براساس داده‌های مرکز آمار؛

انتظار خانه‌دار شدن در فارس طولانی تر شد

انتظار خانه‌دار شدن در فارس طولانی تر شد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۱۸ | ۱۳۹۹/۰۸/۲۸

براساس داده‌های مرکز آمار شاخص زمان انتظار برای صاحب خانه شدن در استان فارس حدود ۱۸ سال است.
به گزارش اخبار ساختمان، بررسی‌های میدانی بیانگر این نکته است که قیمت واحدهای مسکونی در گران‌ترین مناطق شیراز نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است و قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در برخی مناطق به 61 میلیون تومان هم رسیده است.

بررسی معاملات مسکن در مناطق مختلف شیراز نشان می‌دهند که قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در قصرالدشت تا 61 میلیون تومان هم رسیده، بعد از آن زرگری با 54 میلیون تومان، ارم با 45 میلیون تومان گران‌ترین مناطق شیراز هستند.

این گرانی افسار گسیخته زمین و مسکن سبب شده که واحدهای مسکن مهر که در شیراز قبلا تا 80 میلیون تومان فروخته می‌شد و مشتری نداشت الان تا 700 میلیون تومان قیمت‌گذاری شود.

در کل کشور با احتساب میانگین قیمت خانه و درآمد سالانه در سال 98 - شاخص «طول انتظار برای صاحب خانه‌ شدن» به 22 سال رسیده است. مفهوم این شاخص آن است که هر خانوار ایرانی با لحاظ «نرخ متعارف پس‌انداز» که حدود 30 درصد درآمد است، می‌تواند پس از حداقل 22 سال، صاحب یک واحد مسکونی 100 مترمربعی شود.

طبق داده‌های مرکز آمار طول انتظار خانه‌دار شدن در 10 استان به مراتب بیشتر از سایر نقاط کشور است. این استان‌ها شامل تهران، مرکزی، اصفهان، آذربایجان شرقی، قم، خراسان رضوی، البرز، فارس، قزوین و گیلان است.

شاخص زمان انتظار برای صاحب خانه شدن در استان فارس حدود 18 سال است که مطمئنا در کلان‌شهر شیراز این عدد بالاتر از 18 سال خواهد بود.

علیرضا پاک‌فطرت نماینده مردم شیراز در مجلس از تهیه طرحی در کمیسیون عمران مجلس برای تعادل در قیمت مسکن خبر داده و گفته است: در قالب این طرح، زمین‌های دولتی در مجاور شهرها با قیمت‌های بسیار پایین جهت ساخت مسکن در اختیار سازندگان یا تعاونی‌ها قرار می‌گیرد که ما با ارائه این طرح به دنبال کاهش حتی 50 درصدی قیمت مسکن هستیم.

وی با بیان اینکه دو فوریت این طرح نیز به تصویب رسیده است و در حال بررسی جزئیات این طرح هستیم گفته است: در قالب این طرح، زمین‌های دولتی در اطراف شهرها با قیمت‌های بسیار پایین در اختیار سازندگان و تعاونی‌ها جهت ساخت مسکن قرار می‌گیرد که با این اقدام قیمت مسکن به شدت کاهش پیدا می‌کند.

عضو کمیسیون‌ عمران‌ مجلس با تاکید به اینکه مصالح ساختمانی مورد نیاز ساخت این مسکن‌ها از جمله آهن و سیمان، با قیمت تعاونی در اختیار سازندگان این مسکن‌ها قرار می‌گیرد که این اقدام‌ نیز به کاهش بیشتر قیمت مسکن منجر می‌شود، گفته است: با این اقدامات تنها خریداران دست اول و جوانانی که از بند ج استفاده نکرده‌اند، در قالب این طرح‌، صاحب مسکن می‌شوند ضمن آن که تهیه بخشی از تسهیلات خرید این مسکن‌ها با بهره تقریبا متعادل بانکی بر عهده خود بانک‌ها است.

پاک فطرت در مورد نقش دولت در اجرای این طرح افزوده است: دولت قرار نیست این خانه‌ها را بسازد بلکه خود مردم و تعاونی‌ها و انبوه‌سازان، این مسکن‌ها را می‌سازند و نقش دولت در این رابطه فقط تسهیل‌گری است و در قالب این طرح قرار است در طول چهار سال سالانه یک‌ میلیون واحد مسکونی ساخته شود.

تسنیم

برچسب ها:

قیمت مسکن ،فارس 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman