ادامه بی مهری ها به متقاضیان مسکن مهر

ادامه بی مهری ها به متقاضیان مسکن مهر
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۳۱ | ۱۳۹۹/۰۹/۰۴

سال ها از آغاز ساخت پروژه های مسکن مهر می گذرد اما هنوز هم هستند مردم محرومی که در انتظار پایان ساخت خانه هایشان در راهروهای دادگاه ها سرگردان هستند و اجاره نشین مانده اند.
به گزارش اخبار ساختمان، مسکن مهر که از ابتدا مورد انتقاد برخی از کارشناسان قرار گرفته بود اما در بسیاری از پروژه ها در کرمان به پایان رسیده و تعداد قابل توجهی از اجاره نشین های کرمانی را صاحب خانه کرد.

در حالیکه مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان یک ماه قبل وعده داد که تمام پروژه های مسکن مهر در استان تا انتهای سال جاری به پایان می رسد اما هنوز هم هستند متقاضیانی که بعد از نزدیک به یک دهه همچنان چشم به راه مهربانی مسئولان مانده اند و خانه‌هایشان نیمه کاره است.

انتظار اینان اما بی نتیجه بوده است و هنوز اجاره نشینانی هستند که در وضعیت کنونی بازار مسکن با مشکلات بسیاری دست به گریبان هستند.

انتظار اما بی نتیجه بوده و هنوز اجاره نشینانی هستند که در وضعیت کنونی بازار مسکن با مشکلات بسیاری دست به گریبان هستند

نا توانی پیمانکاران برای اتمام این پروژه ها در حالی مردم را با مشکلات گسترده مواجه کرده که با توجه به تورم چند برابری مصالح ساختمانی، تکمیل این پروژه های نیمه کاره بیش از گذشته مشکل شده است.

خبرگزای مهر طی روزهای اخیر به مشکلات برخی از این متقاضیان پرداخته ایم «بی مهری مسکن مهر در شهر کرمان / سه هزار خانه روی هوا ماند» اما سکوت تنها عکس العمل مسئولان برای حل مشکل مردم بود، گویا در گوشه و کنار استان، کم نیستند پروژه های مسکن مهر که دست مردم را در پوست گردو گذاشته‌اند و مسئولان می‌گویند دلیل این مشکلات عدم توانایی پیمانکاران طرح‌های باقیمانده برای تامین اعتبار و تکمیل پروژه ها بوده است.

امسال ساخت پروژه مسکن مهر به پایان می رسد

چندی قبل مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان تعداد واحدهای مسکونی شمال استان کرمان را ۳۲ هزار و ۸۰۰ واحد اعلام کرده است که تعدادی از این واحدها با مشکلاتی برای تکمیل مواجه هستند.

علی حاجی‌زاده ابراز امیدواری کرد که با تکمیل واحدهای باقیمانده تا پایان سال جاری پرونده مسکن مهر به کلی بسته و جشن اتمام این طرح در کرمان برگزار شود.

اما گویا مسئولان فراموش کرده‌اند که تعدادی از این واحدها با مشکلات قضایی مواجه هستند و این گونه به نظر می رسد که می‌خواهند با کنار گذاشتن این واحدها از طرح مسکن مهر، پرونده طرح را ببندند.

گویا مسئولان فراموش کرده‌اند که تعدادی از این واحدها با مشکلات قضایی مواجه هستند و این گونه به نظر می رسد که می‌خواهند با کنار گذاشتن این واحدها پرونده این طرح را ببندند

یکی از متقاضیان این واحدهای مسکن مهر می‌گوید: همزمان با مطرح شدن ساخت مسکن مهر ما نیز در یک تعاونی مسکن که قانونی اعلام و از طریق ادارات دولتی معرفی شده بود ثبت نام کردیم و آورده مورد نیاز را واریز کردیم و وام ۲۵ میلیون تومانی را هم دریافت و پرداخت اقساط را هم شروع شد.

فاطمه معصومی می‌گوید: در فازهای مختلف و سایر پروژه ها و حتی در مواردی که بعد از ما زمین واگذار و کار احداث شروع شد خانه‌ها تکمیل و واگذار شده است اما با وجود اینکه پنجره دو جداره، چارچوب و درب‌ها و بخش های مختلفی از وسایل داخلی را خودمان خریداری کردیم پیمانکار هنوز خانه‌ها را تحویل نداده است و مشخص نیست سرنوشت ما چیست.

هر سال وعده سال آینده را می‌دهند

محمد کمساری نیز از دیگر مالکان می‌گوید: هنوز هیچیک از واحدها تحویل نشده و هر بار هم که پیگیری می‌کنیم وعده سال بعد را می‌دهند.

وی می‌افزاید: ما همه مستاجر هستیم و سرمایه ما در این خانه‌های نیمه کاره در حال استهلاک است و خودمان هم هر ماه باید هزینه‌های زیادی بابت اجاره خانه بدهیم، حداقل دستگاه‌های مربوطه؛ گاز، آب و برق را وصل کنند تا در همین وضعیت در خانه‌ها ساکن شویم و خودمان مشکل را رفع کنیم.

وی گفت: وام ۲۵ میلیونی در آن زمان که برای خود رقمی بود تبدیل شد به ۴۵ میلیون اما هنوز خانه‌ها ساخته نشده و کسی هم نظارتی ندارد و جوابگو نیست.

وی از مسئولان خواست حرف دل مردم را بشنوند و برای رفع مشکل چاره اندیشی کنند چطور یک نفر وام را دریافت می‌کند از مردم آورده می‌گیرد و زمین هم مجانی دریافت می‌کند و بسیاری از وسایل داخلی خانه را هم مالکان خریداری کرده‌اند اما بعد از این مدت نتوانسته خانه‌ها را تمام کند.

مسئولان حرف مردم را بشنوند و برای رفع مشکل چاره اندیشی کنند چطور یک نفر وام دریافت می‌کند از مردم آورده می‌گیرد و زمین هم مجانی می‌گیرد اما بعد از این مدت نتوانسته خانه‌ها را تمام کند

معاون مسکن اداره راه و شهرسازی کرمان در این خصوص می‌گوید: مسکن و شهرسازی وظیفه تامین زمین را داشته است که به صورت ۹۹ ساله تامین و در اختیار شرکت تعاونی قرار گرفته است.

مجتبی زابلی زاده می‌گوید: هر گونه تصمیم گیری در خصوص پروژه، تاریخ زمان بندی و نحوه تحویل برعهده تعاونی هایی است که پروژه را آغاز کرده است.

تکمیل سه هزار واحد باقیمانده در دستور کار باشد

وی گفت: بخش قابل توجهی از پروژه ها به پایان رسیده است و تعداد اندکی باقیمانده است که باید با هم افزایی مشکلات آنها رفع شود.

مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان نیز گفت: چیزی که در این طرح‌های باقیمانده وجود دارد تامین اعتبار اولیه تعاونی از طریق تسهیلات است، ضعف مدیریت در تعاونی و عدم پرداخت تسهیلات بانکی موجب زمان بر شدن برخی از طرح ها شده است.

محمد خواجه زاده افزود: برای اینکه مشکل حل شود باید جلساتی بین دستگاه‌های مختلف از جمله شرکت تعاونی، راه و شهرسازی و بانک برگزار شود تا مشکلات رفع و در زمان مشخص خانه‌ها تحویل شوند.

تعداد واحدهای مسکن مهری که نیمه کاره مانده و کارشان به دستگاه قضایی کشیده حدود سه هزار واحد است و اتمام طرح مسکن مهر در حالی که وضعیت این پروژه ها مشخص نشده است مسلماً جفا به افرادی است که در قالب یک طرح قانونی برای خانه دار شدن سرمایه گذاری کرده‌اند اما گرفتار تعاونی‌های غیر کارآمد و گاه ناتوان در اجرای پروژه ها شده‌اند.

مهر

برچسب ها:

مسکن مهر ،کرمان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman