، می‌توان از هریک از این نبشی‌ها برای مقاوم‌سازی دیوارها استفاده کرد؛ اما به خاطر داشته باشید که در اجرای هریک از آن‌ها علاوه بر رعایت ضوابط کلی، ممکن است شرایط خاصی هم وجود داشته باشد.

چگونگی اجرای نبشی‌کشی در دیوار

معمولاً نبشی‌ها در اندازه‌های ۶ و ۱۲ متری تولید می شوند؛ اما استفاده از نبشی ۶ متری در پروژه‌های ساخت‌ و ساز به علت سهولت در اجرا رواج بیشتری دارد. نبشی‌کشی در واقع از روش‌های اجرای وال پست است که نسبت به روش‌های دیگر(قوطی و ناودانی) کاربرد بیشتری دارد و قطعا یک مدیر پروژه از اهمیت آن آگاه است.

نبشی‌کشی در دیوارهای آجری به ۲ روش انجام می‌شود:

در روش اول قبل از بتن‌ریزی ستون‌ها، صفحات فلزی یا پلیت‌هایی را در داخل ستون ها تعبیه کرده و سپس نبشی‌ها را به این صفحات جوش می‌دهند. در این روش دیوارها یکپارچگی خود را با سازه حفظ خواهند کرد.

در روش دوم از یک تفنگ مخصوص (میخ و چاشنی) برای میخ‌کوب کردن نبشی‌ها به ستون‌ها و دیگر اجزای ساختمان استفاده می‌شود. می‌توان از تسمه هم به‌جای تفنگ‌های میخ‌کوب برای اتصالات نبشی استفاده کرد.

 

بیشتر بخوانید: علت آشفتگی بازار فولاد چیست؟

نکات اجرای نبشی‌کشی در ساختمان

* نبشی‌ها باید طوری به ستون وصل شوند که داخل دیوار قرار گیرند.
* دیوارچینی باید بعد از اجرای نبشی‌کشی صورت گیرد.
* ناظر و مهندس اجرایی وظیفه دارند در تمام مراحل اجرای ساختمان به رعایت ضوابط نبشی‌کشی ساختمان دقت کنند.
* وقتی از نبشی دوبل استفاده می‌شود باید دهانه پروفیل یک سانتی‌متر بیشتر از ضخامت دیوار باشد تا تیغه به‌طور کامل در داخل دیوار قرار گیرد.
* در اجرای وال پست قائم باید در فاصله‌های یک متر به یک متر از میلگردهای آجدار سایز ۱۰ شاخه‌هایی را برای اتصال نبشی ایجاد کرد.
* بهتر است از نبشی‌های ضدزنگ استفاده کرد تا رطوبت نتواند پوسیدگی، خوردگی و زنگ‌زدگی در آن‌ها به وجود آورد.
* بهتر است برای جلوگیری از ترک دیوار در مرحله انجام نازک‌کاری از توری‌ مرغی و رابیتس در دو طرف دیوارها استفاده کرد و برای اطمینان بیشتر آن‌ها را با سیم گالوانیزه بست.

نبشی‌کشی در اجرای نما

نبشی‌کشی در اجرای نما به‌منظور اصلاح برجستگی‌ها و فرورفتگی در نماهای ساختمانی به کار می‌رود که به آن «شاسی‌کشی» هم گفته می‌شود. نبشی‌کشی نما با پروفیل‌های آهنی، نبشی‌ها و پیچ و مهره اجرا شده و سپس به اسکلت اصلی بنا متصل می‌شوند.

بنابراین علاوه بر مصالح ساختمانی نما مانند سنگ و آجر، قیمت پروفیل، نبشی و پیچ و مهره از عوامل موثر در هزینه نهایی اجرای نمای ساختمان است.

در واقع شاسی‌کشی با ایجاد کردن سطحی صاف به اجرای مرحله نازک سازی نما کمک می‌نماید. دقت داشته باشید که برای ساخت نماهایی با طرح‌های پیچیده باید نبشی‌کشی به‌صورت دقیق و ظریف اجرا شود و در نماهای منحنی نیاز به خم‌کاری نبشی وجود خواهد داشت.

اصول نبشی‌کشی نما در ساختمان

برای اجرای یک شاسی‌کشی اصولی، باید مراحل زیر را انجام داد:

۱. انتخاب نوع پروفیل بر اساس نوع و جنس نما
۲. تهیه نقشه‌ای بر اساس ابعاد پروفیل‌های مورد استفاده، برجستگی‌های مدنظر، محل جوش‌ها و اتصالات و امکان نیاز به میلگرد
۳. اجرای نهایی نبشی‌کشی با رعایت اصول و قوانین مربوطه

تأثیر قیمت نبشی در هزینه تمام‌شده ساخت‌وساز

جالب است بدانید قیمت نبشی تأثیر قابل‌توجهی بر هزینه تمام‌شده ساختمان‌ خواهد داشت. نبشی‌ها یکی از مقاطع فولادی پرمصرف در ساخت‌وساز محسوب می‌شوند. معمولاً قیمت نبشی با توجه به طول، ضخامت، نام برند تولیدکننده آن و وزن نبشی تعیین می‌شود.

نکته مهم دیگری که شما به‌عنوان مهندس ساختمان قبل از خرید نبشی باید به آن توجه نمایید، وابسته بودن کیفیت پروفیل‌ها به قیمت آن‌هاست؛ بنابراین توصیه می‌شود به‌هیچ‌عنوان در خرید نبشی تنها به قیمت آن توجه نکرده و کیفیت و وزن نبشی را هم در نظر بگیرید.

ایسنا


برچسب ها:

نبشی ،نبشی کشی ،ساخت و ساز 
نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman