رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی عنوان کرد:

رنجش بازار مسکن از نبود برنامه‌ریزی مدون

رنجش بازار مسکن از نبود برنامه‌ریزی مدون
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۱۷ | ۱۳۹۹/۰۸/۱۷

رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی گفت: متاسفانه در چند دهه گذشته طرح و برنامه‌ریزی در خصوص احداث مسکن در کشور در تمامی مقاطع زمانی صرفا در حد یک مُسکِن بوده است.
به گزارش اخبار ساختمان، محمود پژوم، درخصوص افزایش بی‌رویه قیمت مسکن، اظهار کرد: یکی از دلایلی که امروز شاهد افزایش بی‌رویه قیمت مسکن هستیم، عدم توجه کافی به عرضه و تقاضای مسکن است. برای رسیدن به تعادل در بازار مسکن برای همه اقشار جامعه نیاز به برنامه‌ای مدون و بلندمدت برای اخذ تصمیمات اصولی و منطقی هستیم. یکی از دلایل نبود چنین برنامه‌ای بی‌توجهی به تجارت بخش خصوصی و فعالان ذی‌صلاح در امر ساخت مسکن همچون انبوه‌سازان است.

وی افزود: به طور مثال در طرح اقدام ملی که توسط دولت مطرح گردید، پس از مطالعات چندین ماهه در وزارت راه و شهرسازی به دلیل بی‌توجهی به نظرات بخش خصوصی و انبوه‌سازان، عملا استقبالی از آن صورت نگرفت و این طرح در بیشتر استان‌ها با شکست روبه‌رو شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی بیان کرد: باید توجه داشت که با ادامه رویه فعلی و افزایش قیمت مسکن در آینده، بسیاری از اقشار کم‌درآمد در آرزوی داشتن مسکن خواهند ماند و محروم از سکونت در سرپناهی مطمئن خواهند بود.

پژوم ادامه داد: بسیاری از کشورها مشکل مسکن را با کمک از بخش خصوصی حل کرده‌اند، به طور مثال در کشور توسعه‌یافته ژاپن برای اتخاذ تصمیمات اجرایی کلان اقتصادی، از یک تیم 27 نفره که 18 نفر آن از اعضاء بخش خصوصی بوده و تنها 9 نفر آن از مدیران عالی‌رتبه دولتی هستند، استفاده می‌شود، بنابراین باید نگاه دولت، دولتمردان و نمایندگان مجلس به بخش خصوصی بوده و تجارب ارزنده آنان را باور داشته باشند. این موضوع نه تنها در بخش مسکن بلکه در سایر مباحث اقتصادی کشور نیز اثرگذار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: بخش مسکن حدود 25 تا 30 درصد اقتصاد کشور را برعهده دارد، بنابراین وظیفه سنگینی برعهده شورای مسکن استان‌ها است تا با دقت بیشتری این موضوع را مورد بررسی قرار دهند. برای داشتن برنامه‌ای بلندمدت در امر مسکن در ابتدا نیاز به آمار دقیق از آخرین وضعیت مسکن است. میزان ساخت و میزان تقاضا باید دقیقا رصد شده، سپس برای ایجاد توسعه در تدوین برنامه‌ای عملیاتی برای شهرهای استان با توجه به طرح‌های جامع شهری اقدام به تدوین برنامه سالیانه میزان ساخت شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی گفت: اکنون پس از گذشت 40 سال همچنان با مقوله‌های متعددی همچنون مشکل حاشیه شهرها و عدم اصلاح بافت فرسوده شهری مواجه هستیم. از جمله پیشنهادات برای اصلاح ساختاری مسکن در کوتاه‌مدت، شناسایی املاک دولتی به دور از هرگونه سیاست‌بازی دستگاه‌های دولتی است، به طوری که دستگاه‌های دولتی موظف شوند املاک مازاد و بلااستفاده خود را بلافاصله معرفی کنند.

بر اساس گزارش روابط عمومی انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی، پژوم اضافه کرد: دوم ایجاد شهرک‌های اقماری در اطراف کلان شهر مشهد است. برای این کار روستاهایی که دارای پتانسیل مناسب هستند و در حد فاصله قابل قبول در اطراف مشهد قرار گرفته‌اند، با مطالعه طرح هادی و داشتن زیرساخت‌های مناسب به عنوان یک حق انتخاب برای توسعه مد نظر قرار گرفته و جایگزین سکونتگاه‌های اطراف شهر شوند.

ایسنا

برچسب ها:

بازار مسکن ،ساخت و ساز 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman