بررسی ابهامات طرح جهش تولید مسکن

بررسی ابهامات طرح جهش تولید مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۱۰ | ۱۳۹۹/۰۸/۲۴

عدم پیش بینی منابع مالی لازم برای تولید یک میلیون واحد مسکونی، نبود صراحت درباره نرخ سود تسهیلات و نگرانی از تورم زا بودن طرح جهش تولید و تامین مسکن از ابهامات این ایده عنوان می شود.
به گزارش اخبار ساختمان، طرح جهش تولید و تامین مسکن که کلیات آن به تصویب مجلس رسیده برای بررسی بیشتر به کمیسیون عمران ارسال شده است. با این وجود دولت به دلیل عدم پیش بینی منابع کافی برای این طرح، آن را غیر قابل اجرا می داند. اصلی ترین اتکای طرح جهش تولید مسکن، ایجاد حساب ملی مسکن با استفاده از درآمدهای مالیاتی است که دولت معتقد است تکافوی ساخت یک میلیون واحد مسکونی را نمی دهد.

نمایندگان مجلس یازدهم که از زمان روی کار آمدن تلاشهایی را برای ایجاد رونق بخش مسکن آغاز کرده و در بسیاری موارد مدعی ناکارآمدی دولت در حوزه مسکن هستند، روز دوم مهرماه کلیات طرح «جهش تولید و تامین مسکن» را با هدف تولید و تامین سالانه یک میلیون واحد مسکونی به تصویب رساندند و آن را برای بررسی بیشتر به کمیسیون عمران ارسال کردند.

این اتفاق پس از آن افتاد که برخی مسئولان دولتی مخالفت آشکار و پنهان خود را با این طرح به دلیل عدم پیش بینی منابع مالی لازم، زمزمه های نرخ سود پایین تسهیلات و تورم زا بودن آن اعلام کرده بودند و در روز ۲۵ شهریور، دولت طی یک نامه کوتاه خطاب به وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و معاونت امور مجلس رییس جمهور مخالفت خود را با این ایده ابراز کرد.

البته در زمان برگزاری جلسات فنی طرح جهش مسکن در کمیسیون عمران، برخی مسئولان دولتی از جمله وزیر راه و شهرسازی و معاونان او دعوت شدند. نمایندگان مدعی هستند که دولتیها در آن جلسات مخالفتی با این ایده نداشته اند و به همین دلیل حالا حق ندارند ساز مخالفت سر دهند.

برای اجرای طرح جهش تولید و تامین مسکن، چهار ابزار در نظر گرفته شده است. اولین ابزار، استفاده از خط اعتباری ۵۰ هزار میلیارد تومانی مسکن مهر به منظور تامین مالی طرح‌های جدید تامین مسکن است. استفاده از منابع داخلی بانک‌ها، واگذاری زمین ۹۹ساله به متقاضیان واجد شرایط و همچنین دریافت یک شکل جدید از مالیات بخش مسکن سایر ابزارهایی است که در این طرح در نظر گرفته شده است. براساس این برنامه همچنین و در صورت تصویب نهایی دولت موظف می‌شود در چهار سال نخست اجرای طرح به نحوی برنامه‌ریزی و اقدام کند تا سالانه حداقل یک میلیون واحد مسکونی در مناطق شهری و روستایی کشور احداث و عرضه شود.

از سوی دیگر و با هدف ایجاد هم‌افزایی، تقویت توان حمایتی و تخصیص بهینه منابع مالی بخش مسکن، حساب واحدی با عنوان «حساب ملی مسکن» در شبکه بانکی تشکیل خواهد شد که منابع آن‌ نیز از محل منابع مالیات‌های مرتبط با حوزه زمین، مسکن، مستغلات و ساختمان، منابع پیش‌بینی‌شده برای بخش مسکن در قوانین بودجه سنواتی، منابع حاصل از بازگشت با امهال اصل و فرع خطوط اعتباری مسکن مهر، اقساط برگشتی صندوق پس‌انداز مسکن یکم در هر سال، منابع وقف و خیرین و سایر منابع مشابه تامین می‌شود.

با اینکه هنوز دولت موضع رسمی خود را با ارایه توضیحات مفصل تر درخصوص طرح جهش مسکن ارایه نکرده، در زمان بررسی ایده مذکور در مجلس، نظر محمود محمودزاده -معاون وزیر راه و شهرسازی را درباره این طرح جویا شدیم که گفته بود: با ساخت یک میلیون مسکن موافقیم اما دولت قرار نیست بسازد.

او اظهار کرد: هدف این است که بستر را برای بخش خصوصی فراهم کنیم و دولت قرار نیست مستقیماً نسبت به ساخت و ساز اقدام کند؛ نرخ سود وام این طرح هم هنوز مشخص نیست.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman