اکراه خریداران از ورود برای خرید مسکن

اکراه خریداران از ورود برای خرید مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۱۸ | ۱۳۹۹/۰۸/۲۱

بازار مسکن در چهار روز گذشته با افت تقاضا و افزایش تمایل برای فروش مواجه شده و واسطه های ملکی از کاهش پنج تا ۱۵ درصد قیمتها از سوی مالکان پول لازم خبر می دهند.

به گزارش اخبار ساختمان، تاثیر روانی کاهش انتظارات تورمی به شکل تعلیق معاملات مسکن بروز کرده است. طرف تقاضا در انتظار کاهش قیمتها به سر می برد و طرف عرضه ضمن مقاومت در برابر ریزش قیمتها تمایل بیشتری به فروش نشان می دهد. واسطه های ملکی می گویند که در چهار روز اخیر پس از انتخاب جو بایدن به ریاست جمهوری آمریکا شاهد ایجاد شوک در بازار ملک هستیم و فروشندگان مردد به فروشندگان قطعی تبدیل شده اند.

بررسی های میدانی از بازار مسکن شهر تهران نشان می دهد سازندگان به فروش با قیمتهای کمتر از حاشیه سود راضی نیستند اما برخی دلالان که واحدهای آماده را خرید و فروش می کنند بر اساس شرایط اقتصادی خود مقداری از نرخهای پیشنهادی کوتاه آمده اند؛ دلالانی که به هر دلیل نیاز فوری به نقدینگی پیدا کرده اند.

از سوی دیگر نمی توان نگرانی سازندگان را از چشم انداز کاهشی بازار مسکن نادیده گرفت. عرضه کنندگان تمایل ندارند واحدی را که در اوج گرانی ساخته در کف قیمت بفروشند. بخصوص اینکه با افت ساخت و ساز طی سالهای گذشته مواجهیم که در میان مدت به شکل ضربه گیر کاهش قیمت عمل می کند.

 



با این حال مسکن اولین تاثیرات را از کاهش انتظارات تورمی دریافت کرده است. گشتی در سایتهای فروش ملک نشان می دهد تعداد آگهی ها افزایش یافته است. آگهی دهندگان سعی می کنند با عباراتی همچون «فروشنده واقعی»، «به شدت پول لازم»، «از شنیدن قیمت این خانه شوکه می شوید»، نظر خریداران را جلب کنند اما برخی دفاتر املاک می گویند حتی برای شنیدن قیمت هم کسی زنگ نمی زند و متقاضیان انتظار کاهش بیشتر قیمتها را دارند.

تحلیلگران: بازار مسکن دیرپذیر است

تحلیل فعالان بازار ملک این است که در صورت سقوط قیمت دلار نرخ مسکن هم پایین می آید. البته کارشناسان معتقد هستند سقوط قیمت مسکن به این زودی اتفاق نمی‌افتد و این بازار نسبت به هیجانات کوتاه مدت واکنش فوری نشان نمی دهد.

با این حال محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفته است ریزش نرخ ارز و طلا به طور طبیعی کالاها و خدمات از جمله مسکن را متاثر می‌کند. او در عین حال ضمن اشاره به چسبندگی قیمت ها در بازار مسکن بیان کرده اگرچه قیمت ها با رشد ارز و طلا افزایش می یابد اما هنگامی که با کاهش نرخ ارز در بازار مواجه هستیم بازگشت قیمت ها به راحتی ممکن نیست.

از طرف دیگر مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک ضمن هشدار به احتکار کنندگان مسکن بیان کرده است: همزمان با کاهش قیمت را در بازارهای موازی شاهد سقوط چشمگیر قیمت مسکن هستیم.

مهدی سلطان محمدی کارشناس اقتصاد مسکن نیز می‌گوید: انتخاب بایدن به ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند در کوتاه مدت به کاهش نرخ ارز، خودرو و کالاهای وارداتی منجر شود اما کاهش قیمت خانه در شرایط طولانی مدت ثبات بازار مسکن اتفاق می‌افتد.

به گفته سلطان محمدی، مسکن در کوتاه مدت کمترین تاثیر را از تحولات سیاسی اخیر می گیرد؛ زیرا چسبندگی قیمت در بخش مسکن، بالاتر از دیگر بازارها است و نمی توان برای دوره چند هفته ای انتظار افت قیمتها را داشت. بعید است که نرخها پایین بیاید اما روند افزایش قیمت کند می شود.

قیمت مسکن در تهران متری ۲۶.۷ میلیون تومان

تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مهرماه سال ۱۳۹۹ به ۸۶۵۶ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۳ درصد و ۱۵۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین بر اساس اعلام بانک مرکزی در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲۶.۷ میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۱۰ و ۱۱۰ درصد افزایش یافته است.

ایسنا


برچسب ها:

بازار مسکن ،قیمت مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman